Deze Nederlandse Porsche 911 (996.2) GT3 verkeert in zeer goede staat en is een origineel en schadevrij exemplaar van het circuitgerichte 996 model. In het zwart, wat ‘m naar onze smaak geschikter maakt voor dagelijks gebruik. Onder de motorkap de van het beroemde Mezger raceblok afgeleide 3.6l met 381 pk. De kilometerstand staat op 130.500, de complete historie is aanwezig waaruit blijkt dat er op onderhoud nooit is bespaard. De auto is dan ook altijd fluitend door de APK gegaan met nul (!) afkeurpunten in 17 jaar. Alleen in mei 2020 is er een opmerking geweest over knipperlichtlampjes die de eigenaar zelf had vervangen.
De laatste eigenaar heeft de auto 8 jaar in bezit gehad. De GT3 kreeg bij deze liefhebber een wat rustiger leven en werd na gemiddeld 4.000 kilometer per jaar ingeruild op een 997 GT3 bij Porsche specialist Wolbert Sportscars. De Porsche-gekte is op dit moment ietwat geluwd, waardoor deze GT3's nu ook weer betaalbaar worden voor een iets breder publiek.
Deze GT3 werd voor het eerst geregistreerd in mei 2003 door Porsche Leusden. Dit is een tweede generatie 996 GT3, makkelijk herkenbaar aan de vernieuwde koplampen en de horizontale achterspoiler (de eerste generatie had een ‘krul’). Op de vooras zijn remklauwen met zes zuigers aangebracht en het vermogen steeg naar 381 pk. In totaal zijn er 2.313 van deze 996.2 GT3’s gebouwd.
Maar het is vooral het sturen, de wegligging en het geluid wat deze GT3 onderscheidt van andere 911’s. Al na 500 meter voel je dat dit iets bijzonders is door het lage zitten in de (optionele) Recaros en het rauwe geluid van het onverslijtbare raceblok. Richard Meaden van EVO Magazine publiceerde er toevallig deze week dit artikel over.
Uiteraard heeft deze GT3 wat typische sporen van weggebruik met wat steenslag aan de voorkant en op de onderste delen van de wielkasten, evenals een kleine slijtage net onder het Porsche logo op de voorkant. De auto is ‘voor het mooi’ enkele jaren geleden volledig opnieuw gespoten en glimt nog steeds zo hard dat foto’s maken lastig was. Deze Porsche is schadevrij en zijn er geen plaatdelen beschadigd of vervangen.
Het interieur van deze GT3 heeft de juiste mix tussen race en comfort. Wel de (optionele) airco en radio, maar ook de (wederom optionele) Porsche rolkooi en zespuntsgordel voor de bestuurder. Je rijdt dus gewoon naar Noord Italië, wisselt van gordel en pakt daar 3 dagen lang alle bergpassen. Alleen op de dorpels zit lichte slijtage van het in- en uitstappen, verder is het interieur in zeer goede staat.
Deze Porsche 996.2 maakt GT3 rijden iets meer bereikbaar. Een complete onderhoudshistorie, betrouwbare prestaties dus ideaal voor dagelijks gebruik met af en toe een dagje circuit. Zoals Porsche specialist Eric Wolbert zegt, ‘gewoon een goede auto!’.
Deze Collectable wordt zonder minimumprijs ('No Reserve') geveild. De hoogste bieder is dus ook de winnaar van deze veiling en mag deze 911 GT3 toevoegen aan het wagenpark.
Wouter’s mening
Vraag een 996 rijder wat hij van een 996 GT3 vindt. Waar moet je beginnen? Alsof je in een andere wereld stapt. Ja, je herkent nog steeds alles wat een Porsche zo goed maakt, maar dan opgeschroefd naar 200%. En wat rijdt dit goed! Lichter, sneller en zoveel meer gevoel dan de nieuwere 911’s. Is de 996 GT3 de beste pret-Porsche per euro die momenteel te koop is?
Uitrusting
De auto heeft de volgende opties:
Recaro stoelen
Airco
Porsche rolkooi
Bestuurder 6 punts- en gewone gordel
Modificaties
De vorige eigenaar heeft de rechtuit stand op het stuur gemarkeerd met rode tape, iets wat Porsche nu weliswaar af fabriek doet maar ‘naar smaak’ is.
Opmerkingen
De auto heeft een paar kleine cosmetische punten om op te merken:
Kofferklep net onder Porsche logo
Dorpels licht beschadigd
Rechtuit markering op stuur
Voor het Finnik rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De eerste 10 jaar (en ruim 95.000 km) is de GT3 in onderhoud geweest bij Porsche dealers, de laatste 8 jaar en 30.000 km bij de bekende Porsche specialist Visser in Hilversum.
2011 - onder garantie een revisie van onder andere de versnellingsbak - 91.000 km
2016 - draagarmen voor vervangen - 112.000 km
2017 - grote beurt - 116.931
2019 - kleine beurt - 124.000km
Over de verkoper
Eric Wolbert van Wolbert Sportscars is een van de bekendste (en meest nuchtere) Porsche specialisten van Nederland. Ook Wouter en Joris kochten hier hun huidige 996. Eric kent deze auto, heeft er alle vertrouwen dat de juiste koper hier nog jaren plezier van gaat krijgen en ziet de potentie van The Collectables.
Daarom durft Eric het aan deze 911 GT3 zonder minimum verkoopprijs (No Reserve) op het platform aan te bieden. De echte liefhebber weet deze auto immers op waarde te schatten.
Samenvatting
Verkoper
Eric
Verkoper type
Porsche specialist
Locatie
Utrecht
Chassisnummer
WP0ZZZ99Z4S690107
Bouwjaar / geleverd
Mei 2003
Kilometerstand
130.500
NAP
Ja
Garantie
Nee
Carrosserie
Coupe
Motor
6 cilinder 3.6 boxer met 381 pk @ 7.400tpm
Aandrijving
Achterwielaandrijving
Versnellingsbak
Handgeschakelde 6 bak
Exterieur kleur
Zwart
Interieur
Zwart
Bekleding
Stof, leer & alcantara
Niet-rokersauto
Ja (nooit in gerookt)
Aantal eigenaren
4
Banden
Michelin Pilot Sport 4 - 2015 - 70%
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable