De omschrijving 'raceauto voor de straat' wordt te pas en te onpas gebruikt, maar in dit geval is er geen woord van gelogen. De Ultima is zo spartaans als het maar kan, weegt 850 kg, maar mag wél de openbare weg op. En als enige straatlegale Ultima heeft deze Collectable een V10 van Audi/Lamborghini-origine aan boord. Het behoeft geen uitleg dat dit een regelrechte sensatie is om te rijden.
Ultima is ontstaan als het geesteskind van de redelijk geniale Lee Noble, die vooral bekend is van het gelijknamige automerk. Voordat hij Noble oprichtte had echter diverse indrukwekkende sportwagens op zijn naam gezet, waaronder de eerste modellen van Ultima. De Ultima ontstond - niet verrassend - als raceauto, maar er volgden ook straatversies, waaronder deze Can-Am. De racegenen zijn nog heel duidelijk aanwezig.
Deze Ultima Can-Am is een kitcar, dus deze auto heeft de eigenaar naast geld ook bloed, zweet en tranen gekost. Het eindresultaat mag er zijn: het is een auto zoals er geen tweede van rondrijdt. Waar de meeste Can-Am’s voorzien zijn van een Chevrolet V8 is dit het enige exemplaar dat is uitgerust met een 520 pk sterke V10 afkomstig uit de Audi S8. Dezelfde motor die ook in de Lamborghini Gallardo te vinden is dus. Deze keuze maakte het project er niet eenvoudiger op, waardoor de eigenaar de samenwerking heeft gezocht met verschillende gespecialiseerde bedrijven.
De auto heeft daarom onder meer een speciaal motormanagementsysteem van Kronenburg gekregen en een custom uitlaatsysteem. Alle moeite is niet voor niets geweest: deze Ultima Can-Am V10 produceert een fenomenaal geluid en kan in 2,8 seconden van 0-100 km/u acceleren. Mits je dat aandurft. De auto is overigens meer gebouwd op acceleratie dan op topsnelheid, waardoor de topsnelheid een ‘bescheiden’ 280 km/u is.
Een project als dit is nooit 100% af, dus als perfectionist vindt de eigenaar dat de auto nog wat finetuning nodig heeft. Daar is alle ruimte voor. De schokbrekers, rijhoogte, engine mapping, rembalans, camber: alles aan deze auto is afstelbaar. Technisch is de auto in ieder geval helemaal af en rijdbaar.
Vanwege het hardcore karakter van de auto is de kilometerstand nog relatief laag: er is nog maar zo’n 4.000 kilometer mee gereden. De bouwer is vooral een techneut en autoliefhebber in z'n puurste vorm, maar nadrukkelijk geen coureur. Voor het vinden van die extra 2 seconden op Circuit Zandvoort zal er dus nog een testdag gepland moeten worden onder leiding van Wouter ;) De eigenaar vond vooral het bouwen leuk en is inmiddels naar het buitenland verhuisd, naar een plek die zich niet leent voor een laag op de weg liggende raceauto. Rijden laat hij dus vooral aan de volgende eigenaar over.
Wouter's mening
Alleen al om naar te kijken is deze Ultima V10 al heel gaaf, met de custom aanpassingen. Als je de motor vervolgens start wordt het pas echt feest. Wat een waanzinnig geluid! Met 519 pk op een gewicht van 850 kg is ‘waanzinnig’ eigenlijk ook de enige juiste beschrijving voor de rijervaring. En het besef dat er geen tweede auto rondrijdt als deze maakt deze auto nog eens extra speciaal.
Uitrusting
Deze auto is alleen voorzien van het strikt noodzakelijke, dus over de uitrusting kunnen we kort zijn: alle (overbodige) luxe ontbreekt.
Modificaties
Naast de originele Ultima Can-Am kit en de 5,2 liter V10 van Audi zijn er een groot aantal onderdelen van specialisten en custom onderdelen gebruikt tijdens de bouw, onder meer:
Custom benzinetank, versnellingspook, schakelmechanisme, pedalen en beugels
Opmerkingen
De auto verkeert in een zeer nette staat. Er zijn wat kleine cosmetische aandachtspuntjes, vastgelegd op de foto's:
Lakschade bij splitter, achterscherm voor en motorkapsluiting
Velgschade links- en rechtsvoor
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De eigenaar heeft de auto zelf gebouwd en onderhouden in samenwerking met o.a. Technocars. Veel onderhoud is er echter nog niet nodig geweest, omdat de auto gezien de kilometerstand nog praktisch nieuw is. De laatste apk is uitgevoerd bij Van Driel Auto Service en is geldig tot 09-2021.
Om het toekomstig onderhoud te vergemakkelijken is het Audi-motorblok zelf intact gelaten. In theorie zou de nieuwe eigenaar voor een beurtje dus naar de Audi dealer kunnen.
Inbegrepen bij verkoop
Twee sleutels
Set extra velgen met nieuwe Toyo 888-banden voor op het circuit
Set zijruiten (niet gemonteerd)
Documentatie/fotoreportage bouw
Over de verkoper
Een bijzondere sportwagen bezitten is één ding, zo'n auto bouwen is van een heel andere orde. De eigenaar van deze Ultima deed het. Over het bouwen zelf heeft hij uiteindelijk zo'n vijf jaar gedaan. Daarbij kreeg hij hulp van een aantal gespecialiseerde bedrijven. Omdat hij het bouwen leuker vind dan het rijden is het bezit van de zaak toch een beetje het einde van het vermaak. Daarnaast is een verhuizing naar buitenland reden om zijn unieke creatie nu weg te doen. Om dezelfde reden hebben al diverse andere Collectables zijn wagenpark verlaten. Denk daarbij aan een Buick Electra 225 uit 1959, een Buick S60 uit 1930, diverse Porsches en Alfa's en meer. Alleen de praktische (en onverwoestbare) Volvo 123 GT blijft nu achter in Nederland.
Samenvatting
Verkoper - Maurits Locatie - Zuid-Holland Chassis - 256404 Bouwjaar - Augustus 2007 Kilometerstand - 3.900 km NAP - Nee Garantie - Geen Carrosserie - Cabrio Motor - 5,2 liter V10 met 519 pk Aandrijving - Achterwielaandrijving Bak - Handgeschakelde zesbak Exterieur - Oranje Interieur - Grijs/zwart Bekleding - Alcantara en leder Rokersauto - Nee Eigenaren - 1 Banden - Bridgestone Potenza S-02A - nieuw
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (2)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable
johan
2021-04-01 09:51:56
heeft de auto een kenteken ????
Tom - The Collectables
2021-04-01 17:37:05
@Johan - jazeker, zie ook de foto's en de link naar het Finnik rapport in de beschrijving (79-HFS-3)