Nadat Porsche in 1973 de legendarische 911 2.7 RS had geïntroduceerd bleef het lange tijd stil en kwam in 1992 eindelijk een waardige opvolger, de 964 RS gebaseerd op de 964 Cup auto waar de Carrera Cup mee werd gereden vanaf begin 1990. In 1995 kwam al snel de opvolger in de vorm van de 993 RS. Ook hier weer een straatversie van de 993 Cup. Toen in 1997 de watergekoelde versies het daglicht zagen bleef het even rustig totdat Porsche besloot om ook hier weer een Cup auto van te gaan bouwen. Als basis werd de Carrera genomen en voorzien van een aangepaste (oersterke) Mezgermotor (ja juist de luchtgekoelde basis) voorzien van waterkoeling. Diverse ervaringen op o.a. LeMans wezen uit dat dit de geschikte motor was en de GT3 Cup was geboren! In 1999 werd ook hier een straatlegale versie van gemaakt, de 911 (996) GT3 met 360pk uit het hoogtoerige Mezgerblok.
De 996 GT3 werd gebouwd tot en met 2004 met als uitzwaaimodel de 996 GT3 RS waarvan er slechts 600 werden gemaakt.
Uiteraard werd de succesvolle GT3 Cup voortgezet en kwam in 2006 dus ook hier de straatlegale versie uit in de vorm van de 997 GT3 (volgt u nog….). Vanwege de goede ervaringen met het Mezger blok werd er door diverse aanpassingen 415pk uitgeperst en mocht de motor maar liefst 8400tpm draaien. Vergeet Bore scoring, IMS lagers en andere ellende, een Mezger gaat zelden kapot. De 997 GT3 was in meerdere uitvoeringen verkrijgbaar als als basis auto met sportstoelen (zonder achterbank), als Clubsport (met rolkooi en kuipstoelen) en als RS (bredere carrosserie, rolkooi en kuipstoelen en wat extra lichtgewicht materialen). Waar de 996 GT3 best een stugge en listige auto was, werd de 997 GT3 wat comfortabeler en wat gemoedelijker in de omgang. Modernere materialen, de terugkeer van het klassieke front en wederom grotere remmen en wielen waren echt een vooruitgang.
De hier aangeboden GT3 is geen afgesjeesde circuittijger. Het betreft de comfort uitvoering met de sportstoelen en zonder rolkooi. Nieuw geleverd en onderhouden in Italie, waarna de auto in 2014 in onderhoud is gebracht bij Porsche specialist Carmus in Estland tot en met 2018, waar ook de laatste grote onderhoudsbeurt plaatsvond inclusief nieuwe koppeling bij 122.000km. In 2019 kwam de auto naar Nederland en werd in 2021 door de huidige eigenaar op kenteken gezet waarbij naast de 111punten check, ook meteen een beurtje werd uitgevoerd door Porsche Gelderland. Na de beurt werd er slechts 3.000km mee gereden door de huidige eigenaar.
Onze mening
Een RS of GT3 is eigenlijk altijd goed. Weinig tot geen afschrijving, puur rijgenot en je hebt echt iets aparts. Neem daarbij de zeer degelijke techniek en de klassieke uitstraling en je hebt een niet te versmaden 911. Het is nog echt autorijden en je moet nog echt aan het werk om het maximale eruit te halen. Er zijn maar weinig auto’s die zoveel beleving en voldoening geven aan de bestuurder. Het mooie is ook nog dat je er ’s-Ochtends broodjes mee kunt halen en ’s-Middags het circuit mee op kunt zonder iets aan te passen (behalve de bandenspanning dan). Met handbak een uitstervend ras en zo puur als dit wordt het (helaas) niet meer.
Over de verkoper
De huidige eigenaar kocht de GT3 een kleine 3 jaar geleden als beloning voor zichtzelf na het harde werken. Hij kocht de auto samen met een Porsche kenner in België. Inmiddels is de verzameling gegroeid met oa een Alfa Romeo en meerdere Mercedes SL modellen en wil hij zijn verzameling een beetje uitdunnen.
Uitrusting
Deze GT3 is onder andere uitgerust met
• Bi-Xenon met koplampsproeiers
• Getinte baan voorruit
• Porsche embleem voorstoelen
• Sportchrono
• Voetsteun in sportlook
• Velgen in afwijkende kleur
• Aerokit Cup
• Climate Control
• Sportstoelen
• Alcantara bekleding
• GT3 stuurwiel Alcantara
• Zwarte gordels
Modificaties
• Geen, deze GT3 is volledig origineel
Opmerkingen
De 997 GT3 is in nette staat en heeft een volledige onderhoudshsitorie. Aangezien de spiegel er ooit is afgereden en deze tegen het spatbord aankwam is dit ooit gespoten. Volgens de eigenaar is de auto verder ongeval- en schadevrij. Aangezien de laatste onderhoudsbeurt in 2021 was adviseren we een beurt bij ingebruikname.
Recente onderhoudshistorie
Het onderhoud is volledig ingevuld in het boekje door dealers en specialist.
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (2)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable
Mario
2024-05-22 06:41:29
Hallo,
Wanneer en waar kan ik auto op brug bekijken?
MvG,
Mario Biemans
Ton - The Collectables
2024-05-22 17:47:38
Goedemiddag Mario, stuur even een mail naar [email protected] voor een afspraak
Wanneer en waar kan ik auto op brug bekijken?
MvG,
Mario Biemans