Zoveel mogelijk Porsche 911 per euro? Dat is de 996 generatie. Deze 996 Carrera 2 Coupe Automaat heeft nog geen 6500 km per jaar gereden, dat is de helft van het landelijk gemiddelde. Uiteraard met de onderhoudshistorie en heeft recent preventief groot onderhoud t.w.v. ruim 13.000 euro (!) gehad bij de Porsche Classic dealer, waarbij uiteraard ook het IMS lager is vervangen.
De in 1997 geïntroduceerde 996 reeks begint eindelijk de waardering te krijgen die hem toekomt. Er blijkt er niets mis met watergekoeld, alle schakelaars zitten op een plek waar je ze verwacht, heb je een perfect werkende airco en kun je zo'n relatief moderne 911 lekker uitwringen dankzij voldoende pk's, een nog normale carrosserie qua afmetingen en diverse veiligheidssystemen. Een 964 of een 993 waren nog lang niet zover. Bovendien is de automatische versnellingsbak een stuk moderner met 5 verzetten en veel minder vermogensverlies. Daarom ook zeer sportief te rijden indien gewenst.
Aan de relatief lage instapprijs voor een 996 zit ook een risico. Wordt een 911 gekocht door iemand die bespaart op onderhoud, dan koop je uiteindelijk een hele dure 911.
Deze specifieke 996 heeft recent groot onderhoud gehad, waarbij ook het beruchte IMS lager meteen is vervangen. Wanneer de IMS vervangen wordt, betekent dat dat de hele motor en versnellingsbak gedemonteerd worden. Bij die gelegenheid is de versnellingsbak daarom ook compleet gereinigd en van nieuwe olie voorzien. Daardoor schakelt de bak nu als nieuw. De huidige eigenaar heeft kosten nog moeite gespaard op de auto en hem bij Porsche Classic in onderhoud gegeven. Vorig jaar zijn dan ook meteen de draagarmen, ophangrubbers en schokdempers voorzijde vervangen.
De 996 is ooit nieuw geleverd in Belgie en voorzien van vele opties zoals lederen bekleding, schuifdak, ruitenwisser achter en een modern, maar period correct, PCCM Plus systeem. De auto staat grotendeels nog in de eerste lak (in de stalling was een kleine schade ontstaan op het linker achterscherm) en is voorzien van nog verse Pirelli PZero banden op originele Turbovelgen.
Onze mening
Een zeer nette 996, facturen erbij, recent groot onderhoud en PCCM Plus.
Zwart staat een 996 uitstekend, zeker in combinatie met het zwart lederen interieur en de dikke Turbovelgen. Zelf maken we ons niet zo druk over de 996 kwaaltjes die op de diverse (Porsche) fora de ronde doen. Het is wel mooi meegenomen dat het IMS lager bij dit exemplaar preventief is vervangen. Deze 996 Coupé heeft een rol gespeeld in een commercial van Porsche Classic Motoroil waarin de auto ook te zien is. ( https://www.instagram.com/reel/CixP0lyIaR1/?igsh=dmgxcWJqZ2dweWJ3 )
Rustig warm rijden, jaarlijks een beurtje en er zo makkelijk nog een ton bij rijden. Een 996 is een volwaardige 911 en wordt steeds meer gewaardeerd. Letterlijk, want ook de prijzen voor nette exemplaren stijgen met de dag. En met vrijwel geen afschrijving en dagelijkse bruikbaarheid is dit de ideale Youngtimer.
Uitrusting
Deze Porsche is af-fabriek uitgerust met:
18'' Technology Velgen
CR 31
Voorruit met grijze baan
Stoelverwarming voorstoelen
Achterruitenwisser
Elektronische klimaatregeling
On Board Computer
POSIP - Side Impact Protection
Geluidssysteem
Schuifdak
Telephone Voorbereiding
Tiptronic S Versnellingsbak
Traction Control
Modificaties
PCCM Plus
Opmerkingen
Deze Porsche verkeert nog in zeer goede staat en is recent uitgebreid onderhouden door de specialisten van Porsche Classic Center Gelderland Uiteraard heeft de Porsche gebruikssporen behorend bij de leeftijd, zichtbaar op de foto's.
Recente onderhoudshistorie
De belangrijkste punten van de recente onderhoudshistorie zijn:
21-04-2023 - 162.038km - grote beurt, inclusief (zie de factuur in de foto carrousel voor de details):
Preventief IMS lager vervangen
Pakkingen, olie, remvloeistof
Remschijven & blokken
Compleet opnieuw balanceren, uitlijnen en afstellen onderstel
02-12-2020 - 129.921 km - beurt conform schema - Porsche Gelderland
Vanaf 2007 zijn alle onderhoudsfacturen aanwezig (zie ook de foto's).
De afgelopen 3 jaar is er voor ruim 26000,- euro in de auto geinvesteerd door de huidige eigenaar.
Inbegrepen bij de verkoop
Twee sleutels
Originele boekjes
De auto komt met een paar exemplaren van RS Porsche Magazine met daarin de reportage over de auto
Een originele Porsche poetsmiddelenkoffer uit 2001
De Porsche Classic Documentatiemap met alle rekeningen en andere documenten
Een Porsche oliefleshouder
Een nieuwe Porsche druppellader voor de accu en de
Originele stereo in doos
Over de verkoper
De eigenaar kocht deze 996 in 2020 van een verzamelaar, met 125.000km op de teller. Hij wilde graag na vele jaren weer een 911 rijden en heeft de auto in 2020 gekocht. Hij vond hem bij een liefhebber die afscheid aan het nemen was van zijn collectie. Na de proefrit, stond de kilometerteller op 125.911 km. Toen moest hij hem wel kopen. Hij heeft de auto als dagelijkse auto gereden. De auto heeft met een grote reportage in RS Porsche Magazine gestaan en er is een commercial van Porsche Classic Motoroil waarin de auto ook te zien is. Het verhaal achter zijn liefde voor Porsche is dat zijn vader in de jaren zeventig commandant van de "Porsche Groep" van de Rijkspolitie was. Martijn schijnt zelfs als tweejarige "Porsche" gemompeld te hebben in zijn slaap...
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (1)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable