Porsche en Turbo, beide onlosmakelijk met elkaar verbonden. In 1974 bracht Porsche de eerste straatlegale turbo op de markt na vele successen in de racerij. Door het wat onvoorspelbare karakter van de motor en de nog niet volmaakte wielophanging, eindigden velen onderaan de afrit met de neus de verkeerde kant op. Niet voor niets werd deze de “widowmaker” genoemd. Nadat de 3 liter werd vervangen door de 3,3 liter en in de laatste fase zelfs werd voorzien van een 5-bak, kon ook in de volledig nieuw opgezette 964 serie, de Turbo versie niet ontbreken. Dankzij een verfijnde wielophanging en een electronisch motormanagement was de 964 3,3 Turbo (fabrieksaanduiding M30/69) veel beter in de hand te houden. Het vermogen steeg naar 320pk en kwam mooi geleidelijk inzetten. Het maximum koppel van 450 Nm komt vrij bij 4500t/m als de turbo haar maximale druk levert van 0,7 bar.
Deze 964 Turbo is toch wel een pareltje met zijn ingetogen kleurstelling, originele 18 inch Speedline wielen die standaard waren onder de 964 3.6 Turbo (je weet wel die uit de Bad Boys film met Will Smith, waar de 964 Turbo een belangrijke rol in speelde). Verder zijn natuurlijk de brede achterschermen en de spoiler prominent aanwezig. Geen show, maar broodnodig om het geweld op straat te brengen en te houden. Bovendien wordt de intercooler op deze wijze voorzien van veel verse lucht voor een maximum rendement.
Slechts 3660 exemplaren van de 964 3.3 Turbo zijn er gefabriceerd. Een aantal exemplaren hebben een naar einde gehad of zijn ingezet voor, laten we het voorzichtig zeggen, dubieuze tuning projecten. Veel auto’s zijn gebruikt voor lange ritten, waar deze uitermate geschikt voor is, maar hebben daardoor vaak ook aanzienlijke km-standen. “Ons” exemplaar heeft slechts 72.550 aantoonbare kilometers gereden en is nog volledig in de eerste lak. Lichte steenslag en een krasje op de voorbumper zijn stille getuigen. De afgelopen 20 jaar heeft de auto in een verzameling gestaan en is er slechts sporadisch mee gereden om de auto in conditie te houden. Vandaar de bijzonder lage kilometerstand.
Origineel in Duitsland geleverd en in 1998 naar Nederland gekomen. Vervolgens heeft de auto volgens Finnik 3 eigenaren gehad waarbij de laatste 16 jaar voor de auto heeft gezorgd en regelmatig even heeft warm gereden.
Onze mening
Een volledig onverprutste 964 Turbo met deze lage kilometerstand en volledig in de eerste lak. Probeer ‘m maar eens te vinden. Wat ons betreft een icoon van een auto in de beste Porsche traditie voorzien van een Turbo met dienovereenkomstige prestaties. In die tijd terecht een supercar en heden ten dage een gezocht en gewild exemplaar, zeker in deze conditie!
Over de verkoper
Deze 964 Turbo is van een grote Porsche dealer in Nederland. In opdracht van hen wordt deze geveild.
Inbegrepen bij verkoop
2 originele sleutels
Originele boordmap + behorende documentaties
Uitrusting
650 Elektrisch verstelbaar dak
567 Voorruit met grijze band
586 Lendensteun
139 Stoelverwarming bestuurdersstoel
340 Stoelverwarming passagiersstoel
980 Lederen bekledin
220 Sperdifferentieel
Opmerkingen
Unieke kilometerstand
1e lak
Steenslag na kilometers
Bijgeluid achteruitrijversnelling
Banden zijn uit 2006 / 2007
Recente onderhoudshistorie
04-11-1991 bij 6.412km Porsche Zentrum Wuppertal
25-05-1993 bij 17.348km Porsche Zentrum Solingen-Remscheid
06-10-1993 bij 20.551km Porsche Zentrum Solingen-Remscheid
21-12-1994 bij 26.185km Porsche Zentrum Solingen-Remscheid
11-06-1996 bij 29.427km Porsche Zentrum Solingen-Remscheid
21-05-2003 bij 55.749km Porsche Zentrum Willich
Wij adviseren de Porsche een onderhoudsbeurt te geven.
De vorige eigenaar heeft in 2004 de bougies laten vervangen.
Modificaties
3-delige originele 18 inch Speedline velgen van de 3.6 Turbo
Samenvatting
Verkoper - Porsche
Locatie – Heteren
Chassisnummer - WP0ZZZ96ZMS471111
Kenteken – TSPX69
Eerste registratie – 18-04-1991
Kilometerstand – 72.550
Aantoonbaar – Ja, adhv documentaties en NAP rapport
Garantie - Nee
BTW/Marge-auto - Marge
Carrosserie - Coupé
Motor – 3.3 Liter boxer zescilinder turbo motor 320 pk 450 Nm
Aandrijving – Achterwiel aangedreven
Bak – Handgeschakeld 5 versnellingen
Exterieur – Blauw metallic
Interieur – grijs leder
Bekleding – Volleder
Rokersauto - Nee
Eigenaren – 3
In bezit sinds – 06-09-2007
Banden – Continenmtal SportContact 2 RA: 6MM RV: 6.7MM LV: 6.6MM LA: 6.0MM
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable