Het staat buiten kijf dat de Porsche 928 een bijzondere plaats inneemt in de rijke historie van het merk. De auto was eigenlijk bedoeld als vervanging van de 911. We leven nu in 2020 en de 911 is er nog steeds, dus het is duidelijk dat het anders gelopen is. Het feit dat de 928 geen vervolg heeft gekregen maakt dit model echter alleen maar specialer.
Een van de redenen dat de 928 uniek is: het is de enige sportwagen van Porsche die ooit een V8 voorin had. Sterker nog: tot de komst van de 918 Spyder in 2013 was het überhaupt de enige sportwagen van Porsche met een V8. De achtcilinder produceerde aanvankelijk 240 pk, maar dat kon natuurlijk beter. In ‘79 werd de V8 daarom opgeboord naar 4,7 liter waardoor het blok 300 pk produceerde. Vanaf ‘83 kwam daar nog 10 pk bij. De 928 is maar drie jaar in deze ‘S2’-specificatie gebouwd. Dit maagdelijk witte handgeschakelde exemplaar is een van de auto's uit deze periode.
De 928 wordt niet door iedereen op waarde geschat, maar dat is zeker niet terecht. De 928 was dan misschien niet de auto die de 911 deed vergeten, de Porsche maakte wel degelijk indruk in 1978. De auto ging er dat jaar namelijk met de prestigieuze titel European Car of the Year vandoor. Een unicum - het was de eerste en tevens laatste keer dat een sportwagen deze verkiezing won.
Het karakteristieke ontwerp van de 928 kunnen we gerust tijdloos noemen. Afgezien van de klapkoplampen misschien, maar die dragen weer op hun eigen manier bij aan de charme van deze auto. Het feit dat het model tot 1995 meeging was een bewijs van de tijdloosheid van het design. Over het design gesproken: de 928 S onderscheidt zich met zijn zwarte voor- en achterspoiler van de spoilerloze reguliere 928. In tegenstelling tot de latere S4 en GTS is de spoiler bij de 928 S mooi geïntegreerd in de achterklep.
Dit exemplaar is origineel geleverd in Duitsland en is sinds 1993 in ons land te vinden. De staat van de auto is conform de leeftijd. Op wat kleine puntjes na (zie opmerkingen en foto's) verkeert zowel het exterieur als het interieur in een prima toestand. Alles werkt nog naar behoren en de auto rijdt nog soepel, zonder piepjes of kraakjes.
De 928 was meer bedoeld als GT dan als hardcore sportauto, maar de auto rijdt desondanks sportiever dan je denkt. Met een 50/50-gewichtsverdeling is de auto perfect in balans. Dit was te danken aan de transaxle-constructie. Bovendien draagt een handbak natuurlijk bij aan een sportieve rijervaring. Laat deze Collectable dat nu precies hebben. Handgeschakelde exemplaren zijn ook nog eens schaarser, dus we zouden zeggen: sla je slag!
Wouter’s mening
Iedereen heeft het altijd over de 911 - oké, ik ook - maar de 928 is ook gewoon een pareltje. We reden met gemengde gevoelens naar Next Classics. Zo'n 928, leuk model maar toch gewoon een oude auto? Maar zelfs 35 jaar na dato ziet deze auto er nog strak uit. Daar komt nog eens bij dat je deze 928 een V8 én een handbak heeft. Dat is echt een uniek pakket wat je niet bij andere modellen van Porsche terug gaat vinden. Niet bij een sportwagen in ieder geval.
En wat rijdt dit nog goed! Soepel, strak, koppel van ver onderin en een voor Porsche uniek geluid. Kortom: met deze auto kun je jezelf een hele mooie witte Kerst bezorgen.
Uitrusting
Lederen bekleding
Airco
Radio
Zonneschermen achter (en voor uiteraard)
Elektrische ramen
Elektrisch verstelbare stoelen
ABS (standaard op 928's van na 1984)
Modificaties
Geen, de auto is in originele staat en schadevrij.
Opmerkingen
De auto heeft wat kleine cosmetische puntjes (vastgelegd op de foto's):
Lichte beschadigingen velgen
Plekje op de voorbumper boven het linkerknipperlicht
Kleine krasjes rechts op de voorspoiler
Lichte slijtage op de bestuurdersstoel
Hemelbekleding rond interieurverlichting zit los
Originele lak maar op plekken bijgewerkt
Het volledige Finnik-rapport van deze Collectable vind je hier.
Recente onderhoudshistorie
De laatste APK dateert van juli 2019. De laatste onderhoudsbeurt vond plaats in augustus 2019, toen werden onder meer de naden van de motorkap afgesteld en werd stoelverstelling gerepareerd.
Ook werd in 2019 de distributieriem vervangen.
In 2015 (6.000 km geleden) is de koppeling vervangen.
Het onderhoud is de laatste jaren uitgevoerd bij Porsche-specialist MH Automobielen en Porsche Centrum Leusden. De facturen zijn aanwezig (zie foto’s).
De Porsche wordt voor aflevering nagelopen en voorzien van verse APK en vloeistoffen.
Inbegrepen bij de verkoop
Twee sleutels
Handleiding
Onderhoudsboekje
Over de verkoper
Als er iemand in Nederland thuis is in youngtimers dan is het Marco Hof van Next Classics wel. Al sinds 2004 weet hij iedere keer weer de mooiste en best onderhouden youngtimers te vinden. Hoewel hij gespecialiseerd is in Mercedes, draagt hij ook Porsche een warm hart toe. Youngtimers van dit Duitse merk zijn dan ook altijd in zijn aanbod vertegenwoordigd.
Samenvatting
Verkoper
Marco Hof/Next Classics
Verkoper type
Youngtimer-specialist
Locatie
Noord-Holland
Chass. Nr.
WP0ZZZ92ZFS841892
Bouwjaar
Mei 1985
Km. stand.
128.437 km
NAP
Geïmporteerd uit Duitsland, km stand logisch & aantoonbaar
Garantie
In overleg
Carrosserie
Coupé
Motor
M28.21 4,7 liter V8 met 310 pk
Aandrijving
Achterwielaandrijving
Bak
Handgeschakelde vijfbak
Exterieur
Wit
Interieur
Roodbruin
Bekleding
Leder
Rokersauto
Wij kunnen geen rooklucht bespeuren
Aantal eigenaren
5
Banden
Continental ContiSport Contact
De beschrijving van deze Collectable is met zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gecontroleerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen uiteraard persoonlijk onderzoek (laten) doen voordat ze een bod willen uitbrengen. Alle Collectables op ons platform kunnen door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, vooraf worden onderworpen aan keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (3)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable
Hans Winter
2021-01-03 19:37:00
Werkt de airco naar behoren?
Tom - The Collectables
2021-01-03 20:28:51
Goedenavond Hans, de 928 is netjes onderhouden (koppeling 6.000 km en distributieriem in 2019 vervangen) dus we nemen aan van wel, maar controleren het morgen (maandag) voor de zekerheid en komen er zsm op terug.
Tom - The Collectables
2021-01-04 12:20:36
Goedemiddag Hans, ter bevestiging; bij het indrukken van het Airco knopje op het dashboard slaat de compressor aan stijgt het toerental ook licht. Doordat het nu te koud is kunnen we niet voelen of er koude lucht uit komt.
Willen we het 200% zeker weten dan zouden we de auto naar een garagebedrijf moeten brengen en het laten testen (of 'm in een sauna parkeren ;)). Maar nogmaals, gezien het onderhoud, de staat van de auto en de verklaring van de verkoper en vorige eigenaar gaan we er vanuit dat de airco ook netjes koude lucht blaast als het buiten warm is.
Willen we het 200% zeker weten dan zouden we de auto naar een garagebedrijf moeten brengen en het laten testen (of 'm in een sauna parkeren ;)). Maar nogmaals, gezien het onderhoud, de staat van de auto en de verklaring van de verkoper en vorige eigenaar gaan we er vanuit dat de airco ook netjes koude lucht blaast als het buiten warm is.