Deze 1M wordt ook getoond tijdens het Wheels event op Mariënwaerd op de stand van The Collectables!
De 1M Coupé is één van de leukste auto’s die BMW de afgelopen 25 jaar heeft uitgebracht. Met achterwielaandrijving, een handbak, een Sperdifferentieel en een zes-in-lijn met 340 pk is alles aanwezig voor een hoop pret. De achteras van de E92 M3 met grotere spoorbreedte werd gebruikt om het vermogen kwijt te kunnen. Vorm volgt functie zullen we maar zeggen, dus werden de voor- en achterschermen verbreedt om alles te huisvesten. De spoorbreedte is, ten opzichte van een normale 1-serie Coupé, met 74 mm voor en 46 achter toegenomen
De 1M Coupé is het meest compacte moderne M-model en heeft (uiteraard) een zes-in-lijn onder de kap, die goed is voor 340 pk en 450 Nm aan koppel (met overboost tot 500 NM). Hoewel de 1M het met minder pk’s moet doen is dit bommetje bijna net zo snel als de M3, met een 0-100-tijd van 4,9 seconden. Belangrijker nog: de 1M is lichter, compacter en speelser. Het feit dat de 1M alleen met handbak te krijgen was onderstreept nog eens het karakter van deze auto: dit is een Rijdersauto met een hoofdletter R. En met een hoofdletter M natuurlijk.
In 2011 werd de BMW 1-M Coupé geintroduceerd en slechts 1 jaar geproduceerd. Toch werden er 6300 exemplaren gebouwd terwijl BMW rekende op 2500 kopers. Daarmee is de 1M alsnog veel zeldzamer dan de meeste andere M-modellen. Dat bleek ook wel uit het feit dat het binnen de kortste keren een gewilde Collectable werd. In Nederland werden slechts 50 exemplaren geleverd en in 2012 stopte de productie al.
De 1M mag dan compact zijn, met zijn uitgeklopte wielkasten, vier uitlaten en de prachtige 19 inch velgen, is het toch een imposante auto om te zien. Zonder dat het allemaal te opzichtig wordt. Binnenin kom je ook meteen in de juiste stemming, met veel alcantara en contrasterende oranje stiksels.
Het door ons aangeboden, ongevalvrije, exemplaar staat grotendeels in de eerste lak. Het rechter achterscherm werd vanwege cosmetische redenen een keer gespoten, maar dat is perfect gedaan en alleen met de lakdikte meter merkbaar. In Nederland geleverd op 9 juni 2011 door BMW dealer Ekris en tot de één na laatste beurt daar ook in onderhoud geweest. De laatste beurt is eind vorig jaar uitgevoerd door BMW dealer Breeman. Kortom een supernette en heldere en origineel Nederlandse BMW 1M.
Onze mening
Eigenlijk is de 1M de opvolger van de e30 M3, met de dikke schermen en compacte bouw. Om één of andere reden voelt het een stuk specialer dan de M2 mede vanwege de hydraulische besturing, handbak, de speciale koets en natuurlijk de het lage productie-aantal. De 1M is nog een echte rijmachine die nog is bedacht door de techneuten uit München en waar de afdeling finance en marketing minder invloed op hadden zoals tegenwoordig het geval is. Nu nog enigszins betaalbaar, maar als je de prijzen van een e30 M3 een beetje volgt, dan weet je genoeg. Ook Autoblog reed een rondje met de 1M en was onder de indruk.
Uitrusting
Deze BMW is af-fabriek onder andere uitgerust met:
• Alcantara BMW sportstuur (origineel wordt meegeleverd)
Opmerkingen
De auto verkeert in uitstekende staat, alleen de banden zijn wel aan vervanging toe, vooral vanwege de ouderdom. Dat geeft ook meteen aan hoe netjes ermee is omgesprongen!
Recente onderhoudshistorie
Deze 1M is in onderhoud geweest bij BMW-dealers. De beurten zijn allemaal digitaal inzichtelijk:
• 09-06-2011 – 0km – aflevering Ekris BMW
• 05-07-2011 – 2.311km – Inrijbeurt Ekris BMW
• 11-09-2012 – 33.963km – Grote beurt Ekris BMW
• 05-09-2014 – 60.378km – Beurt Ekris BMW
• 22-11-2016 – 67.965km – Beurt Ekris BMW
• 16-04-2019 – 70.359km – Grote beurt Ekris BMW
• 04-05-2021 – 73.537km – Beurt Ekris BMW
• 17-08-2023 – 82.318km – Grote beurt Breeman BMW
Inbegrepen bij verkoop
• Twee sleutels
• Origineel stuurwiel
• Boekjes, facturen
Over de verkoper
Maurits is een autoliefhebber met meerdere auto's in de collectie. De 1M is een auto waar hij ca. 10 jaar geleden mee in aanraking is gekomen en nooit meer kon loslaten. Deze auto is voor hem de ultieme BMW qua looks, rijbeleving en natuurlijk als bijzonder verzamelobject. Het heeft mij heel wat jaren gekost om een origineel Nederlands geleverde 1M te vinden met de juiste opties en geschiedenis. Om ruimte te maken voor een nieuwe collectable wordt de 1M geveild bij The Collectables.
Samenvatting
Verkoper - Maurits
Verkoper type - Particulier
Locatie – Zuid Holland
Kenteken - 01-RKP-4
Chassisnummer - WBSUR91030VP75334
Bouwjaar - 2011
Kilometerstand - 83.100 km
NAP – Logisch zie ook onderhoudshistorie
Garantie - Nee
Carrosserie - Coupé
Motor - 3,0 liter zes-in-lijn met 340 pk
Aandrijving - Achterwielaandrijving
Bak - Handgeschakelde zesbak
Exterieur - Black Sapphire Metallic (475)
Interieur - Schwarz
Bekleding - Leder Boston
Rokersauto - Nee
Eigenaren – 4 vorige eigenaren
Banden - Michelin PS2 245/35/19 - 4mm, Achter265/35/19 - 3mm DOT 2013-2014
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (2)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable
Galvera
2024-09-11 22:24:05
Is er een fout gemaakt bij de datums van de onderhoudsbeurten? Of is de auto teruggedraaid?
Ton - The Collectables
2024-09-12 08:20:37
Goedemorgen Galvera, het betreft een typefout en is inmiddels hersteld. Auto heeft gewoon een logische NAP! Bedankt voor je oplettendheid.