De Porsche 964 Turbo is de opvolger van de legendarische 930 Turbo. Net wat moderner, maar nog steeds met de brute, bijna agressieve uitstraling en alleen achterwielaandrijving. Dit exemplaar is Nederlands geleverd en uitgevoerd in ‘Bad Boys-spec’: zwart met de Speedline-velgen van de 3.6.
De eerste generatie 911 Turbo was beroemd, maar ook berucht. De sinistere bijnaam Widow Maker had de 930 niet voor niets. De opvolger van de 930 Turbo werd iets minder onvoorspelbaar, maar de 964 Turbo is nog steeds een auto die met veel respect behandeld dient te worden.
De 964 Turbo beschikt over hetzelfde 3.3 blok als de 930. Deze kreeg wel een upgrade, waarmee het vermogen steeg van 300 pk naar 320 pk en het koppel van 412 Nm naar 450 Nm. Volgens de fabrieksopgave zat de 964 Turbo daarmee in 5,0 seconden op 100 km/u, maar in praktijktests bleek dat daar nog wel wat vanaf te snoepen is.
In tegenstelling tot de latere 911 Turbo’s, die allemaal vierwielaangedreven zijn, is deze 964 nog een ‘old school’ 911 Turbo. Dat wil zeggen: met puur achterwielaandrijving. Daarmee is deze auto zijn Widow Maker-karakter nog steeds niet helemaal kwijt, alhoewel het turbogat minder groot is en de auto is uitgerust met ABS.
De 964 dwingt ook al voordat je instapt respect af. De looks zijn namelijk bijzonder imposant, met de enorm brede heupen en de ‘whale tail’ spoiler. Hoewel het niet om 3.6 gaat, is dit exemplaar wel volledig uitgevoerd in Bad Boys-spec. Zwart en voorzien van de gewilde 3.6 Speedline-velgen, in combinatie met rode remklauwen.
Het betreft een 964 Turbo die nieuw in Nederland is geleverd. De historie is bekend, de gebruikelijke minpunten zijn aangepakt en bij 160.000 km heeft het blok een gedeeltelijke revisie gehad. Een zeldzame kans om deze Porsche Collectable te bezitten.
Onze mening
Een auto die al hard lijkt te gaan als 'ie stilstaat, de 964 Turbo. Een Porsche met nog een ouderwets Turbo gat, waar je overigens makkelijk aan went. Even anticiperen, gas, 1-2-3.... gaan! De Widow Maker verhalen geven de oude 911 Turbo modellen bijna een soort heldenstatus, maar met de veel betere banden van tegenwoordig valt het plotseling overtuur effect reuze mee.
De eigenaar had eerst een 930 Turbo, maar is daarna voor de 964 Turbo gegaan. De 930 Turbo is weliswaar het oermodel, maar we weten uit eigen ervaring dat er ook wat rauwe randjes aan zitten. Zo'n ouderwetse Turbo komt nog verdomd snel van z'n plek, gaat vaak sneller dan je denkt op een bocht af dus zeker met vochtig weer is ABS zeer welkom. Dus we geven we geven hem geen ongelijk. De 964 is net wat meer verfijnd, maar nog steeds lekker old school. Zowel qua rijbeleving als qua looks. En persoonlijk zijn we fan van de looks. Net wat moderner, afgeronder, zeker in deze Bad Boys uitvoering. Die film had inhoudelijk niet zo veel om het lijf, dus het succes moet haast wel aan deze auto te danken zijn.
Dit exemplaar is weliswaar niet meer 100% origineel door de diverse verbeteringen, maar zeg nou zelf: tegen de Speedline-velgen van de 3.6 kun je geen nee zeggen. Zoek je een 964 Turbo om daadwerkelijk mee te gaan rijden, dan is dit je auto.
Uitrusting
Deze Porsche is af-fabriek uitgerust met onder meer:
Airco
Elektrisch verstelbare stoelen
220 Sperdifferentieel 40%
650 Elektrisch schuifdak
Modificaties
De auto is voorzien van een aantal modificaties:
Originele 3.6 Speedline-velgen
Rood gespoten remklauwen (á la 3.6)
Een subtiele dakspoiler
Einddemper-delete (de einddemper is nog aanwezig)
BMC-luchtfilter
Startonderbreker met certificaat
Blaupunkt Radio Bremen SQR 46-radio
Audio upgrade met Audiotec Fischer-speakers in de portieren en hoedenplank + Mosconi D2 80.6 DSP versteker + nieuwe bedrading
Achterruitenwisser verwijderd (de ruitenwisser is nog aanwezig)
Zie de foto's voor recente facturen en het onderhoudsboekje.
Opmerkingen
Er zijn uiteraard wat gebruikssporen, vastgelegd op de foto's:
Kleine beschadiging van de velgen rechtsachter en linksvoor
Scheurtjes op de achterbumper naast de de uitlaat rechts
Klein plekje onder het achterraam
De auto is in september 2020 gedeeltelijk overgespoten (de neus, achterbumper en de zijkanten onder de raamlijn). Daarnaast zijn roestplekken onder de voorruit en in de dorpels aangepakt. De neus en de voorbumper zijn voorzien van steenslagfolie.
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De eerste twee eigenaren hebben de auto altijd dealer-onderhouden en de laatste jaren is het onderhoud toevertrouwd aan Porsche-specialist Car Service Visser. De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:
17 mei 2022 - 195.156 km - Porsche-specialist Car Service Visser: warmloopregelaar vervangen, airco afgevuld
17 juni 2021 - 188.896 km - Car Service Visser: grote beurt, o.a. remblokken voor vervangen, kleppen gesteld, bougies vervangen, nieuwe accu, olie ververst, airco afgevuld
31 juli 2020 - 182.367 km - Porsche Centrum Twente: o.a. alle carrosserierubbers vervangen, achterlicht rechtsachter vervangen, nieuwe accu, wiellager rechtsvoor vervangen
In 2009 is er bij 166.264 km door Porsche Centrum Twente een gedeeltelijke revisie uitgevoerd van de motor (o.a. cilinderkop en zuigers) en de versnellingsbak á €14.183.
Zie de foto's voor het onderhoudsboekje en alle recente facturen.
Inbegrepen bij verkoop
Twee sleutels
Originele einddemper
Ingevuld onderhoudsboekje + facturen
Over de verkoper
De eigenaar is een fervent Porsche-liefhebber, die hiervoor een 930 Turbo bezat. Hij besloot deze in te wisselen voor de 964 Turbo, omdat deze iets moderner is, maar nog wel de klassieke looks heeft. Naast deze 964 Turbo had hij ook nog een recentere Porsche in zijn bezit, een 997 GT3 Mk2. Hij wilde deze beide auto's echter vervangen voor één Porsche. Dat is een 991 GT3 Touring geworden. Dat is ook de reden dat deze 964 Turbo nu de garage verlaat.
Samenvatting
Verkoper - Op aanvraag Verkoper type - Particulier Locatie - Zuid-Holland Chassisnummer - WP0ZZZ96ZMS471410 Kenteken - ZR-46-FY Bouwjaar/-datum - 26 april 1991 Eerste registratie - 31 mei 1991 Kilometerstand - 195.400 km Aantoonbaar - Ja, NAP + documentatie Garantie - Nee BTW/marge-auto - Marge Carrosserie - Coupé Motor - 3,3 liter zescilinder boxermotor Aandrijving - Achterwielaandrijving Bak - Handgeschakelde vijfbak Exterieur - Schwarz Metallic (Z8) Interieur - Zwart Bekleding - Leder Rokersauto - Nee Eigenaren - 3 particulier In bezit sinds - Juli 2020 Banden - Michelin Pilot Sport (2020)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable