Daar gaan we weer. Cayman of 911, mogen we het hardop zeggen? De Cayman in S uitvoering is wellicht de betere auto. Waar het bij de 718 Cayman een beetje 'mis' is gegaan met een viercilinder en een turbo, heeft deze auto nog gewoon het kenmerkende boxergeluid.
Dit exemplaar is een Cayman S uit 2009. Dat betekent: na de facelift, dus met 320 pk én een PDK-bak. Dit exemplaar is ingetogen uitgevoerd in Meteor Grau met zwart leder en beschikt over onder meer een sportuitlaat, cruise control, stoelverwarming en het Sport Chrono Plus-pakket.
De S in de typeaanduiding is een belangrijke letter. De instap-Cayman is een leuke auto, maar als Cayman S maakt de kleinste Porsche de grote broer 911 pas echt lastig. De layout met middenmotor maakt de Cayman in de basis een betere auto, vandaar dat de automedia de Cayman S alom prezen.
Met de facelift in 2009 werd de Cayman S nog interessanter. Porsche schroefde namelijk het vermogen op van 295 pk naar 320 pk. De belangrijkste wijziging is wellicht dat de Tiptronic S-automaat vervangen is door een zeventraps PDK-bak met dubbele koppeling. Waar de handbak voorheen nog sneller was dan de Tiptronic S, waren de rollen met de PDK-bak omgekeerd. De Cayman S sprint daardoor in 5,1 seconden van 0-100 km/u. Dit exemplaar heeft bovendien het Sport Chrono -pakket met launch control, dus daar kun je dan zelfs nog twee tienden van af snoepen.
Met cruise control en stoelverwarming is de Cayman prima te gebruiken als daily driver (wat de eerste eigenaar ook deed). Met een sportuitlaat en het Sport Chrono-pakket wordt ook de sportieve kant van de auto nog extra onderstreept. De eigenaar heeft zelf ook een sportstuur laten monteren. De redenen dat hij de auto nu weg doet zijn puur van praktische aard, was hij niet verhuisd dan had hij deze Collectable zeker naar de 2 ton gereden.
Wouter's mening
Het was natuurlijk onvermijdelijk, maar de Cayman heeft altijd een beetje in de schaduw van de 911 gestaan. Dat terwijl de Cayman met zijn middenmotor stiekem de beter rijdende auto is van de twee. Zeker als het - zoals deze - ook nog eens een Cayman S is van na de facelift. Deze auto rijdt gewoon briljant. Punt. En heeft de juiste PDK, dus met flippers aan het stuur in plaats van die vreemde duw/trek schakelaars. Waarom had ik ook alweer een 911 gekocht?
Uitrusting
Deze Collectable is af-fabriek uitgerust met onder meer:
PDK
Sportuitlaat - klappenauspuff (dus druk op de knop voor meer- of minder lol)
Lederen bekleding
Lederen stuur
Cruise control
Navigatie
Airco
PASM (Porsche Active Suspension Management)
Sport Chrono Plus-pakket
PCM (heeft een upgrade gehad)
AUX aansluiting
Modificaties
De auto is nog vrijwel origineel op wat kleine aanpassingen na:
Porsche stuur met flippers van Cayman 987
Nieuwe vloermatten - origineel Porsche
Stoelverwarming - later ingebouwd door Porsche
Opmerkingen
De auto verkeert nog in een nette conditie. Wel zijn er wat cosmetische aandachtspuntjes, vastgelegd op de foto's:
Er zit een klein deukje in de 'frunk'
In het interieur zitten wat kleine plekjes
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:
Augustus 2020 - Porsche-specialist Waalgarage - vakantie-check en apk
September 2019 - Porsche Centrum Rotterdam - grote beurt conform schema
De historie inclusief facturen is volledig aantoonbaar en wordt op verzoek toegestuurd.
Inbegrepen bij verkoop
Twee sleutels
Originele stuur met duw/trek schakelaars - tegen meerprijs beschikbaar
Over de verkoper
De eigenaar had nog nooit een auto gehad met minder dan 200 pk of minder dan zes cilinders. Deze Cayman S was dus geen trendbreuk. Hij heeft er met veel plezier zorgeloos mee gereden en maakte er onder andere zijn droomrit mee naar het Comomeer. Toch doet hij hem nu van de hand. Bij zijn nieuwe huis kan de auto namelijk niet meer binnen staan en dat is voor hem wel een must. Bovendien is er gezinsuitbreiding op komst. Dan is een auto met meer dan twee stoelen wel zo handig. Maar later in zijn leven gaat er zeker weer een Collectable in de garage komen.
Samenvatting
Verkoper - N. M. Verkoper type - Particulier Locatie - Noord-Holland Chassisnummer - WP0ZZZ98Z9U771330 Bouwjaar - 2009 Kilometerstand - 169.000 km NAP - Import België, kilometerstand logisch en aantoonbaar Garantie - Nee Carrosserie - Coupé Motor - 3,4 liter zescilinder met 320 pk Aandrijving - Achterwielaandrijving Bak - Zeventraps PDK-automaat Exterieur - Meteor Grau Interieur - Zwart Bekleding - Leder Rokersauto - Nee Eigenaren - 4 (inclusief huidige eigenaar) Banden - Bridgestone Potenza - V: 235/35/R19 - A: 265/35ZR19 N-codering
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (1)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable
Tom - The Collectables
2021-03-30 09:26:44
Goedemorgen Sportabgasanlage, dank voor je opmerking. De eigenaar was in de veronderstelling dat het af fabriek was (en de redacteur was het ook niet opgevallen, erg netjes ingebouwd). Maar inderdaad, deze schakelaar lijkt niet uit het Porsche magazijn te komen. Dus later ingebouwd. Aangepast, dank!