Over deze Collectable
BMW 325i (E30) (Handgeschakeld)
Frau Martina wist wel wat ze kocht in 1988, destijds een Autobahnbrenner eerste klas. Als je zo’n 70.000km per jaar rijdt moet je natuurlijk wel een beetje kunnen opschieten, dus was de keuze eenvoudig. Een 325i in een beschaafde kleur.
De BMW 325i (E30) volgde de 323i op die eerst nog in de E21 en in het begin in de E30 werd geleverd. Een zeer populair en succesvol model van BMW, waarmee de sportieve huisvader (of moeder) onder alle omstandigheden mee uit de voeten kon. Een betrouwbare 6-cilinder met 170pk, achterwielaandrijving, een soepel schakelende 5 bak en een prima onderstel met onafhankelijke wielophanging rondom.
Naarmate de leeftijd van de E30 vorderde werd de auto steeds populairder in het racewereldje. Niet meer heel prijzig en met wat kleine modificaties aan remmen, onderstel en een rolkooi een geweldige trackday en of wedstrijd auto. Dat ze bijna onverwoestbaar zijn blijkt wel uit het feit dat ze in diverse raceklassen nog steeds zeer competatief zijn. Helaas worden goede exemplaren zeer schaars of zijn kapot getuned door jeugdige bestuurders die meer aandacht hadden voor velgen en uitlaat dan de rest van de techniek.
Het hier aangeboden exemplaar is een keurige auto met period correcte aanpassingen. Zo is het interieur voorzien van König kuipstoelen die er niet alleen fantastisch uitzien, maar ook een geweldige zijdelingse steun geven en perfect zitten. Ook de achterbank is met gelijkwaardige stof bekleed waardoor het er uitziet of het zo hoort. Frau Martina kocht de auto nieuw en reed er in 2,5 jaar zo’n 175.000 (!) km mee. In overleg met de dealer werd bij die kilometerstand een nieuwe ruilmotor geplaatst. Nadat de motor was ingebouwd, besloot ze toch over te gaan naar een nieuwe E36 en werd Klaus de nieuwe eigenaar. Klaus woont in de Eifel, maar heeft er slechts 3 rondjes mee op het roemruchte stukje asfalt gereden. Het betreft hier dus geen tot in treure mishandelde 3-serie, want de meeste kilometers maakte Klaus gewoon samen met zijn zoon over de weg. De auto is ook altijd in de garage gestald geweest en alleen in de zomer gebruikt. Tussen 1998 en 2013 heeft de 325i, door omstandigheden, stilgestaan en is toen weer tot leven gewekt. Zo’n 4 jaar geleden besloot Klaus de auto neer te zetten bij Bas Roos BMW om een paar kleine upgrades te laten uitvoeren aan het onderstel en differentieel. Verder werden de nodige rubbers vervangen en onderhoud uitgevoerd. Voor die tijd heeft de auto onder andere de interieur upgrade gehad en is er het nodige plaatwerk vervangen bij onder andere de achterschermen. Allemaal professioneel uitgevoerd waardoor de auto er gewoon netjes uitziet en roestvrij is. Tijdens alle carrosserie werkzaamheden is de auto ook (volledig) gespoten in de huidige (BMW !) kleur blauw metallic wat ‘m zeer goed staat.
Onze mening
Tsja, wat wil je in het leven. Urenlang turen naar een museumstuk omdat je het zonde vindt om er mee te rijden, of gewoon dikke pret met één van de leukste achterwielaandrijvers uit de 80’r jaren (en eigenlijk alle jaren daarna). Wat ons betreft een 325i precies zoals die moet zijn. Licht, snel genoeg, een puik onderstel, een sperretje en een geweldig interieur dat je bij het betere stuurwerk goed op z’n plek houdt. Dit exemplaar is zeker niet verprutst of kapot getuned en altijd weer terug te brengen in originele staat als je dat al zou willen. Wij wisten het wel…..
Uitrusting
Deze 325i is af fabriek uitgerust met:
- Schuifdak
- Metallic lak
- Lichtmetalen velgen 14 inch (niet aanwezig bij de auto)
- BMW Bavaria C
Modificaties
- 15 inch MIM velgen (7x15, ET13) met 205-50-15 DNRT semislicks
- Bilstein B12 onderstel
- Sperdifferentieel (Bas Roos 2020)
- König Sportinterieur
- Driespaaks sportstuur
- Sportuitlaat
- Wiechers veerpootbrug
Opmerkingen
Deze 325i verkeert in keurige goede staat gezien leeftijd en kilometers. De originele BMW ruilmotor (met certificaat!) heeft slechts 56.000km gelopen en ook qua ophanging voelt alles nog fris aan. De originele kleur van de BMW is bordeaux rood en is in het verleden professioneel overgespoten. Alleen het metaal op de achterzijde van de achterbank laat nog wat sporen van de originele kleur zien. Verder is er, zoals gebruikelijk bij een auto van deze leeftijd, de afgelopen 36 jaar wel wat aan gespoten en gerepareerd. In mei dit jaar heeft de auto nog onderhoud gehad en is voorzien van een verse TüV. De BMW is voorzien van een Duits kenteken, maar kan probleemloos door de nieuwe eigenaar worden ingevoerd. De auto staat momenteel gestald op onze locatie in Heteren.
Recente onderhoudshistorie
De belangrijkste punten van de recente onderhoudshistorie zijn:
22-08-1988 – 0km – Aflevering BMW dealer Kainz in Daun
26-02-1991 – 175.649km – Originele ruilmotor geplaatst BMW dealer Kainz in Daun
01-01-1998 – 000.000km – Fahrzeug Stilgelegd
31-10-2013 – 226.392km – Ingebruikname, Onderhoud en TüV Otten und Wagner in Daun
06-03-2019 – 227.000km – TüV Otten und Wagner in Daun
01-07-2020 – 228.000km – Sper-, Bilstein, onderstel, beurt Bas Roos BMW specialist
20-08-2020 – 228.200km – TüV
24-05-2021 – 229.369km – TüV en 2 aandrijfassen Otten und Wagner in Daun
02-02-2024 – 230.905km - TüV
24-05-2024 – 230.905km – Onderhoud en HU Otten und Wagner in Daun
Inbegrepen bij de verkoop
• Twee sleutels
• Diverse boekjes en rekeningen
• Diverse onderdelen voor het schuifdak
• Stof voor evt. reparatie van de stoelbekleding
• Diverse kleine onderdelen in doos
Over de verkoper
Als auto- en autosportliefhebber was de keuze voor Klaus niet moeilijk toen hij in februari 1991 bij BMW dealer Kainz binnenliep en zijn huidige auto ontmoette. BMW dealer Kainz was zelf al een begenadigd coureur en ook zijn opvolging houdt van een stevig potje sturen. De klik was er dus direct en omdat de 1e eigenaresse een paar dagen daarvoor nog de motor had laten vervangen was het besluit snel genomen. Hij gebruikte de 325i in het begin voor leuke tochtjes door de Eifel en zette de auto in 1998 voor langere tijd weg in zijn garage. In 2013 werd de 325i weer tot leven gewekt en de jaren daarna werd er nog serieus in de auto geïnvesteerd, hoewel Klaus er niet meer veel mee gereden heeft (alleen wat tochtjes in de zomermaanden). Vanwege andere plannen mag de 325i nu vertrekken naar een volgende liefhebber.
Samenvatting
Verkoper – Klaus
Verkoper type - Privé
Locatie – Daun / Heteren
Chassisnummer - WBAAB310500850993
Kenteken – Duits
Eerste registratie – 22-08-1988
Kilometerstand - 231.210
Aantoonbaar - Aannemelijk
Garantie – Nee
BTW/Marge-auto - Marge
Carrosserie – 2-deurs
Motor - Atmosferische 2.5 zescilinder in lijn – 170pk
Aandrijving - Achterwielaandrijving
Bak - Handgeschakelde 5-bak
Exterieur - Blauw Metallic
Interieur – König sport
Bekleding – Stof
Rokersauto - Nee
Eigenaren – 1 vorige eigenaar
Banden – DNRT / Interstate semislick, 205-50-15, 4mm profiel, DOT 2019
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.