Porsche Carrera 3.0 (1976) - Estimate € 95.000,- tot € 110.000,-
Slechts 2 jaar werd dit icoon gebouwd als opvolger van de 2.7 Carrera die op zijn beurt weer de opvolger was van de beroemde Carrera 2.7 RS. De Porsche Carrera 3.0 had met 200pk weliswaar 10pk minder dan de 2.7 Carrera, maar het vermogen was eerder beschikbaar en daarom logen ook hier de prestaties er niet om!
De Carrera 3.0 brengt elementen samen van twee van de meest legendarische Porsches ooit gemaakt. Het ontwerp is een incarnatie van de klassieke 2.7 liter RS uit 1972 terwijl het 2994cc gegoten aluminium blok hetzelfde is als dat werd gebruikt in zijn snellere neefje, de gelijktijdig geïntroduceerde turbo aangedreven Porsche 930.
Deze icoon werd gebouwd in 1976 en 1977 gezamenlijk met twee andere modellen in de 911 serie, de standaard 911 en de 930/911 Turbo. Slechts 3687 Carrera 3.0 werden er gebouwd. Een zeer gering aantal als je het vergelijkt met bijna 60.000 911 SC’s en bijna 80.000 911 Carrera 3.2 modellen. Van de Carrera 3.0 rolden 2564 coupés en 1123 Targa uitvoeringen uit de fabriek. Zo’n 60% was links gestuurd.
De naam ‘Carrera’ (Race in het Spaans) was de bekende uitvoering die Porsche exclusief op sommige modellen plakte vanwege de successen in de Carrera Panamericana races.
De Carrera 3.0 motor is als basis dezelfde motor die wat gebruikt werd in de 930/911 Turbo maar dan zonder de turbocharger. De motor heeft 200 pk bij 255 Nm koppel bij 4200 toeren. Bijzonder is dat de motor beschikt over het vliegwiel en de krukas van de legendarische Carrera RS uit 1974 (en latere G- Carrera uit 1974). Deze Carrera 3.0 motor zou uiteindelijk de basis blijven voor alle opvolgende 911 modellen t/m 1989 zoals de 911SC en de Carrera 3.2.
De Carrera 3.0 lijkt een wat langzamere versie te zijn van de originele 2.7 RS en 2.7 Carrera’s maar schijn bedriegt. De prestaties doen nauwelijks onder voor de Carrera RS uit 1973. De Carrera 3.0 accelereert net zo snel van 0-100 km/h. De 3 liter motor levert zelfs veel meer koppel zodat, in de hoogste versnelling, 3 seconden sneller accelereert van 40 – 160 km/h dan zijn productie voorgangers.
De hier aangeboden Carrera 3.0 werd geleverd met de zeldzame Sportomatic versnellingsbak. Een PDK avant la lettre zullen we maar zeggen. De naam Sportomatic werd niet voor niets gegeven, want deze semi-automaat laat zich verassend sportief rijden. Tijdens de uitgebreide nut and bolt restauratie die deze auto heeft ondergaan is de Sportomatic vervangen door een handgeschakelde 5 bak om net even wat meer beleving en prestaties te kunnen bieden. Uiteraard wordt de Sportomatic meegeleverd met de auto.
Zoals reeds aangegeven is deze 3.0 een aantal jaren geleden vakkundig gerestaureerd door niemand minder dan Roy van Lier uit Oss. Alle componenten zijn aangepakt, zowel technisch, als exterieur en interieur. De kwaliteit van de restauratie was dusdanig dat de auto via Porsche Classic center Gelderland is verkocht aan de huidige eigenaar, die de auto in dezelfde topstaat heeft gehouden. Bijzonder is de Porsche Tartan bekleding met Schotse ruit op de Recaro sportstoelen.
Daarnaast is de auto subtiel verlaagd waardoor de originele gerestaureerde Fuchs velgen (in 2019 voorzien van vers Continentaal rubber) extra goed tot hun recht komen.
Uiteraard is deze oorspronkelijk Duits geleverde 3.0 volledig matching numbers (behoudens de nu gemonteerde handgeschakelde versnellingsbak). Een taxatierapport van 110.000,- euro (2020) ligt ter inzage.
Onze mening
Een echte Porsche, zo kun je deze Carrera 3.0 wel beschrijven. Sneller dan de later geleverde SC’s en lichter dan de 3.2’s die vanaf 1983 werden geleverd. Daarnaast in slechts een kleine serie gebouwd, dus zeer waardevast en een ongekend rijplezier. De hier aangeboden auto verkeerd in fantastische staat, is perfect bijgehouden, laatste beurt in april 2023 bij Porsche Classic Centrum Gelderland, en smoelt uitstekend.
Over de verkoper
De Verkoper kocht de auto in 2019 bij Porsche Centrum Gelderland. Aangezien de auto volledig is gerestaureerd is de huidige eigenaar er oom altijd heel zuinig op geweest en heeft hij de auto laten onderhouden bij dezelfde Classic dealer in Heteren.
Modificaties
De Carrera 3.0 is geheel gerestaureerd en subtiel verlaagd. Daarnaast is de Sportomatic vervangen door een handgeschakelde 5 versnellingsbak. Uiteraard wordt de Sportomatic bij de auto meegeleverd.
Opmerkingen
Deze geheel gerestaureerde Carrera 3.0 is niet te vergelijken met wat er doorgaans wordt aangeboden in de markt. Daarom ook in de hogere prijsklasse
Recente onderhoudshistorie
Deze Porsche is altijd in onderhoud geweest bij Porsche Centrum Gelderland
De gehele historie is uiteraard aantoonbaar en op verzoek beschikbaar.
Inbegrepen bij de verkoop
Bij de verkoop van deze Porsche 911 zit inbegrepen:
Twee sleutels
Volledige documentatie van de restauratie
Samenvatting
Verkoper – Edgar
Verkoper type – Particulier
Locatie – Apeldoorn
Chassisnummer – 9116600810
Bouwjaar/-datum – 20-04-1976
Kilometerstand – 25.040 kilometer (afgelezen)
Garantie – Nee
Marge/BTW – Marge auto
Carrosserie – Coupé
Motor – 3.0 liter zescilinder boxermotor met 200 pk
Aandrijving – Achterwielaandrijving
Bak – Handgeschakelde 5 versnellingsbak
Exterieur – Wit unikleur voorzien van zwarte “Carrera” bestickering. Kleurcode: 908-9-2
Interieur – Tartan Schotse Ruit
Bekleding – Leder - Stof
Rokersauto – Nee
Eigenaren – 5 (inclusief huidige in NL)
Banden – Rondom Continental 2019
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (2)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable
Olaph
2023-11-28 17:46:32
De restauratie van een aantal jaar geleden ... wanneer is dat geweest? Is (toen) de motor ook onderhanden genomen? Voor een gerestaureerd exemplaar vind ik de FAN en de FAN-housing een bijzonder slechte indruk geven.
Ton - The Collectables
2023-11-29 14:30:29
Beste Olaph, de FAN en FAN housing zijn onbehandeld metaal. Daardoor treedt hier al snel lichte corrosie op. Zoals je ziet zijn de omliggende onderdelen netjes gepassiveerd en in zeer goede staat. De lakkaart van Roy van Lier dateert van 2014. In dat jaar is ook de gereviseerde motor ingebouwd.