De Volkswagen Kever is een van de meeste iconische en meest succesvolle modellen uit de geschiedenis van de auto. Dit exemplaar uit 1978 is ongerestaureerd, maar toch fabrieksnieuw. Er is namelijk slechts 31 km mee gereden en de auto heeft altijd in een verwarmde ruimte gestaan. Een unieke klassieker.
Over de Volkswagen Kever zijn heel wat boeken volgeschreven. Er zijn namelijk weinig auto’s met zo’n lange historie als de Kever. Het is dan ook een van de meest succesvolle, langst geproduceerde en meest invloedrijke modellen uit de geschiedenis van de auto.
De voorgeschiedenis van deze auto is bekend: een zekere Adolf H. gaf de opdracht om een auto voor het volk te bouwen. Een Volkswagen dus. De man die de deze taak mocht uitvoeren was niemand minder dan Ferdinand Porsche.
Dit resulteerde uiteindelijk in de Volkswagen Type 1, beter bekend als de Kever. Een betaalbare auto met plaats voor vijf personen en een motor achterin. Dit was een typerende viercilinder boxermotor, die in eerste instantie 1,1 liter groot was.
Hoewel de Kever al van voor de oorlog dateert, kwam de productie pas na de oorlog goed en wel op gang. Het werd al snel een daverend succes. De Volkswagen deed zijn naam absoluut eer aan. In 1972 slaagde de Kever erin om de T-Ford in te halen als de bestverkochte auto ter wereld.
Daar stopte het niet, want de Kever is uiteindelijk nog tot 2003 geproduceerd. Daarmee is dit model maar liefst 65 jaar in productie geweest. In totaal zijn er meer dan 20 miljoen exemplaren van de band gerold.
Een auto die massaal geproduceerd wordt is normaliter geen Collectable, maar dit exemplaar is dat zeer zeker wel. Waarom? Deze Volkswagen Kever is nog fabrieksnieuw. Het plastic zit zelfs nog om de stoelen. Er is nog maar 31 kilometer mee gereden (waarvan het grootste deel rondom de fabriek en tijdens het transport) en de auto heeft sinds de aflevering altijd in een verwarmde ruimte gestaan. Een echte tijdcapsule.
Het betreft een Kever 1200 uit 1978. De laatste Duitse exemplaren waren al van de band gerold, maar de productie ging verder in onder andere Mexico. Omdat er nog altijd vraag was naar de Kever in Nederland, besloot importeur Pon eenmalig 500 exemplaren uit Mexico te halen. Die waren in een mum van tijd uitverkocht.
Dit is dus een van deze Mexico-Kevers die origineel in Nederland is geleverd. De auto is uitgevoerd in Marsrood en heeft zoals gezegd nog maar 31 kilometer gereden. Dit is dus een ongerestaureerde Kever in nieuwstaat, met alle documentatie erbij, tot aan de briefwisseling met PON aan toe. Een unieke kans om een unieke klassieker te bemachtigen.
Onze mening
Zijn er mensen die geen herinneringen aan een VW Kever hebben? Familie, buren, een roadtrip of zoals in ons geval, op de achterbank naar de zwemles?
Het woord 'iconisch' wordt vaak gebruikt, zeker voor auto's in het hogere segment. Maar het is zeker van toepassing op de Love Bug. En dan worden we gebeld door een eigenaar die 'm nieuw heeft gekocht en als aandenken altijd in zijn garage heeft laten staan. Of het iets voor ons is, 'want heel hard gaat zo'n Kever de bocht niet om'. Absoluut een Collectable wat ons betreft. Zou deze teruggaan naar PON, een museum of andere collectioneur? Of gaat deze Kever alsnog de weg op? We weten het binnenkort...
Uitrusting
Deze Volkswagen is af-fabriek uitgerust met onder meer:
Signaalkleur Marsrood
Pied-de-Poule bekleding
Blaupunkt Radio Hamburg met Hirschman antenne
Achterruitverwarming
Modificaties
Geen, deze auto nog in originele staat.
Opmerkingen
De auto heeft in 1978 een mercasol- en dinitrol-behandeling gekregen ter preventie van roest.
Recente onderhoudshistorie
De auto heeft bij 28 kilometer een afleverinspectie gehad. Aangezien er sindsdien maar 3 km mee is gereden, is er verder geen onderhoud uitgevoerd.
Inbegrepen bij verkoop
Twee sleutels
Alle originele documentatie
Over de verkoper
De eigenaar wist in de jaren '70 een van de 500 'Mexico-Kevers' te bemachtigen. De auto was bedoeld als reserve-auto voor zijn moeder. Die reed namelijk in een Kever uit 1974 en was daar helemaal aan verknocht. Mocht die auto het ooit begeven dan hadden ze nog een splinternieuw exemplaar achter de hand. Dat bleek echter niet nodig te zijn. De Kever van moeder bleef het volhouden totdat ze niet meer in staat was met een handgeschakelde auto te rijden. De Mexico-Kever is daarom tot op de dag van vandaag niet gebruikt. Gelukkig heeft de auto altijd in een verwarmde ruimte gestaan en is deze dus nog uitstekend geconserveerd. De familie doet de auto nu na 44 jaar van de hand, wat een unieke kans is om een nieuwe Kever te bezitten.
Samenvatting
Verkoper - Op aanvraag Verkoper type - Particulier Locatie - Noord-Holland Chassisnummer - 1192100669 Kenteken - DB-78-PX (auto is nooit op naam gezet) Bouwjaar/-datum - 1978 Eerste registratie - Niet Kilometerstand - 31 km Aantoonbaar - Nee, wel aannemelijk o.b.v. staat van de auto Garantie - Nee Carrosserie - Sedan Motor - 1,2 liter viercilinder boxermotor met 36 pk Aandrijving - Achterwielaandrijving Bak - Handgeschakeld Exterieur - Marsrood Interieur - Zwart/wit Bekleding - Stof Rokersauto - Nee Eigenaren - 1 In bezit sinds - 1978 Banden - Euzkadi Radial (1978)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (9)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable
Olaph
2022-07-24 16:41:13
Is dit blanco kenteken nog wel op naam te zetten? Datum eerste tennaamstelling/Toelating zal door de RDW waarschijnlijk op (bijv.) Augustus 2022 gezet worden - en dan komt deze kever toch niet (meer) in aanmerking voor een kenteken? "correct me if I'm wrong"
TheCollectables_Hylke
2022-07-25 12:49:01
Beste Olaph
Hierbij het antwoord van de eigenaar:
" Uit de documentatie die bij de auto is, blijkt dat hij van 1978 is, naar alle waarschijnlijkheid zal dit bij de RDW onderzocht worden, en een nieuw old-timer kenteken krijgen"
Ik hoop dat dit voldoende antwoord heeft gegeven op je vraag.
Olaph
2022-07-26 03:48:37
De RDW zal in de meeste gevallen het kenteken dat op het blanco Deel 1 staat afgeven, echter zal de datum 1ste toelating (die bepalend is voor de leeftijd van de auto) erg recent zijn. Daarmee vraag ik mij dan af of de Kever nog Oldtimer voordelen heeft voor iemand die deze niet in een verzameling gaat zetten, maar wil gaan rijden.
M WG
2022-07-29 18:32:59
De kever is stevig behandeld tegen roestvorming. met Dinitrol.
Is deze laag nog simpel te verwijderen? Is ook de onderkant van de bodem hier geheel mee behandeld?
Fabian
2022-08-01 09:26:55
Heeft de motor gelopen in de afgelopen 44 jaar? Zo niet, zit de motor dan niet vast? Wat is de staat van de motor? Waarschijnlijk moeten alle pakkingen worden vervangen? Is de benzinetank in orde of is deze van binnen volledig verroest? Werken de remmen? Heeft de Kever deze 44 jaren stilstand in een verwarmde en droge ruimte gestaan? Ik verneem graag.
Peter
2022-08-02 04:01:46
In both the front and rear lids, there is a black spills. What caused the spills?
Olaph
2022-08-03 16:09:09
It had a Dinitrol treatment ... see advertisement text.
Trevog
2022-08-05 11:23:04
De motor heeft 10 jaar geleden voor het laatst even gelopen, nee de motor zit niet vast, geen roest in de benzinetank, de remmen werken, de kever heeft de afgelopen jaren in een verwarmde en geventileerde ruimte gestaan, de dinitrol is uiteraard met de juiste middellen en apparatuur te verwijderen.
TheCollectables_Hylke
2022-08-09 17:40:50
Zojuist zijn extra foto's van de onderkant van de Kever toegevoegd.
Hierbij het antwoord van de eigenaar:
" Uit de documentatie die bij de auto is, blijkt dat hij van 1978 is, naar alle waarschijnlijkheid zal dit bij de RDW onderzocht worden, en een nieuw old-timer kenteken krijgen"
Ik hoop dat dit voldoende antwoord heeft gegeven op je vraag.
Is deze laag nog simpel te verwijderen? Is ook de onderkant van de bodem hier geheel mee behandeld?