Over deze Collectable

Chevrolet Corvette V8 C3 Targa

Zoek je een trailerqueen, stop dan met lezen. Zoek je een zeldzame handgeschakelde Corvette, die technisch helemaal is aangepakt, lees dan verder!

De Chevrolet Corvette (C3) is de derde generatie van de Corvette die van 1967 tot 1982 werd geproduceerd. De motoren en chassisonderdelen waren grotendeels overgenomen van de vorige generatie, maar de carrosserie en het interieur waren nieuw. Het modeljaar 1979, zou de tweede keer zijn dat de Corvette de naam Stingray zou dragen, maar dan alleen voor de modeljaren 1969-76. 1978 was de 25e verjaardag van de Corvette waarbij een nieuwe fastback achterruit, de meest opvallende wijziging was. Hiermee kreeg de tien jaar oude C3 Corvette carrosserie een nieuw leven. De fastback met vast glas, kwam zowel de aerodynamica als de bruikbare bagageruimte achter de stoelen ten goede en verbeterde het zicht naar achteren. Er werd een zonnescherm geïnstalleerd dat naar voren kon worden getrokken om het achter compartiment af te dekken en zo de lading en het tapijt tegen de zon te beschermen. De toerenteller en snelheidsmeter werden opnieuw ontworpen om aan te sluiten bij de nieuwe middenconsole en het meterpaneel in “vliegtuigstijl” die het jaar ervoor het eerst te zien waren. Er waren ook nieuw ontworpen deurpanelen en er werd een echt handschoenenkastje voor de passagiersstoel toegevoegd, ter vervanging van de kaartvakken van voorgaande jaren. De basis L-48 motor leverde 195 pk (138 kW). De Corvette schakelde over op metrische banden met P225/70R15 als standaard. Bredere P255/60R15 banden (zoals bij deze) waren verkrijgbaar als optie en vereisten af-fabriek een aanpassing van de spatborden voor speling. De inhoud van de brandstoftank nam voor alle auto's toe en om ruimte te maken voor de grotere tank werd een kleiner (P195/80D15) ruimtebesparend reservewiel gebruikt. Autojournalisten prezen de klassieke sterke punten van de auto, waaronder de (voor die tijd) indrukwekkende acceleratie in slechts 7,8 seconden van 0 naar 100 km/u van de L48/automaat en de topsnelheid van 198 km/u en merkten op dat de auto verfijnder en minder rammelend reed. In 1979 werden de gekruiste vlaggenemblemen op de neus en de brandstofklep teruggebracht naar die van het '77 model. Drie populaire kenmerken die werden geïntroduceerd op de '78 pace car replica's werden dit jaar in productie genomen: de nieuwe kuipstoelen, het spoilerpakket voor en achter en de glazen dakpanelen. De nieuwe lichtgewicht stoelen met hoge rugleuning werden standaarduitrusting. De nieuwe stoelen hadden betere zijdelingse steun, boden gemakkelijker toegang tot de opbergruimte achterin en waren een stuk lichter. Opmerkelijk is dat ongeveer 82% van de auto's in 1968 werd besteld met een handgeschakelde versnellingsbaken in 1979 werd nog geen  20% van de auto's geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak. 

De door ons aangeboden C3 werd door de huidige eigenaar gekocht op een veiling waar het met de transparantie wat minder was gesteld zullen we maar zeggen. De auto was, op z’n zachtst gezegd, niet netjes omschreven. De huidige eigenaar bracht de auto bij een bedrijf wat onder andere race auto’s opbouwt en liet de Corvette technisch helemaal aanpakken. Zo’n 20.000,- euro werden er in gestoken om er een goed rijdend exemplaar van te maken. Met de dikke sidepipes ziet deze Corvette er extra stoer uit en los van het bijbehorende V8 geluid rijdt de auto ook nog eens prima mede dankzij een set nieuwe banden. Het targa dak geeft een extra dimensie doordat je met mooi weer lekker open kunt rijden!

Onze mening

Een Corvette is en blijft de “American dream” als sportwagen. Betaalbaar, robuust en vooral de looks maken hem tot een echte Amerikaanse musclecar. Niet zo verfijnd als de Duitse concurrentie, maar betaalbaar en erg leuk om te rijden. Er zijn maar weinig echte survivors, alhoewel er best wel wat aangeboden wordt. Het zijn bijna allemaal projecten waar nog veel ziel en zaligheid (en heel veel geld) in moet worden gestoken om er een bruikbaar exemplaar van te maken. Exemplaren met een handgeschakelde versnellingsbak zijn echt zeldzaam. Een Corvette die technisch helemaal onderhanden is genomen, is waarschijnlijk nog zeldzamer. Wat je met het uiterlijk doet moet je zelf weten, maar wij zouden het zo laten. De historie druipt eraf zullen we maar zeggen.

Over de verkoper

De huidige eigenaar heeft in zijn kleine collectie alleen maar auto’s met een handgeschakelde versnellingsbak, want dat is nog echt autorijden, zeker bij een klassieker. Hij kocht de Corvette op een veiling en besloot de auto technisch helemaal in orde te laten maken. Het ontbreekt hem helaas aan tijd om er mee te rijden en heeft besloten de Corvette te veilen via The Collectables.

Uitrusting

Deze Corvette C3 is af fabriek o.a. uitgerust met:

•    Airco (werking niet gecontroleerd ivm lage buitentemperatuur)
•    T-tops 
•    Radio Cassetterecorder
•    Powerbrakes 
•    Power Windows 
•    Kuipstoelen
•    255-60-15 Radial banden

Modificaties

De Corvette is voorzien van de volgende modificaties:

•    Remsysteem voorzien van sportremmen
•    4 in 1 headers met dubbele sidepipes

Opmerkingen

De Corvette verkeerd in nette goed rijdende staat. Lakwerk is matig, maar de auto heeft geen roest en rijdt prima. Het is en blijft een auto van 45 jaar oud, maar vergis je niet, er staan veel Corvettes te koop waar alles nog aan moet gebeuren terwijl deze gewoon technisch helemaal is aangepakt.

Recente onderhoudshistorie

In de fotoreportage is te zien wat er recent allemaal aan is gerepareerd en vervangen.

Inbegrepen bij de verkoop

Bij de verkoop van deze Corvette zit inbegrepen:

•    2 Sleutels 
•    Map met documentatie en foto’s van de technische revisie
•    Facturen e.d 
•    Lijst met vervangen onderdelen

Samenvatting

Verkoper – Bas
Verkoper type – Particulier
Locatie – Arnhem
Kenteken – N-203-ZJ
Chassisnummer – IZ878AS417373
Bouwjaar/-datum – 28 februari 1980
Kilometerstand – 63.728 miles
Aantoonbaar – Nee
Garantie – Nee
Marge/BTW – Marge auto
Carrosserie – Coupé
Motor – 5,7 liter V8 met 195pk
Aandrijving – Achterwielaandrijving
Bak – Handgeschakeld
Exterieur – Two Tone Bordeauxrood-zilver
Interieur – Bodeaux 
Bekleding – Leder-stof
Rokersauto – Nee
Eigenaren – In USA onbekend, 1 in Nederland
Banden – Radial GT Galaxy GT 255-60-16 DOT 2020, 8mm profiel

De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.

Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.