We hebben het al vaker gezegd: de 964 combineert het beste van twee werelden. Bij de introductie in 1989 bleven de iconische lijnen van de oer-911 grotendeels intact, maar intussen was 85% van de auto nieuw. Moderne vernuftigheden als ABS en stuurbekrachtiging. Hierdoor is het een klassieker welke, voor klassieker begrippen, eenvoudig en goed te besturen is. De bumpers kregen een modernere styling en omwille van de wegligging op hoge snelheid kreeg de auto een uitklapbare spoiler, iets wat Porsche vandaag de dag nog steeds toepast.
Waar de klassieke 911-reeks eindigde met de 3.2, ging Porsche bij de 964 verder met een nieuw 3.6 liter blok welk nog het echte luchtgekoelde boxermotor geluid maakt. Deze is goed voor 250 pk. Daarmee komt deze 964 ook voor hedendaagse begrippen nog uitstekend van zijn plek.
Het onderstel is ook flink gemoderniseerd, met achter schroefveren in plaats van torsiestaven en MacPherson-ophanging voor. Bovendien was er voor het eerst Tiptronic en vierwielaandrijving te krijgen op de 964. Bij deze auto gaat het om een echte rijdersvariant. De uitvoering spreekt tot de verbeelding, leest u even mee:
Coupé, achterwielaangedreven, handgeschakeld, schuifdak, de fraaie kleur Oakgrün Metallic en als kers op de taart de code M220 oftewel het optionele sperdifferentieel. Zeldzaam is dat de stoelen origineel vanuit de fabriek met stof bekleed zijn, iets wat je bijna nooit voorbij ziet komen. Hierdoor zit je nog steviger mocht je de 964 sportief willen rijden.
De kleur Oak Grün metallic is misschien wel een van de populairste en meest gewilde kleuren voor een klassieke 911.
Deze Porsche zag in 1990 het levenslicht en werd in 1999 in NL toegelaten.
4 particuliere eigenaren hebben er sindsdien goed voor gezorgd. De laatste maar liefst 16 jaar. De Porsche is goed onderhouden en er zit voor ruim 50.000,- euro aan onderhoudsfacturen bij.
Kortom een goed gedocumenteerde auto die is gebruikt waarvoor hij is gemaakt!
Onze mening
Na de RS en Turbo uitvoeringen is dit wel zo’n beetje de meeste gezochte versie onder de Porsche 964 modellen, een handgeschakelde Coupe met achterwielaandrijving en sper. De ultieme sportwagen uit de beginjaren 90. Dagelijks inzetbaar, maar ook prima bruikbaar voor een lange vakantierit of een rondje over het circuit. Een 964 Coupé wordt er niet anders van.
De auto heeft wat gebruikerssporen, wat absoluut niks geks is voor de leeftijd. Ook wordt er ongetwijfeld ergens een 964 aangeboden met een lagere kilometerstand. Maar toch juist omdat er een paar cosmetische plekjes zijn, en juist omdat de Porsche al wat kilometers heeft gemaakt, is dit een exemplaar om lekker van te genieten. Niet verstoppen in een schuur onder een doek, maar kilometers en mooie herinneringen mee maken. Wat ons betreft een echte Collectable!
14-03-1990 bij 0 km aflever klaar maken Porsche Gottfried Schultz Nordrhein
21-05-1990 bij 3.720km Porsche Gottfried Schultz Nordrhein
17-04-1991 bij 19.654km Porsche Zentrum Düsseldorf
26-08-1992 bij 39.111km Porsche Zentrum Düsseldorf
09-05-1995 bij 57.420km Porsche Zentrum Düsseldorf
23-06-1998 bij 78.213km Porsche Zentrum Düsseldorf
05-10-1999 bij 101.898km Pon Porsche Center Leusden
22-11-2000 bij 120.891km Pon Porsche Center Leusden
23-10-2001 bij 141.590km Pon Porsche Center Leusden
18-09-2002 bij 162.158km Pon Porsche Center Leusden
16-09-2003 bij 177.300km Pon Porsche Center Leusden
30-09-2004 bij 190.268km Pon Porsche Center Leusden
06-05-2007 bij 201.000km Wolbert Sportscars
25-03-2010 bij 215.218km Renntech Steenwijk
22-05-2013 bij 226.052km ERPA Porsche
04-05-2016 bij 232.155km ERPA Porsche
23-06-2017 bij 235.055km ERPA Porsche
02-04-2019 bij 237.868km ERPA Porsche
13-04-2021 bij 239.137km ERPA Porsche
De 964 heeft nog het originele onderhoudsboekje van 1990 erbij. Verder zijn ook de originele handleidingen, boek met service partners, boordmap en registratiepapieren bewaard gebleven.
Buiten de complete en originele boordmap om, is er ook een map aanwezig waar nagenoeg alle facturen, taxatierapporten en aantekeningen vanaf 1990 in bewaard zijn.
Inbegrepen bij verkoop
2 originele sleutels
Complete boordmap
Map met alle documentaties en facturen
Over de verkoper
Deze 964 Carrera veilen we in opdracht van een Porsche dealer in Nederland.
Samenvatting
Verkoper - Porsche
Verkoper type - Zakelijk
Locatie - Gelderland
Chassisnummer - WP0ZZZ96ZLS401172
Kenteken – 58DBXD
Eerste registratie – 30-06-1990
Eerste registratie NL – 09-07-1999
Kilometerstand – 240.964
Aantoonbaar - Ja, a.d.h.v. onderhoudsboekje
Garantie - Nee
BTW/marge-auto - Marge
Carrosserie - Coupé
Motor - 3,6 liter zescilinder boxermotor, 250 pk
Aandrijving - Achterwielaandrijving
Bak - Handgeschakeld
Exterieur - Oak Grün (56)
Interieur - Zwart
Bekleding – Stof / leder
Rokersauto - Nee
Eigenaren – 3 particulieren in NL, DE onbekend
In bezit sinds – 09-05-2007
Banden – 17 inch Continental en Michelin PilotSport voor 2014, achter 2022
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (2)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable
Met geleend geld
2023-09-22 10:35:30
Wat is de sticker op foto 125? Zijn er ook lakdikte-metingen van de paravent en rondom het achterraamrubber.....bekende roestpunten 964. Is de motor al eens gereviseerd? Vrij van olielekkages? Fotos onderzijde beschikbaar?
Lars - The Collectables
2023-09-22 11:41:39
Beste Met geleend geld,
Op de sticker staat informatie betreffend de uitstoot.
Foto's onderzijde zijn er niet.
Je bent altijd van harte welkom om de auto te inspecteren.
Vriendelijke groet,
Lars
Op de sticker staat informatie betreffend de uitstoot.
Foto's onderzijde zijn er niet.
Je bent altijd van harte welkom om de auto te inspecteren.
Vriendelijke groet,
Lars