In september 1960 begon Triumph de ontwikkeling van een nieuw tweezits model. De Spitfire 4 Mk1 dankte zijn aanduiding aan de 4-cilindermotor en het eerste ontwerp en was vanaf het begin beter dan de concurrenten Austin Healey Sprite en de MG Midget. De Spitfire 1500 werd twee jaar voor het einde van de MkIV productie gelanceerd. In 1974 werd de nieuwe 1493 cc motor uitgebracht in een licht aangepast model en onderging veel detailwijzigingen. Men hoopte het model tot 1982 in productie te houden maar in 1980 was al duidelijk dat de Triumph 1500cc motor de nieuwe nog strengere Amerikaanse emissienormen nooit zou halen. Omdat het grootste deel van de Spitfires in de V.S. werd verkocht betekende dit het einde van de productie.
Een Spitfire rijdt geweldig en is vooral heel leuk. Het stuurt, ondanks het ontbreken van bekrachtiging, licht en direct, is best comfortabel en, zeker voor zijn tijd, best wel vlot. Je zit laag, wat het sportieve gevoel benadrukt en zorgt voor een extra snelheidsbeleving. Je kunt er ook leuk mee driften, wat het een echte stuurmansauto maakt. Dit wordt nog eens benadrukt door de uitlaat die een sportieve, maar geen hinderlijke sound heeft.
Hoe leuk is dan dat we één van de allerlaatste Spifires in onze veiling krijgen die door de vader van de huidige eigenaar nieuw is gekocht in Nederland! Dat vind je nergens. Nieuw geleverd in de kleur Inca Yellow met hardtop. Zoals aangegeven stopte men in 1980 met de productie, dus dit is één van de allerlaatste Spitfires. In het Triumph museum staat de allerlaatste Spitfire in exact dezelfde kleur en specificaties!
Onze mening
De Triumph Spitfire is een klassieke Engelse roadster en als het om pure rijbeleving gaat een schot in de roos. Helaas zijn zo’n beetje alle (Engelse) merken afgedwaald en zijn er alleen nog roadsters die lijden aan obesitas op een enkele uitzondering na. Nederlands geleverde Spitfires zijn al een zeldzaamheid, dus een auto uit de eerste hand is echt heel erg bijzonder. Door liefhebbers bereden en onderhouden en deels nog in de eerste lak. Voor zover wij kunnen nagaan een unieke kans en nergens te vinden.
Uitrusting
De auto heeft de volgende opties af fabriek:
• Hard top (nooit gebruikt)
• Lederen tonneau afdekking (nooit gebruikt)
• Originele Philips radio
• Veiligheidsgordels
Modificaties
Geen, deze Spitfire volledig origineel.
Opmerkingen
De auto is in goede staat, nooit gerestaureerd en dus helemaal onverprutst. Behalve het linkerportier, waar ooit een brommer tegenaan is gereden, is de Spitfire in de originele lak met een dikte van 70-100um. Volgens de taxateur verkeerd de Spitfire in kwaliteitsklasse 2 en heeft een taxatiewaarde van 17.000,- euro.
Recente onderhoudshistorie
Het onderhoud werd in het verleden door de technisch onderlegde vader van Frank zelf uitgevoerd. Recent onderhoud hieronder:
23-03-2021 – 60.600km – Complete servicebeurt met alle vloeistoffen en filters
14-03-2023 – 61.950km – Kleine beurt plus remvloeistof
18-10-2023 – 62.402km – Benzine lekkage verholpen
Over de verkoper
Frank is, net als zijn inmiddels overleden vader, een auto liefhebber. Heeft meerdere bijzondere auto’s in bezit (gehad). De Spitfire is nieuw gekocht in 1981 door zijn vader, een Engelse auto adept. Rovers 2000, 3500 en Jaguars XJ werden in de familie gereden en ook een Spitfire mocht niet ontbreken. In december 2017 kwam de Spitfire op Frank zijn naam en in bezit. Elke zomer werd er zo’n 500 km mee gereden en stond altijd in zijn garage. In tegenstelling tot zijn vader is Frank beperkt technisch onderlegd en liet daarom het onderhoud over aan zijn vaste monteur, die helaas vanwege zijn leeftijd ermee stopt. Een echte Triumph man, met geweldige verhalen en die, bij ophalen van de auto, steevast een goed glas wijn schonk. Vanwege de weinige kilometers en het wegvallen van de vaste monteur heeft Frank doen besluiten om de auto te veilen bij The Collectables zodat deze weer bij een nieuwe liefhebber terecht komt.
Samenvatting
Verkoper - Frank
Verkoper type – Particulier
Locatie – Barendrecht
Kenteken – GZ-49-NF
Chassisnummer – TFADW2AT008532
Bouwjaar/-datum – 11-06-1981
Kilometerstand – 62.855km
Aantoonbaar – Ja, 1e eigenaar
Garantie – Nee
Marge/BTW – Marge auto
Carrosserie – Cabriolet
Motor – 1500 cc 4-cilnder lijnmotor met 71pk
Aandrijving – Achterwielaandrijving
Bak – handgeschakelde 4-bak
Exterieur – Inca Yellow
Interieur – Zwart
Bekleding – Stof / Skai
Rokersauto – Nee
Eigenaren – Familie is eerste eigenaar
Banden – 4 x Dunlop SP Speedresponse 175/70R13, DOT 2012, plm. 5 mm
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable