Een lichtgewicht cabriolet met een middenmotor, veel leuker dan dat wordt het niet. Het betreft een Boxster van de 981-generatie, de laatste reguliere Boxster die nog de zescilinder heeft. Dit exemplaar is origineel Nederlands, van de tweede eigenaar met slechts 62.050 km.
De 987 Boxster was al een zeer goed uitgebalanceerde sportwagen en met de 981 verbeterde Porsche dit recept nog verder. En - in tegenstelling tot zijn opvolger - heeft deze Boxster nog de zescilinder. De 981 kun je daarom zien als de sweet spot in de Boxster-linie.
Net als zijn grote broer, de 911, beschikt de Boxster over een zescilinder boxermotor. Vandaar ook de naam. Het grote voordeel van de Boxster is dat deze een echte middenmotor heeft, in plaats van een motor achterin. Daarmee is de Boxster een auto die in alle opzichten perfect in balans is.
Een andere cruciale factor is het gewicht. Met een gewicht van 1.325 kg is de 981 Boxster S een van de lichtste moderne Porsches. Dat maakt het ook meteen een van de leukste. Daarvoor is 315 pk en 360 Nm ruim voldoende. Dit is goed voor 0-100 km/u in 5,0 seconden.
De Boxster is natuurlijk niet gemaakt om hard rechtuit te rijden. Dit is een raszuivere sportauto die tot zijn recht komt in de bochten. We durven wel te stellen dat er weinig auto's zijn die meer rijplezier bieden dan een Boxster..
Ook niet onbelangrijk: het dak kan open voor nog meer beleving. Dit is in een luttele 9 seconden achter de rug, waarmee het een van de snelst openende cabriodaken is. Dankzij het gebruik van magnesium is het dak ook bijzonder licht.
Dit specifieke exemplaar is stijlvol uitgevoerd in GT-Zilver metallic. Gecombineerd met het natuurleder Carrera rode interieur, en rode cabriolet kap. Verder gaat het om een rijk uitgeruste uitvoering met onder andere: 20 inch Carrera S wielen, BOSE Surround Sound System, Porsche Active Suspencion Management en Sport Chrono Pakket Plus.
Het betreft een origineel Nederlands geleverde Porsche. Elke beurt, tot de laatste op 11-05-2023, is uitgevoerd bij een officiële Porsche dealer. De complete historie is herleidbaar aan zowel het onderhoudsboekje, als ook aan de hand van facturen.
Onze mening
Laten we eerlijk zijn, met Nederlands verkeer en bijpassende snelheidslimieten is er weinig lol te beleven aan monsters met 500pk. Hier moet je het vooral hebben van de B-wegen. Zie hier de reden om een cabriolet te rijden, zodat je ook bij lagere snelheden optimaal kunt genieten. En in dat segment komt de Boxster keer-op-keer als winnaar uit de vergelijkende tests.
De Boxster koper ondergaat dezelfde twijfel, discussie en meningen als de Cayman rijder; 'waarom geen 911?'. Natuurlijk is het Elfje het Grote Voorbeeld. Met iconische status, waar vrijwel iedere autoliefhebber vanaf z'n 5e over droomt. Maar hoewel alle nadelen van een motor in de kont er inmiddels uit zijn ontwikkeld door de ingenieurs, blijven de middenmotor Porsches ideale, compacte gooi en smijt auto's. Met bovendien een kofferbak voor- en achter, dus je kunt er daadwerkelijk mee op vakantie. Neem dan ook nog eens de lagere prijzen ten opzichte van de 911 mee en je hebt de beste moderne Porsche-per-euro.
Deze specifieke Boxster is wat ons betreft de ideale uitvoering. Origineel Nederlands, onderhoud op en top bijgehouden en uitgevoerd en een zeer complete uitvoering. En ook altijd goed: het is de pittigere S uitvoering.
Uitrusting
Deze Porsche is af-fabriek uitgerust met onder meer:
2 zone automatische airconditioning
20 inch Carrera S wiel
Bi-xenonkoplampen incl. Porsche Dynamic Light System (PDLS)
BOSE Surround sound systeem
Cruise control
Elektrisch inklapbare buitenspiegels
Launch vehicle
Lederuitrusting in natuurleder
Licht-Design Pakket
Mechanisch achteras-sperdifferentieel
Multifunctioneel stuurwiel
ParkAssistent voor en achter
Porsche Active Suspension Management (PASM)
Porsche Communication Management (PCM) inclusief navigatiemodule
Deze Boxster S is ingeruild bij de bekendste Porsche dealer van Nederland. In opdracht van hen wordt deze geveild.
Samenvatting
Verkoper - Porsche
Chassisnummer – WP0ZZZ98ZDS120340
Kenteken - 2-KJF-34
Bouwjaar/-datum - 2013
Eerste registratie – 1 mei 2013
Kilometerstand – 62.038 km
Aantoonbaar - Ja, a.d.h.v. documentatie
Garantie - Nee
BTW/marge-auto - Marge
Carrosserie - Cabriolet
Motor - 3,4 liter zescilinder boxermotor met 315 pk
Aandrijving - Achterwielaandrijving
Bak – PDK 7 traps automaat
Exterieur – GT-Zilver metallic
Interieur – Natuurleder Carrera rood
Bekleding – Natuur leder
Rokersauto - Nee
Eigenaren – 2, inclusief huidige
In bezit sinds - mei 2014
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.