De R8 is de enige echte recente supercar van Audi. Maar niet alleen binnen het gamma van Audi is de R8 iets bijzonders. Duitse supercars met een V8 middenmotor zijn überhaupt op één hand te tellen. Deze specifieke R8 uit 2008 heeft ook nog eens die prachtige handbak én heeft slechts 33.000 km op de teller staan. Uitgevoerd in Eissibler Metallic, de uitvoering die Audi gebruikte voor al haar brochures en instructieboekjes.
Bij zijn onthulling in 2006 maakt de R8 veel indruk. Een supercar van Audi: dat was nog nooit eerder vertoond. Met natuurlijk de befaamde Quattro vierwielaandrijving. Ook het ontwerp, met de kenmerkende 'sideblades' was een design statement. Inmiddels is er ook alweer een tweede generatie, maar het ontwerp van de eerste generatie R8 is tijdloos. En was zoals vaker bij Audi (A3, TT, A8) misschien ook gedurfder. Daarnaast is de combinatie van een handbak en een V8 iets waar je bij de nieuwe R8 tevergeefs naar zult zoeken. Van de eerste generatie R8 zijn er 24.000 gemaakt (V8 & V10), waarvan minder dan 15% met handbak. Ter vergelijking, in dezelfde periode leverde Porsche rond de 215.000 Porsche 997's. Deze Collectable heeft dus absoluut klassieker-potentie.
Er zijn door de jaren heen heel wat variaties geweest op het thema R8, maar deze Collectable is de 'oer-R8'. Dat betekent dat dit exemplaar beschikt over een 4.2 V8 met 420 pk. Dat is genoeg om de auto in 4,6 seconden van 0 tot 100 km/u te laten accelereren. Met een topsnelheid van 301 km/u per uur was het de eerste Audi die de 300 km/u-barrière doorbrak. Ondanks de indrukwekkende prestaties valt de R8 in de categorie 'dagelijks bruikbare supercar'. Het is immers nog steeds een Audi!
Deze Collectable is geïmporteerd uit Duitsland, waar de auto twee eigenaren had: een vader en zijn zoon. Sinds medio 2016 verkeert de auto in Nederland. Er staan nog maar weinig kilometers op de klok (33.000 km, uiteraard aantoonbaar middels een stapel facturen en sluitende historie) en de huidige eigenaar is er ook bijzonder zuinig op geweest. Zodoende verkeert de auto van de lak tot het interieur nog in uitmuntende conditie.
Dit zou qua waardevastheid best eens een aardige koop kunnen zijn. Hij zal in ieder geval minder afschrijven dan een nieuwe A5 Coupé! Eerste generatie, lage km stand, handgeschakeld, carbon interieur en de carbon side blades. Een icoon in wording.
Wouter's mening
Ik heb goede herinneringen aan de Audi R8: dit was in 2007 een van de eerste auto's die ik testte. We zijn inmiddels 14 jaar verder, maar het is nog steeds een auto waar ik buitengewoon hebberig van wordt. Misschien zelfs nog wel meer dan destijds. De V8 klinkt eigenlijk ook gewoon beter dan de V10, zeker aangezien dit exemplaar een smaakvolle aftermarket-uitlaat heeft. De combinatie met een heerlijke handbak maakt dit een briljante en tijdloze auto. Ik ben (opnieuw) verliefd!
Zie ook de video onderaan de beschrijving.
Uitrusting
Deze Audi R8 beschikt onder meer over de volgende opties af-fabriek:
Handbak
Audi Magnetic Ride-onderstel
Carbon interieurdelen
Carbon sideblades
Carbon buitenspiegels
Lederen sportstuur
Zwarte hemelbekleding
Elektrisch verstelbare stoelen
Stoelverwarming
Voorruit warmtewerend glas
Parkeerhulp voor en achter
Navigatiesysteem Plus met MMI
Modificaties
De auto is vorig jaar geheel voorzien van Kavaca Paint Protection (t.w.v. €4.300,-), een transparant zelfherstellende folie die de lak beschermt. Hierdoor krijgt de lak een ietwat zijdeglans look, waardoor de welvingen nog beter uitkomen. Daaroverheen is een meerlaagse Ceramic Pro Coating (t.w.v. € 1.500,-) aangebracht, zodat wassen een peulenschil wordt. Hadden we al gezegd dat de eigenaar zuinig op zijn R8 is?
In 2011 is de auto voorzien van een Herrmann-uitlaat met kleppensysteem, in en uit te schakelen middels een schakelaar in de middenconsole (zie foto).
Opmerkingen
De auto is zo goed als nieuw. Er zit alleen een minuscuul krasje boven de sideblade aan de bestuurderskant, dat zichtbaar is onder de folie (zie foto's).
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:
Van Driel Automotive - mei 2020: afleverbeurt (vloeistoffen, filters, bougies) - 30.363 km
Van Driel Automotive - november 2018: kleine beurt (á € 679,22) - 28.508 km
De complete onderhoudshistorie met onderhoudsboekje en facturen is aanwezig (zie foto's).
Inbegrepen bij verkoop
Alle handleidingen
Het bijbehorende (en alleen voor eerste eigenaren verkrijgbare) R8 boek
Ordner met historie & facturen
Over de verkoper
De huidige eigenaar was op zoek naar een iconische auto en kwam toen uit bij de eerste generatie Audi R8. Een in Duitsland geleverd exemplaar, zoals vaak met de 'vollere' uitvoeringen met de juiste motor, de juiste uitvoering en de juiste kilometerstand. In de praktijk bleek de auto alleen net iets té perfect, met name door de lage kilometerstand. De eigenaar vindt het zonde om er mee te rijden. Daarom heeft hij besloten de auto toch van de hand te doen en op zoek te gaan naar iets spartaansers, iets wat ook op B-wegen sensatie geeft zonder meteen krankzinnige snelheden te bereiken: een Donkervoort.
Samenvatting
Verkoper
Jan
Type
Particulier
Locatie
Friesland
Chass.nr.
WUAZZZ42X8N005320
Bouwjaar
Mei 2008
Km.stand
33.000 km
NAP
Import Duitsland - km-stand aantoonbaar
Garantie
Nee
Carrosserie
Coupé
Motor
4,2 liter V8 met 420 pk
Aandrijving
Vierwielaandrijving
Bak
Handgeschakelde zesbak
Exterieur
Eissilber Metallic
Interieur
Antraciet
Bekleding
Alcantara/parelnappa
Rokersauto
Nee
Eigenaren
2 in Duitsland, 2 in NL
Banden
Pirelli P Zero - v: 4mm - a: 7mm
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, vooraf worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable