De Austin Healey was een Britse sportwagen die werd geproduceerd tussen 1952 en 1972. Het merk werd opgericht door Donald Healey, een bekende Britse autocoureur en ingenieur, in samenwerking met de British Motor Corporation (BMC). De eerste Austin Healey, de Austin Healey 100, werd geïntroduceerd in 1952. Deze sportwagen had een krachtige 2.6-liter viercilindermotor en een opvallend ontwerp met ronde koplampen en een lange motorkap. De auto werd al snel populair vanwege zijn prestaties en sportieve uitstraling.
In de jaren die volgden, bracht Austin Healey verschillende modellen uit, waaronder de Austin Healey 3000, de Sprite en de 100-6. Deze modellen werden geprezen om hun snelheid, wendbaarheid en betrouwbaarheid, en ze werden vaak gebruikt in races en rally's over de hele wereld. Een van de meest iconische momenten in de geschiedenis van de Austin Healey was de deelname aan de 24 uur van Le Mans in 1953. Een Austin Healey 100S eindigde op een indrukwekkende twaalfde plaats in het algemeen klassement, wat de reputatie van het merk als sportwagen versterkte.
De eerste versie van de Austin Healey 3000, bekend als de Mark I, werd geïntroduceerd in 1959. Deze versie had een 2.9 liter zescilindermotor met een vermogen van 124 pk. In 1961 werd de Mark II geïntroduceerd, en in 1963 de Mark III. Ondanks het einde van de productie blijft de Austin Healey een geliefde klassieker onder autoliefhebbers over de hele wereld. De unieke combinatie van elegantie, prestaties en Brits vakmanschap maakt de Austin Healey tot een tijdloos icoon in de autogeschiedenis.
De Austin Healey Mk1 Le Mans Special op de veiling, chassisnr. HBT72611
De hier aangeboden Austin Healey Mk1. werd nieuw verkocht in Engeland. Eind tachtiger jaren werd de auto omgebouwd naar Le Mans special specificaties door de befaamde specialist Marksdanes Classic Cars in Somerset.
Deze professionele ombouw betekende allereerst een complete restauratie van chassis en carrosserie. Daarnaast een volledige technische restauratie en revisie. Daarbij werd o.a de krukas geblueprint en gebalanceerd, de cilinderkop bewerkt, een snellere AH2 nokkenas gemonteerd in combinatie met 3 DCOE 45 Weber carburateurs en een speciaal uitlaatspruitstuk en laterale sportuitlaat. Dit resulteerde in 190 PK.
Tevens werd een speciaal stuurhuis gemonteerd, in combinatie met instelbare wielophanging en verstevigde bevestigingspunten. De carrosserie werd opgebouwd in Le Mans stijl, met een hoofdsteun voor de bestuurder, en een met aluminium bekleed lichtgewicht competitie interieur. Versnellingsbak en overdrive werden gereviseerd, alsmede het instrumentarium. Een aangepast en verbeterd remsysteem werd gemonteerd. Bij de auto is een specificatie van 7 pagina´s van alle werkzaamheden en onderdelen. Deze restauratie en ombouw kostte destijds ca. dfl. 150.000 (€ 75.000).
In 1994 kwam de auto naar Nederland en werd in 2003 verkocht aan de huidige eigenaar. Het werd een van zijn favoriete auto’s voor historische rally’s. Sindsdien is de auto zorgvuldig en professioneel onderhouden en verkeert nog in uitmuntende toestand. De foto’s spreken voor zich! Met NL-kenteken en FIVA paspoort.
Onze mening
Een Healey 3000 in Topstaat! Wat ons betreft een parel, zeker met de LeMans stijl opgebouwde carrosserie en snelle motor. Het totaalpakket met het aangepaste onderstel en remsysteem maken ‘m helemaal af en klaar voor mooie ritten en of rally’s. De beleving van de indrukwekkende gasfabriek met 3 dubbele Webers is enorm en maken van de auto een historische racer met kenteken. De estimate is een fractie van de hoeveelheid geld die in deze bolide is gestoken, dus een uitgelezen kans om deze Healey te kopen.
Uitrusting
Deze Austin Healey is o.a. uitgerust met:
3 dubbele Weber carburateurs (45 DCOE)
Marksdanes LeMans ombouw
Competitie interieur
Diverse rally accessoires
Modificaties
Zie hiervoor de omschrijving en uitrusting
Opmerkingen
Deze Healey 3000 verkeert in zeer goede staat. De auto heeft enkele kleine gebruikssporen, zoals te zien is op de foto’s. De auto heeft langere tijd stilgestaan. Is wel rijdend, maar we adviseren wat onderhouds- en afstelwerkzaamheden vóór ingebruikname
Recente onderhoudshistorie
De Healey is doorlopend onderhouden en kreeg vóór iedere rit een uitgebreide inspectie en service.
Inbegrepen bij de verkoop
Bij de verkoop van deze Healey 3000 zit inbegrepen:
Nederlands kenteken
FIVA paspoort
Over de verkoper
De Healey wordt verkocht in opdracht van een Belgische verzamelaar die ons meerdere auto’s toevertrouwd. De verzameling bevat vele Italiaanse en Duitse raspaardjes en wordt deels verkocht wegens herziening van het wagenpark
Samenvatting
Verkoper type – Particulier
Locatie – België
Chassisnummer – HBT72611
Bouwjaar/-datum – 1959
Kilometerstand – 3.719 kilometer (afgelezen)
Aantoonbaar – Nee
Garantie – Nee
Marge/BTW – Marge auto
Carrosserie – Cabriolet
Motor – 3 liter zescilinder lijnmotor met 190 pk
Aandrijving – Achterwielaandrijving
Bak – Handgeschakeld
Exterieur – Groen
Interieur – Zwart
Bekleding – Leder
Rokersauto – Nee
Eigenaren – onbekend, laatste eigenaar 20 jaar in bezit
Banden – Goodyear 205-60-15
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (2)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable
William
2023-12-28 18:44:36
Klopt het dat ik wat roest zie rond om de achterklep/ carrosserie?
Ton - The Collectables
2023-12-28 19:35:45
We kunnen het nu niet meer controleren helaas. Het zou kunnen dat er wat lak heeft losgelaten door het de- en monteren van de achterklep.