Als je de klassieke 911-look wilt, maar dan met moderne(re) techniek, is de 964 de ultieme 911-generatie. Bij de introductie in 1989 bleef de vorm van de oer-911 behouden, maar intussen was wel 85% van de auto nieuw. De uitklapbare spoiler bijvoorbeeld, maar ook ABS en stuurbekrachtiging. Bovendien was het de eerste 911 met vierwielaandrijving.
Dat is ook waar dit handgeschakelde exemplaar uit 1990 mee uitgerust is. Het betreft namelijk een Carrera 4. We kunnen wel stellen: een erg fraaie Carrera 4. Ingetogen uitgevoerd in de tijdloze kleur Silber Metallic met de fraaie D90-velgen en bovendien in nette staat verkerend. Zeker als je rekening houdt met het feit dat deze auto 242.200 km heeft gelopen. Een keurige 911 die prima dagelijks te gebruiken is. Het onderhoud is altijd (aantoonbaar) verzorgd door de Porsche-dealer of een Porsche-specialist.
Het design van de 964 is een subtiele evolutie van de oer-911. Er zijn weinig auto’s met zo’n herkenbare vorm als de 911, dus het is dan ook niet verwonderlijk dat Porsche daar weinig aan veranderde. Desondanks was de 911 op vrijwel alle punten flink gemoderniseerd.
Een van de grote vernieuwingen was het feit dat de 911 voor het eerst met vierwielaandrijving werd uitgerust, gebaseerd op het systeem van de legendarische 959. Daarmee werd een nieuw tijdperk voor de 911 ingeluid. Standaard stuurt de auto 69% van het koppel naar de achteras en de resterende 31% naar de vooras. Het innovatieve elektronisch geregelde systeem past dit echter aan als de omstandigheden daar om vragen.
Het onderstel is ook flink gemoderniseerd, met achter schroefveren in plaats van torsiestaven en MacPherson-ophanging voor. Ook de zescilinder boxermotor was hagelnieuw, nu 3,6 liter groot, genoeg om 250 pk te produceren. Daarmee is deze klassiek ogende 911 ook voor hedendaagse begrippen nog een serieus rappe auto.
Ondanks het feit dat Porsche weinig veranderde aan de vorm, is de 964 toch een stuk aerodynamischer dan het oer-model. Dit onder meer te danken aan de strakkere bumpers en niet te vergeten de elektrisch uitklapbare spoiler, een feature die tot op de dag van vandaag op de 911 te vinden is.
Deze specifieke 964 komt oorspronkelijk uit België, maar verkeert al sinds 1992 in Nederland, waar de auto nu onder de hoede van de derde eigenaar is. Deze 964 is in 2015 overgespoten door een Porsche-specialist (in de originele kleur Silber Metallic), waardoor de auto er weer prachtig bij staat. Recent heeft deze Porsche nog een grote beurt gehad bij Porsche Classic Center Gelderland. De volledige onderhoudshistorie met facturen is aanwezig, evenals een Geboortecertificaat.
Wouter's mening
Eén van de hoogtepunten uit de historie van de Porsche 911. Tal van noviteiten, maar nog de klassieke looks. Het maakt de 964 een heel bruikbare klassieker, waarmee je nog menig sprintje kan winnen. Grappig feitje: de 964 heeft een betere stroomlijn dan zijn opvolger, de 993.
Uitrusting
Deze Porsche is af-fabriek uitgerust met onder meer:
De auto verkeert in een nette, onverprutste staat. Er zijn uiteraard wat gebruikssporen, behorend bij een auto van 31 jaar oud en vastgelegd op de foto's:
Minimale velgschade rondom
Klein krasje op de flank rechtsachter
Lichte slijtage van het leer rondom de knoppen van de stoelverstelling op de bestuurderstoel
Het onderste deel van de voorbumper is niet meer recht, een bekend issue bij de 964 (de 'crooked smile')
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
Deze 964 is altijd aantoonbaar onderhouden bij een Porsche-dealer of Porsche-specialist. In 1997 heeft de auto een motorrevisie gehad bij 100.000 km. De auto is recent tweeëenhalf jaar geschorst geweest en heeft in die periode stilgestaan. De auto heeft dit jaar daarom nog een grote beurt gehad bij Porsche Classic Center Gelderland.
De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:
17 februari 2021 - 241.031 km - Porsche Classic Center Gelderland: grote beurt, ventilator gereviseerd - €5.653,85
10 februari 2015 - 232.314 km - Porsche-specialist Car Service Visser: carrosserie volledig overgespoten en roest hersteld (vanwege slechte voorklep en roest onder de C-stijl links), grote beurt, o.a. koppeling, veerpootlager en Hall-sensor vervangen
23 juli 2013 - 216.461 km - Porsche-specialist Car Service Visser: dynamo vervangen
De onderhoudshistorie met alle facturen sinds de auto in 1992 is geïmporteerd is aanwezig en op aanvraag beschikbaar. Zie foto's voor de recente facturen en het Geboortecertificaat.
Inbegrepen bij verkoop
Twee sleutels
Map met alle onderhoudsfacturen
Geboortecertificaat
Defa-alarm
Deluxe gele kentekenplaten
Originele Porsche binnenhoes
Over de verkoper
De verkoper kocht zeven jaar geleden zijn jeugddroom: een Porsche 964. De auto heeft hem veel rijplezier bezorgd, maar sinds de aankoop van een 991 Mk2 Carrera GTS staat deze 964 te vaak stil. Tijd voor een nieuwe liefhebber dus.
Samenvatting
Verkoper - Jan-Willem Verkoper type - Particulier Locatie - Zuid-Holland Chassisnummer - WP0ZZZ96ZLS406239 Bouwjaar/-maand - April 1990 Kilometerstand - 242.200 km Aantoonbaar - Ja, import uit België Garantie - Nee Carrosserie - Coupé Motor - 3,6 liter zescilinder boxermotor met 250 pk Aandrijving - Vierwielaandrijving Bak - Handgeschakelde vijfbak Exterieur - Silber Metallic (S7) Interieur - Zwart Bekleding - Leder Rokersauto - Nee Eigenaren - 3 (inclusief huidige) Banden - Achter: Continental ContiSportContact (2016), voor: Continental ContiSportContact 2 (2021)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable