Porsche 911 Turbo (996)
De in 1997 geïntroduceerde 996 reeks begint eindelijk de waardering te krijgen die hem toekomt. Destijds verguisd door de puristen, want een watergekoelde 911. Inmiddels zijn we 26 jaar verder en blijkt er niets mis te zijn met waterkoeling. Bovendien zitten bij deze generatie 911 eindelijk alle schakelaars op de plek waar je ze verwacht, heb je een perfect werkende airco en kun je zo’n relatief moderne 911 lekker uitwringen dankzij voldoende pk, een niet te grote koets en de nodige veiligheidssystemen. Kom daar maar eens om bij een twee keer zo dure 993 of G-model. Het is niet voor niets dat menig autojournalist privé een 996 rijdt.
Uiteraard bleven de prestaties van de 3,4 (en later 3,6) liter atmosferische motor wat achter bij de 993 Turbo, dus daar moest wat aan gedaan worden. In 2000 introduceerde Porsche de 996 Turbo. Het “oude” maar o zo degelijke Mezger blok werd omgebouwd naar waterkoeling net als bij de 996 GT3 modellen. Gebaseerd op het GT1 motorblok waarmee, met veel meer PK’s, LeMans werd gereden. Een oersterke motor die, voorzien van 2 relatief kleine K16 turbo’s, vrij eenvoudig 420PK en 560NM leverde. Dit vermogen wordt vakkundig overgebracht naar alle vier de wielen, wat resulteert in een sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 4,2 seconden. Deze krachtbron was toen niet alleen een technisch hoogstandje, maar ook een bron van emotie voor iedereen die eens de kans heeft gehad om achter het stuur te mogen zitten.
De Porsche 996 Turbo is niet alleen een krachtpatser, maar ook een staaltje van technologische vooruitgang in zijn tijd. Met functies zoals het vierwielaandrijving systeem, het Porsche Stability Management, en daarbij natuurlijk de eerste watergekoelde 911 in de heritage.
Stap in het interieur van de Porsche 996 Turbo en je wordt omringd door hoogwaardige materialen, ergonomisch ontworpen stoelen en een infotainmentsysteem dat voor een rijervaring zorgt die zowel plezierig als praktisch is.
Kortom; De zwarte Porsche 996 Turbo is niet zomaar een auto; het is een tijdloos exemplaar dat de perfecte balans vindt. tussen kracht, elegantie en technologie. De 996 heeft een grote rol gespeeld in de geschiedenis van Porsche. Of je nu een fervente Porsche-liefhebber bent of gewoon op zoek bent naar een buitengewone rijervaring, deze Porsche 996 Turbo zal ongetwijfeld een diepe indruk achterlaten.
Onze mening
Een origineel handgeschakelde 996 Turbo wordt niet vaak aangeboden. Dan nog in deze courante kleuren combi blijft het een feest om naar te kijken en te rijden. Ondanks de gereden km’s een investering voor de toekomst. Kijk maar naar de prijzen van de luchtgekoelde exemplaren die de afgelopen jaren zijn verdubbeld. Verwachting is dat de 996 en 997 exemplaren met Mezger motoren deze trend gaan volgen.
Uitrusting
- 454 Cruisecontrol
- X70 Aluminium instaplijsten
- 662 Info-/Navisysteem Pcm
- X71 Instrumentenpaneel in alluminiumkleur
- 635 Parkeerhulp voor en achter
- 650 Elektrisch schuif/kantel dak
- 480 6-versnellingen handgeschakelde versnellingsbak
Modificaties
Geen, de 911 is in originele staat.
Recente onderhoudshistorie
- 08-06-2004 bij 25.783km klein onderhoud (Porsche Amsterdam)
- 28-09-2005 bij 48.425km groot onderhoud & bougies vervangen (Porsche Amsterdam)
- 04-12-2006 bij 61.415km klein onderhoud (Porsche Amsterdam)
- 24-04-2008 bij 77.766km groot onderhoud (Porsche Amsterdam
- 24-07-2008 bij 81.671km jaarbeurt (Porsche Leusden)
- 13-10-2008 bij 84.983km bougies vervangen (Porsche Amsterdam)
- 18-03-2009 bij 90.891km klein onderhoud (Porsche Amsterdam)
- 10-07-2009 bij 98.031km klein onderhoud (Porsche Amsterdam)
- 14-01-2010 bij 104.910km klein onderhoud (Porsche Amsterdam)
- 09-08-2010 bij 115.708km jaarbeurt (Porsche Leusden)
- 02-08-2011 bij 124.397km groot onderhoud & bougies vervangen (Koen Exclusief)
- 06-03-2013 bij 132.782km klein onderhoud (Koen Exclusief)
- 11-12-2012 bij 136.484km jaarbeurt & klein onderhoud (Koen Exclusief)
- 25-07-2013 bij 144.112km jaarbeurt & klein onderhoud (Koen Exclusief)
- 08-01-2014 bij 151.547km jaarbeurt & groot onderhoud (Koen Exclusief)
- 29-12-2014 bij 167.103km groot onderhoud & bougies vervangen (Koen Exclusief)
- 01-04-2016 bij 178.360km jaarbeurt & groot onderhoud (Koen Exclusief)
- 16-09-2022 bij 204.384km groot onderhoud & bougies vervangen (Porsche Classic Center Gelderland)
Inbegrepen bij verkoop
2 originele sleutels
Druppellader
Samenvatting
Verkoper – Zakelijk
Locatie – Steenwijk
Chassisnummer – WP0ZZZ99Z2S682718
Kenteken – 09JLLF
Eerste registratie – 05-06-2002
Eerste registratie NL – 05-06-2002
Kilometerstand – 206.541km
Aantoonbaar – ja, a.d.h.v. documentaties
Garantie – nee
BTW/marge-auto - Marge
Carrosserie – Coupé
Motor –3.6 boxer 420 pk en 560 Nm
Aandrijving – Vierwiel aangedreven
Bak – Handmatige transmissie
Banden – 225/40/18 ZR
Exterieur – Basaltschwarz
Interieur – Zwart
Bekleding – Volleder
Rokersauto – Nee
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iederen mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.