Een lichtgewicht cabriolet met een middenmotor, veel leuker dan dat wordt het niet. Zeker niet als deze is gebouwd door de perfectionisten van Porsche. Het betreft een Boxster van de 981-generatie, de laatste reguliere Boxster die nog de zescilinder heeft. Dit exemplaar is handgeschakeld en uitgevoerd met 20 inch Carrera S-velgen.
De 987 Boxster was al een zeer goed uitgebalanceerde sportwagen en met de 981 verbeterde Porsche dit recept nog verder. En - in tegenstelling tot zijn opvolger - heeft deze Boxster nog de zescilinder. De 981 kun je daarom zien als de sweet spot in de Boxster-linie.
Net als zijn grote broer, de 911, beschikt de Boxster over een zescilinder boxermotor. Vandaar ook de naam. Het grote voordeel van de Boxster is dat deze een echte middenmotor heeft, in plaats van een motor achterin. Daarmee is de Boxster een auto die perfect in alle opzichten perfect in balans is.
Een andere cruciale factor is het gewicht. Met een gewicht van 1.285 kg is de 981 Boxster een van de lichtste moderne Porsches. Dat maakt het ook meteen een van de leukste. Daarvoor is 265 pk en 280 Nm ruim voldoende. Dit is goed voor 0-100 km/u in 5,7 seconden.
De Boxster is natuurlijk niet gemaakt om hard rechtuit te rijden. Dit is een raszuivere sportauto die tot zijn recht komt in de bochten. We durven wel te stellen dat er weinig auto's zijn die meer rijplezier bieden dan een Boxster. Dit exemplaar is ook handgeschakeld, waarmee het helemaal een auto is voor de liefhebbers.
Ook niet onbelangrijk: het dak kan open voor nog meer beleving. Dit is in een luttele 9 seconden achter de rug, waarmee het een van de snelst openende cabriodaken is. Dankzij het gebruik van magnesium is het dak ook bijzonder licht.
Dit specifieke exemplaar is stijlvol uitgevoerd in Achatgrau Metallic. De Boxster heeft standaard 18 inch velgen, maar deze is af fabriek uitgevoerd met de 20 inch Carrera S-velgen. De auto is uitgerust met cruise control, Park Assist en stoelverwarming, wat deze Boxster ook prima geschikt maakt als dagelijkse auto.
De auto is oorspronkelijk geleverd in Duitsland in 2013, maar is al na een jaar naar Nederland verhuisd. Er staat een kleine 87.000 km op de teller en de historie is uiteraard aanwezig.
Onze mening
Laten we eerlijk zijn, met Nederlands verkeer en bijpassende snelheidslimieten is er weinig lol te beleven aan monsters met 500pk. Hier moet je het vooral hebben van de B-wegen. Zie hier de reden om een cabriolet te rijden, zodat je ook bij lagere snelheden optimaal kunt genieten. En in dat segment komt de Boxster keer-op-keer als winnaar uit de vergelijkende tests.
De Boxster koper ondergaat dezelfde twijfel, discussie en meningen als de Cayman rijder; 'waarom geen 911?'. Natuurlijk is het Elfje het Grote Voorbeeld. Met iconische status, waar vrijwel iedere autoliefhebber vanaf z'n 5e over droomt. Maar hoewel alle nadelen van een motor in de kont er inmiddels uit zijn ontwikkeld door de ingenieurs, blijven de middenmotor Porsches ideale, compacte gooi en smijt auto's. Met bovendien een kofferbak voor- en achter, dus je kunt er daadwerkelijk mee op vakantie. Neem dan ook nog eens de lagere prijzen ten opzichte van de 911 mee en je hebt de beste moderne Porsche-per-euro.
Deze specifieke Boxster is wat ons betreft de ideale uitvoering. Nee, het is geen S, maar 265 (Porsche) pk's is meer dan zat in een lichte cabriolet. Laatste zespitter, handbak, goede kleur en uiteraard de historie compleet inclusief onderhoud bij de Porsche dealer.
Uitrusting
Deze Porsche is af-fabriek uitgerust met onder meer:
XLS Sporteindpijp
693 CD-/DVD-wisselaar geïntegreerd
636 Parkeerhulp voor en achter
XD9 Velghart in carrosseriekleur gespoten
674 Vehicle Tracking System
454 Cruisecontrol
603 Xenon plus dynamische bochtverlichting
672 2008 PCM 2, 2009- PCM 3 navigatie offroad.
423 Carrera S wiel (III) 20 inch
583 Rokerspakket
265 Binnenspiegel met autom. antiverblindingsstand
Nadat de eigenaar al een tijdje een BMW Z4 had gereden, bleef de wens groeien om eens een Porsche cabriolet te bezitten. Deze Porsche Boxster sloot daarbij naadloos aan op wensen. Met zijn goede wegligging, vermogen, fraaie uiterlijk en voldoende bergruimte om er ook mee op vakantie te kunnen was dit de auto die het moest worden. Helaas moet de eigenaar om gezondheidsredenen afscheid nemen van de Porsche.
Samenvatting
Verkoper - Richard Verkoper type - Particulier Locatie - Gelderland Chassisnummer - WP0ZZZ98ZES110651 Kenteken - 3-XVT-51 Bouwjaar/-datum - 2013 Eerste registratie - 12 november 2014 Kilometerstand - 86.600 km Aantoonbaar - Ja, a.d.h.v. documentatie Garantie - Nee BTW/marge-auto - Marge Carrosserie - Cabriolet Motor - 2,7 liter zescilinder boxermotor met 265 pk Aandrijving - Achterwielaandrijving Bak - Handgeschakelde zesbak Exterieur - Achatgrau Metallic (M7S) Interieur - Zwart Bekleding - Leder Rokersauto - Nee Eigenaren - 4, inclusief huidige In bezit sinds - Maart 2020 Banden - Pirelli P zero (2018, RV: 3,5 mm; LV: 3,7 mm; RA: 5,7 mm, LA: 5,7 mm)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable