De M3 uit deze jaren is absoluut uniek, want dit was de enige generatie die met een heerlijke V8 was uitgerust. Al bij de start blaft de atmosferische V8 je tegemoet, na het warm rijden mag het grote genieten gaan beginnen. De achtpitter mag maar liefst 8.400 toeren per minuut draaien.
We zullen proberen niet nostalgisch te worden, maar zo maken ze ze niet meer. Pure motorsport genen en een slagvolume wat toen nog mocht groeien. Acht clinders, vier liter groot, 420 pk en 400 Nm aan koppel. En ook mooi was dat de V8 lichter was dan de zes-in-lijn die hij verving, het scheelt een niet onaanzienlijke 15 kilogram.
Als je ooit al cabriolet hebt gereden, dan weet je ook dat het geluid met dak open nog lekkerder binnenkomt. De lente komt er weer aan en juist met deze M3 wil je naar strand, bergpas of kustweg.
Met het stalen klapdak zijn de ontwerpers er in geslaagd om de cabrio de lijnen mee te geven van de coupé. Zodra de zon tevoorschijn komt krijgt deze auto daarnaast een groot voordeel, het stille en meervoudig gevoerde dak wordt binnen luttele seconden prachtig weggevouwen in de kofferbak en het grote genieten kan beginnen!
Dit exemplaar is absoluut uniek met een aantal bijzonder opties van de personaliseringsafdeling BMW Individual. De buitenkleur is BMW Individual Azuritschwarz Metallic. Deze Individual kleur heeft blauwe metallic deeltjes in plaats de gewone zilveren metallic deeltjes. In de zon verschijnt er dus een fraaie blauwe gloed.
Het interieur is uitgevoerd in Novillo Bambus Beige, zodat dit precies de uitvoering waarmee BMW de M3 Cabrio in de folder presenteerde. En ja de folders (en nog veel meer documentatie) zitten natuurlijk ook bij de auto. Kijk vooral ook naar de foto's, daar staan foto's van de interne BMW verkoopbrochures bij. Altijd leerzaam ;)
Wat deze M3 helemaal af maakt is het Bowers & Wilkins audiosysteem met 12 speakers en een 9 kanaals versterker. Auto in comfort stand, uitlaatkleppen dicht, je favoriete playlist heeft nog nooit zo goed geklonken.
Dit exemplaar komt uit 2012, wat betekent dat het om een LCI gaat, oftewel de facelift. Het gaat te ver om alle verbeteringen op te sommen, maar we doen een greep: nieuwe navigatie, harddisk recorder om CD's om te zetten naar MP3, verbeterde connectiviteit met o.a. bluetooth, spraakherkenning, compleet gewijzigde controller met menu-toetsen, vernieuwde LED-achterlichten en talloze onderhuidse verbeteringen.
Deze M3 Cabriolet is uitgerust met een M-DCT-bak met dubbele koppeling. Gezien de uitvoerige optielijst en BMW Individual uitvoering is het waarschijnlijk de duurste E93 M3 die ooit in Nederland is geleverd. In ieder geval de meest prijzige die Renova had afgeleverd. De auto is uitgerust met onder meer Professional navigatiesysteem, Comfort Access, Park Distance Control, Adaptieve bochtenverlichting en grootlichtassistent.
Deze M3 is origineel in Nederland geleverd en heeft twee eigenaren gehad. Het onderhoud heeft altijd plaatsgevonden bij BMW-dealers en -specialisten en de volledige onderhoudshistorie met facturen is aanwezig. Zowel de huidige als de vorige eigenaar waren echte BMW liefhebbers die de auto tot op de dag van vandaag in nieuwstaat hebben gehouden.
Wouter's mening
Een atmosferische V8 in een cabriolet: laat de lente maar beginnen. Van dit S65 V8 motorblok ben ik vanaf de lancering fan geweest: lekker veel koppel onderin en dan het magistrale geluid als je hem richting de rode zone jaagt. Kippenvel gegarandeerd, maar dat is dan weer op te lossen met de stoelverwarming.
Ook het dubbele karakter blijft lekker. Zet een Jambers stem (red: bekende Vlaamse presentator) op; 'overdag, een comfortabele vierzits cabriolet met voldoende vermogen. Maar 's nachts met een druk op de M knop verandert hij in een blaffend Monster waar je je passagiers bang mee kunt maken...'.
0302 Alarmsysteem klasse 3 (VbV/SCM) en 2 maal SCM-5-alarm voertuigvolgsystemen
0322 Comfort Access (keyless entry)
0358 Extra warmtewerende voorruit
0387 Windscherm
04AE Middenarmsteun voor, verschuifbaar
04MY Interieurlijsten leder Carbonschwarz
04UT Laadopening met geïntegreerde ski- transportzak en neerklapbare achterbankleuning
0423 Velours matten
0441 Rokers uitvoering (niet gebruikt)
0470 ISOFIX-bevestiging
0490 Breedteverstelling leuningen voor
0493 Opbergpakket
0494 Elektrisch verwarmde voorzetels
05AC Grootlichtassistent
0508 Park Distance Control (PDC)
0521 Regen- en lichtsensor
0524 Adaptieve bochtverlichting (ALC)
0563 Uitgebreid verlichtingspakket
0575 12V Aansluiting
06FL USB Audiospeler voorbereiding
06NF Uitbreiding functionaliteit aansluiting audiofiles op mobiele telefoon
06NR Apps
0609 Navigatiesysteem Professional
0612 Voorbereiding BMW Assist
0614 Voorbereiding BMW Internet
0615 Uitgebreide BMW Online informatie
0616 Voorbereiding BMW Online
0620 Spraaksturing
0633 Bluetooth telefoonvoorbereiding
07KB Navigatiepakket Professional
0752 Individual Audiosysteem
0760 Individual hoogglans Shadow Line
08TN Instelbare dagrijverlichting
0845 Akoestische waarschuwing veiligheidsgordel
0868 Nederlandse taalversie
0886 Boordliteratuur Nederlands
0431 Automatische dimmende binnenspiegel
0459 Elektrisch verstelbare voorzetels met memory
0502 Koplampsproeiers
0522 Xenon lampen voor dim- en grootlicht
0534 Airconditioning, automatisch
0540 Cruise control
Modificaties
Geen, deze auto is nog volledig origineel. Wel zijn er een SCM5 Faringwell voertuigvolgsysteem en een Moving Intelligence SCM 5 peilzender geïnstalleerd, beide met een betaald en actief Nederlands abonnement.
Opmerkingen
De auto is zo goed als nieuw. Er zit alleen wat minimale steenslag op de voorbumper/motorkap.
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
Het onderhoud is altijd uitgevoerd door BMW-dealers en -specialisten. Het meest recente onderhoud is:
2 oktober 2020 - 56.000 km - BMW-specialist Wassenaar Auto's: nieuwe 10W60 olie (á €326,02)
17 juli 2019 - 51.027 km - BMW Den Haag: APK, nieuwe Michel Pilot Super Sports links- en rechtsachter (á €758,16)
30 augustus 2017 - 46.023 km - BMW-specialist Wassenaar Auto's: o.a. nieuwe remschijven, sensoren en remblokken, differentieelolie, interieurfilter, motorolie (á €2.970,40)
De volledige onderhoudshistorie met facturen is aanwezig en kan op verzoek toegezonden worden.
Inbegrepen bij verkoop
Twee sleutels
Volledige onderhoudshistorie met gestempeld onderhoudsboekje en facturen
Originele boekjes (+ alle folders + interne brochure van BMW)
Origineel BMW inklapbaar windscherm
BMW Navigatie DVD
Origineel BMW bagageruimtenet
Originele BMW elastische afscheiding bagageruimte
Originele BMW gereedschapstas
Originele BMW luchtcompressor
Over de verkoper
De eigenaar is BMW-liefhebber van de bovenste plank. Hij leerde autorijden in een BMW en zijn eerste auto was een BMW 1602. Later kocht hij een 3.0 CSL, waar hij als kind Toine Hezemans en Hans-Joachim Stuck in had zien rijden. Hij restaureerde de auto eigenhandig. Zijn huidige wagenpark bestaat uit een Z8, een G12 7-serie Individual, een E31 850i en een MINI John Cooper Works. Tot vorige maand had hij ook nog de gerestaureerde 3.0 CSL in zijn garage en een E46 M3 CSL.
Voordat hij deze BMW E93 M3 in Azuritschwarz kocht had hij al een andere E93 M3, een grijze. Als trotse bezitter ging hij alle mogelijke brochures en magazines verzamelen. Zodoende kreeg hij ook de officiële brochure in handen die BMW intern verspreidde bij de dealers. Op de voorkant stond een exemplaar in de Azuritschwarz met een Bambus Beige interieur. Toen hij die auto zag wist hij: die moet er komen. Uiteindelijk kwam de auto er ook, een Nederlands exemplaar van de eerste eigenaar. Hij ruilde dus meteen zijn grijze M3 in. Als je na twee jaar zoeken je droom M3 hebt gevonden, waarom doe je 'm dan na 4 jaar weg? Het antwoord is kort. Een Z8.
'Ik had een mooi Nederlands exemplaar en verkocht deze na lang vragen aan een andere liefhebber maar miste de auto en dat gevoel kennen we allemaal. En dus staat er nu wederom een Z8 in de verwarmde garage'.
Samenvatting
Verkoper - Robbert Verkoper type - Particulier Locatie - Zuid-Holland Chassisnummer - WBSDX910X0J033459 Bouwjaar/maand - Juni 2012 Kilometerstand - 58.800 km NAP - Ja Garantie - Nee Carrosserie - Cabrio Motor - 4,0 liter V8 met 420 pk Aandrijving - Achterwielaandrijving Bak - 7-traps DCT-bak Exterieur - Azuritschwarz Metallic (S34) Interieur - Novillo Bambus Beige (NCH3) Bekleding - Leder Rokersauto - Nee Eigenaren - 2 (inclusief huidige) Banden - Michel Pilot Sport (voor - 4,5 mm, achter - 6,5 mm)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (3)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable
Jeff Moore
2021-04-17 22:44:12
Weet iemand hoeveel e93 m3 cabrio’s zijn gebouwd?
autorobbert
2021-04-18 10:33:51
Wereldwijd niet veel en van de LCI nog minder. https://nl.qaz.wiki/wiki/BMW_M3#Production_volumes_2
Tom - The Collectables
2021-04-19 13:13:23
Hier is nog een andere bron, @Jeff Moore: http://www.hiboost.com.br/hiboost/malaguetta/e9x%20m3%20production%20stats%207-11-13.pdf