De Porsche 924 heeft altijd wat te lijden gehad onder het “het is geen 911” syndroom. Dat deze Porsches een geweldige wegligging hebben, goede prestaties leveren en juist heel veel Porsche voor het geld zijn wordt vaak even vergeten.
Inmiddels is de Porsche 924 een gewilde klassieker onder Porsche enthousiastelingen. De 924 ontstond uit een samenwerking tussen Volkswagen-Audi met als doel om een aantrekkelijk geprijsde sportwagen aan te bieden voor een breed koperspubliek.
De Porsche 924 was in oorsprong een ontwerp opdracht van Porsche voor VW/Audi die later aan Porsche werd terug verkocht. De 924 was een succes en heeft Porsche gered nadat het bedrijf in de problemen kwam. Tussen 1976 en 1985 werden ongeveer 125.000 924's en 14.000, 924 Turbo's (officieel Porsche 931 genoemd) verkocht.
In 1979 presenteerde Porsche de toekomstige 944 als stylingmodel. Het jaar daarop deed het bedrijf met de 924 mee aan Le Mans en moest het een raceauto homologeren om te voldoen aan het Groep 4 racereglement.
De hier aangeboden 924 is een bijzonder exemplaar en door Porsche (Classic) specialist Lammertink helemaal onder handen genomen en geprepareerd als rallyauto. Kosten (ruim 54000,- euro) nog moeite zijn gespaard om er een betrouwbare en goed sturende rallyauto van te maken. De harde en ongerestaureerde koets kwam in 2017 uit Italie en was / is in zeer goede staat. Alle originele boekjes zijn aanwezig.
De atmosferische 2.0 motor werd getuned en voorzien van twee dubbele carburateurs (met dubbele brandstofpomp), waardoor het vermogen toenam tot een betrouwbare 150pk op de rollenbank werd gemeten. Remmen en onderstel werden deels geleend van de Porsche 944 en zijn daamee berekend op het vermogen en het zwaardere rallywerk! Om het af te maken zijn Bilstein schokdempers, prachtige Fuchsvelgen gemonteerd en is de achteras is in hoogte verstelbaar. Verder heeft de auto een electrische stuurbekrachtiging. In het interieur vinden we een tripmaster, standkachel, rolkooi, sportstoelen met vierpunts gordels. Daarnaast is een elektronische ontsteking gemonteerd, heeft de dynamo extra capaciteit, verstralers, breedstralers en een grotere benzinetank van de Porsche 924 turbo met een inhoud van 80 liter. De auto is klaar voor gebruik en uitermate geschikt voor bijvoorbeeld een winter trial. Bekijkt u foto’s eens voor een kleine impressie.
Onze mening
Wil je comfortabel klassieke rally’s gaan rijden, dan is deze 924 Rally het overwegen waard. Weer eens wat anders dan de zoveelste klassieke 911, 356, Giulia of Escort en qua prestaties, wegligging en bruikbaarheid op minimaal hetzelfde nivo. Uit eigen ervaring weten we dat een 924 een uitstekende wegligging heeft en zeer betrouwbaar is. Daarnaast is het onderhoud zeer betaalbaar en relatief eenvoudig.
Zie uitrusting, deze auto is volledig geprepareerd voor rallygebruik.
Opmerkingen
Deze 924 is nauwelijks ingezet voor rallygebruik en heeft daardoor slechts beperkte sporen uit de strijd opgelopen. De velgen staan er aan de voorzijde iets te breed op waardoor deze aanloopt en wat lakschade heeft veroorzaakt. Zie de foto’s voor meer details.
Recente onderhoudshistorie
Deze 924 Rally is is bij een kilometerstand van 42.458km omgebouwd naar Rallywagen en heeft sindsdien nog geen 2500km gereden. Volgens het onderhoudsboekje heeft het volgende onderhoud plaatsgevonden:
01-01-1977 – 0km – Levering en ingebruikname door Audi Baldini
18-04-1978 – 7.434km – Onderhoud Audi Baldini
23-07-1986 – 28.450km – Onderhoud Tonelli
29-11-2017 – 42.458km – Complete ombouw naar Rally door Lammertink Porsche Classic
Inbegrepen bij verkoop
(onderhouds) Boekjes
Meerdere sleutels
Alles wat op de foto is te zien.
Over de verkoper
De verkoper is een rally fanaat. Meerdere (rally) Porsches en BMW’s sieren de verzameling. Omdat met alle auto’s gereden moet worden staat de 924 momenteel stil en is dus toe aan een nieuwe eigenaar.
Samenvatting
Verkoper - Hank
Verkoper type - Particulier
Locatie – Winterswijk
Chassisnummer - 9248102161
Kenteken – 40-YD-09
Bouwjaar/-datum – 28-02-1960
Kilometerstand - 44.850 km
Aantoonbaar - Deels
Garantie - Nee
BTW/marge-auto - Marge
Carrosserie - Coupé
Motor – 2000 cc viercilinder met 150pk
Aandrijving - Achterwielaandrijving
Bak - Handgeschakeld
Exterieur – Blauw metallic
Interieur – Cognac
Bekleding –Stof
Rokersauto - Nee
Eigenaren – Onbekend, 3 in Nederland
Banden – Michelin Cross Climate, 185-65-15, DOT 2014, >6mm
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable