Nadat Porsche in 1973 de legendarische 911 2.7 RS had geïntroduceerd bleef het lange tijd stil en kwam in 1992 eindelijk een waardige opvolger, de 964 RS gebaseerd op de 964 Cup auto waar de Carrera Cup mee werd gereden vanaf begin 1990. In 1995 kwam al snel de opvolger in de vorm van de 993 RS. Ook hier weer een straatversie van de 993 Cup. Toen in 1997 de watergekoelde versies het daglicht zagen bleef het even rustig totdat Porsche besloot om ook hier weer een Cup auto te gaan bouwen. Als basis werd de Carrera genomen en voorzien van een aangepaste (oersterke) Mezgermotor (ja juist de luchtgekoelde basis) voorzien van waterkoeling. Diverse ervaringen op o.a. LeMans wezen uit dat dit de geschikte motor was en de GT3 Cup was geboren! In 1999 werd ook hier een straatlegale versie van gemaakt, de 911 (996) GT3 met 360pk uit het hoogtoerige Mezgerblok.
De 996 GT3 werd gebouwd tot en met 2004 met als uitzwaaimodel de 996 GT3 RS MK2 waarvan er slechts 600 werden gemaakt.
Vergeet Bore scoring, IMS lagers en andere ellende, een Mezger gaat zelden kapot. De 996 GT3 was in 2 uitvoeringen verkrijgbaar als basis auto met sportstoelen of kuipstoelen (zonder achterbank) of als Clubsport (met rolkooi en kuipstoelen). De eerste GT3 was geen auto voor watjes en een waardige opvolger van de eerdere RS’n. Lekker stug, geen hulpmiddelen en alleen ABS (en uiteraard airbags) waren voor de passieve veiligheid aanwezig. Autojournalisten en coureurs waren enthousiast en Porsche bouwde met de hand bij Porsche motorsport ruim 1800 exemplaren.
De hier aangeboden GT3 is in de basis een comfortuitvoering, waarbij de eerste eigenaar zichzelf tracteerde op de originele brandvrije kuipstoel (Recaro en inmiddels zijn gewicht in goud waard) en een Tequipment Rolbeugel. Hij reed er af en toe een rondje mee op het circuit en verkocht de schadevrije auto in 2012 aan de huidige Duitse eigenaar, professor Fahrzeugtechnik aan de universiteit. Zijn eerste rondje (en meteen laatste….) was op de Nordschleife waarbij hij de voorbumper beschadigde en door ongelukkige samenloop van omstandigheden ook de motor schade opliep. Aangezien de gebroeders Raeder (inmiddels beide mede eigenaar van Manthey waar Porsche weer groot aandeelhouder is) bij hem waren afgestudeerd aan de universiteit was het natuurlijk een no brainer waar de auto weer perfect zou worden hersteld. Foto’s en facturen zijn uiteraard op verzoek toonbaar. Na dit avontuur werd de GT3 nog maar nauwelijks ingezet.
Onze mening
En mooie kans om de moeder der GT3’s te kopen met een heldere historie. Weinig tot geen afschrijving, puur rijgenot en je hebt echt iets aparts. Deze GT3 is technisch helemaal fris en is door de firma Manthey optimaal uitgelijnd voor optimaal rijplezier.
Er zijn veel GT3’s versleten of zware schade gehad, dus de kans om nette eerlijke auto te kopen is niet zo groot.
Over de verkoper
De huidige eigenaar / liefhebber kocht de GT3 12 jaar geleden om zijn verzameling (o.a. een BMW E30 M3) verder uit te breiden. De GT3 werd door zijn team goed onderhouden, maar rijden deed hij er nog nauwelijks mee. In totaal gebruikte hij de auto 7.000km in de afgelopen 12 jaar waardoor hij heeft besloten de auto te veilen via The Collectables.
Uitrusting
Deze GT3 is onder andere uitgerust met
• 197 Grote Accu
• 375 en 376 Sporstoelen
• 498 Zonder typeaanduiding
• 539 en 540 Mechanische stoelhoogteverstelling
• 571 Koolstoffilter
• 573 Climate Control
• 581 Middenconsole
De radio en airco waren een gratis optie bij de GT3 waarbij de eerste eigenaar heeft gekozen om zonder radio optimaal van het motorgeluid te kunnen genieten.
De 996 GT3 is in zeer nette staat. Zoals aangegeven heeft de auto ooit lichte schade gehad aan de voorbumper waarbij de ook de kofferklep is gespoten wegens steenslag. Koplampen, zijschermen en kofferklep zijn nog origineel! De motor is 7.000km geleden door Manthey compleet nieuw opgebouwd. Rekening van een kleine 30.000,- euro ter inzage. Het Duitse taxatierapport van 2022 geeft een waarde van 100.000,- euro als vervangingswaarde
Recente onderhoudshistorie
Het originele boekje is bij de auto en tot aan 2012 volledig ingevuld. In 2014 / 2015 is de motor volledig hersteld en heeft de auto slechts 7.000km gereden. Gedurende deze periode is het onderhoud in eigen beheer uitgevoerd in de eigen werkplaats.
Verkoper – Frank
Locatie – Duitsland
Chassisnummer - WP0ZZZ99ZYS690242
Kenteken – Duitse registratie
Eerste registratie – 29-07-1999
Kilometerstand – 77.499km
Aantoonbaar - Ja, a.d.h.v. onderhoudsboekje en facturen
Garantie – Nee
BTW/marge-auto - Marge
Carrosserie – Coupé
Motor – 3,6 Liter 6-cilinder Boxer 360pk
Aandrijving – Achterwiel aangedreven
Bak – Handgeschakeld 6 versnellingen
Banden – Michelin PS2 DOT 2013-2015, rondom > 4mm
Exterieur – Zwart
Interieur – Zwart
Bekleding – Leer / Nomex
Rokersauto – Nee
Eigenaren – 2 (1 in Italie en 1 in Duitsland )
In bezit sinds – 2012
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (1)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable