Over deze Collectable

Porsche 911 Turbo 3.3 (930)

In 1974 bracht Porsche het eerste prototype van 911 Turbo uit. 260 pk uit een 3 liter motor, voorzien van een Turbocompressor. Alleen BMW bracht ongeveer tegelijkertijd de 2002 Turbo uit. Dit was echt uniek in de personenauto wereld. Nog nooit waren turbomotoren voor de openbare weg ontwikkeld. Inmiddels is het gemeengoed, sterker nog: Porsche is 1 van de weinige fabrikanten die nog een ongeblazen motor levert in haar GT modellen. Na de eerste paar duizend 3.0 liter modellen werd in 1977 de 3.3 turbo geïntroduceerd. Inmiddels 300 pk met intercooler en een vermogen dat geleidelijker inkwam, dus zonder de abrupte drukopbouw zoals bij de eerste widowmakers. Alhoewel de productie stopte in 1989 wordt de 930 Turbo nog steeds beschouwd als een van de meest iconische sportwagens aller tijden. 0-100kmh ging in 5 seconden en de topsnelheid was ruim 260kmh. Voor eind zeventiger jaren (en nog steeds) indrukwekkend. Je moet er wel voor werken. Handgeschakelde vierbak (de vijfbak kon het vermogen niet aan en werd alleen in het laatste modeljaar geleverd) en geen stuurbekrachtiging. Dat is nog echt autorijden dus! Verder is de 930 een geweldige allrounder. Je kunt er gewoon mee naar de bakker om broodjes te halen en vervolgens met 250+ via de Autobahn naar het circuit. Zo’n 930 geeft geen krimp.

De hier aangeboden 930 Turbo werd voor het eerst tenaamgesteld in 1985, in Duitsland en door de huidige eigenaar in 1995, in Nederland toegelaten. De 930, in de kleur Preussisch-Blau-metallic, heeft dus 30 jaar bij dezelfde eigenaar gelogeerd! Voorzien van een paar leuke opties zoals een sperdifferentieel, schuifdak en uiteraard de Turbostoelen een mooie combinatie. Hij werd technisch goed bijgehouden door de eigenaar die zelf werktuigbouwkundige is. De motor is uit elkaar geweest en door Renntech (een bekende specialist op het gebied van luchtgekoelde motoren) voorzien van Dilavar cilinderkopbouten zodat het bekende kwaaltje van afgebroken kopbouten tot het verleden behoort. Tijdens zijn bezit is er gemiddeld ruim 2.600km per jaar mee gereden, waardoor er pas 137.000km op de teller staat. Niettemin heeft de 930 optisch een paar aandachtspuntjes, maar technisch betreft het een prima auto.

Onze mening

De 930 Turbo werd door de eigenaren die ‘m nieuw kochten vaak ingezet als Autobahnbrenner voor de lange afstanden. Veel beter (en sneller) was er overigens niet. Daarom hebben de meeste Turbo’s ook best wel wat kilometers gedraaid. Mits goed onderhouden geen enkel probleem. Hoe leuk is het dat we hier een auto kunnen aanbieden met slechts 137.000km en 30 jaar in bezit geweest van de huidige eigenaar? Een perfect rijders exemplaar die optisch een beetje liefde en aandacht nodig heeft. 

Over de verkoper

De eigenaar heeft de 930 Turbo sinds 1995 (!) in bezit. Hij is zelf werktuigbouwkundige en kon de auto in 1995 kopen dankzij een financiële meevaller. Hij had bij een kennis in Duitsland ooit in een 3 liter Turbo gereden en was meteen verkocht. Aangezien hij inmiddels een respectabele leeftijd heeft en het zicht een beetje minder wordt heeft hij besloten de 930 te verkopen via The Collectables.

 Uitrusting

•    220 Sperdifferentieel
•    383 Sportstoel links hoogte verstelbaar
•    387 Sportstoel rechts hoogte verstelbaar
•    528 Buitenspiegel rechts convex elektrisch verstelbaar
•    650 Elektrisch schuifdak

Modificaties

Motorrevisie met Dilavar Kopbouten

Opmerkingen

De 930 bevindt zich technisch in goede staat. De achterbanden zijn helaas verkeerd besteld (225-45-16 in plaats van 245-45-16) waardoor de kilometerteller iets afwijkt en de spatborden niet helemaal worden gevuld. Verder heeft de carrosserie een paar aandachtspunten zoals op de foto’s is te zien. De banden zijn overigens 14 jaar oud, dus sowieso raadzaam om te vervangen. De airco heeft onderhoud nodig. Daarnaast adviseren we een beurt bij ingebruikname.

Recente onderhoudshistorie

Vanaf 1995 is alles aantoonbaar en bijgehouden in een dikke map vol facturen.

05-04-1996 – 58.501km – Diversen interieur en beurt PON Leusden
15-05-1997 – 66.958km – Beurt en diverse olieleidingen vervangen PON Leusden
07-05-1998 – 73.080km – Beurt en APK PON Leusden
12-06-1998 – 73.528km – Airco retrofit PON Leusden
05-10-2000 – 82.529km – Inlaatspruitstuk opnieuw afdichten PON Leusden
03-04-2001 – 83.977km – Accu PON Leusden
02-05-2002 – 88.708km – Beurt en APK PON Leusden
15-06-2004 – 96.020km – Beurt en APK PON Leusden
31-05-2005 – 97.371km – Div werkzaamheden PON Leusden
31-08-2007 – 99.718km – Wiellager en APK PON Leusden
02-08-2008 – 105.487km – Beurt en APK PON Leusden
05-09-2009 – 109.500km – Rebel Engineering Motor voorzien van Dilavar draadeinden ivm lekkage + nieuwe kettingen + diverse leidingen en onderdelen
22-05-2010 – 111.292km – Nieuwe (electronische) ontsteking, bobine, bougies en bougiekabels
21-06-2011 – 114.382km – Nieuwe banden
18-07-2011 – 114.382km – APK Porsche Gelderland
01-08-2013 – 119.951km – APK Porsche gelderland
17-06-2014 – 120.704km – Beurt Rebel Engineering
23-07-2014 – 121.007km – APK + div. werkzaamheden Porsche Eindhoven
25-08-2015 – 122.916km – APK Porsche Gelderland
09-06-2017 – 125.406km – Div werkzaamheden, achter schokdempers vervangen, startmotor revisie Rebel Engineering
13-09-2017 – 126.125km – APK Porsche Gelderland
19-09-2018 – 127.935km – Remblokken vernieuwd + div. Rebel Engineering
07-08-2019 – 130.203km – APK + div werkzaamheden Porsche Gelderland
27-08-2021 – 133.526km – APK + Accu Porsche Gelderland
29-06-2023 – 136.706km – APK Porsche Gelderland
08-04-2024 – 136.776km – Tellerreparatie Porsche Gelderland

Inbegrepen bij verkoop

•    2 originele sleutels
•    Map met facturen van werkzaamheden van de afgelopen 30 jaar
•    Compressor

Samenvatting

Verkoper - Henk
Verkoper type – Particulier
Locatie – Doetinchem
Chassisnummer – WP0ZZZ93ZFS000310
Kenteken – LN-TB-61
Eerste registratie – 04-01-1985
Eerste registratie NL – 15-12-1995
Kilometerstand – 137.579 km
Aantoonbaar – Volledige historie gedurende periode in Nederland
Garantie - Nee
BTW/marge-auto - Marge
Carrosserie - Coupé
Motor – 3.3 L boxer-zes-cilinder met 300 pk
Aandrijving - Achterwielaandrijving
Bak - Handgeschakeld
Exterieur – Blauw metallic (Preussisch-blau)
Interieur - Blauw
Bekleding – Leder
Rokersauto - Nee
Eigenaren – 1 in NL, daarvoor onbekend
In bezit sinds – 15-12-1995
Banden – Falken 205-55-16 en 225-45-16 Voldoende profiel, DOT 2011

De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.

Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.