De "oerturbo" maakte halverwege de 70'er jaren meteen de tongen los. Al snel kreeg de 911 Turbo (intern 930) de naam "The Widowmaker" vanwege zijn listige weggedrag. Een combinatie van een bruut inslaande turboboost, achterwielaandrijving en de motor achterin. Een auto waar je mee moest leren rijden om 'm op de limiet te kunnen bewegen, maar daarnaast een machtige machine voor op de Duitse Autobahn. In die tijd was er bijna niks snellers te vinden en zeker niet met zo’n hoge betrouwbaarheid en dagelijkse inzetbaarheid. In 1974 bracht Porsche het eerste prototype van 911 Turbo uit. 260 pk uit een 3 liter motor voorzien van een Turbocompressor. 0-100 duurde slechts 5,2 sec en de topsnelheid lag boven de 250kmh. Alleen BMW bracht ongeveer tegelijkertijd de 2002 Turbo uit. Dit was echt uniek in de personenauto wereld. Nog nooit waren turbomotoren voor de openbare weg voor normale productie auto’s ontwikkeld. Inmiddels is het gemeengoed, sterker nog: Porsche is 1 van de weinige fabrikanten die nog een ongeblazen motor levert in haar GT modellen. Slechts 2880 stuks werden er van de 3.0 liter Turbo modellen gebouwd voordat hij werd opgevolgd eind 1977 door de 3.3 turbo die wat vriendelijker in de omgang was. Het modeljaar 1977 kenmerkte zich door de 16 inch wielen en de turbodrukmeter in het dashboard. Daarnaast had de achtervleugel een ander rooster voor betere luchtvoorziening van de motor. Hoewel de productie van de 930 Turbo in 1989 eindigde, leeft zijn erfenis voort in latere generaties van de Porsche 911 Turbo. De 930 Turbo wordt nog steeds beschouwd als een van de meest iconische sportwagens aller tijden. Van de laatste 930 Turbo 3.0 werden er in 1977 slechts 1422 gebouwd. Behalve de 930 Turbo’s uit 1989 werden alle 930’s geleverd met een handgeschakelde vierbak omdat de vijfbak het vermogen niet aan kon….
De hier aangeboden 930 Turbo werd voor het eerst tenaamgesteld in 1977 in Duitsland door de dealer Raffay. Een kleine 10 jaar geleden kocht de huidige eigenaar de auto in rijdende staat en besloot de auto volledig te restaureren. De basis was al goed getuige de originele binnenschermen met de originele wax. Zowel optisch als technisch is de auto volledig aangepakt. Alle bevestigingsmaterialen werden opnieuw gepassiveerd, de ophanging werd gepoedercoat, nieuwe schokdempers, volledige motorrevisie, nieuwe originele lederen interieurbekleding en uiteraard een totale restauratie van de carrosserie die echt heel netjes is gespoten in de originele kleur. Ook de Fuchsvelgen werden naar de fabriek gestuurd voor een volledige restauratie. Porsche Gelderland zorgde uiteindelijk voor de invoer en tenaamstelling in 2020. Chassisnummer 17 is één van de allereerste gebouwde auto’s in 1977 (nr 1 tm 10 aren race auto’s). 930770 in het chassisnummer geeft aan dat het een EU geleverde 930 Turbo is! Wouter Karssen van Autoblog maakte er een mooie video van.
Onze mening
De 930 Turbo 3.0 is inmiddels een gewilde klassieker. De prijzen blijven stijgen en dat is niet vreemd vanwege de lage productieaantallen en de relatief veel “afgeschreven” auto’s die dankzij onkundige chauffeurs, achterstevoren op een boom eindigden…..De hier aangeboden 930 is in zeer goede staat en de restauratie zal meer gekost hebben dan de auto zal opbrengen. Je kunt ‘m er niet voor maken zullen we maar zeggen. Als bonus wordt het originele matching carter erbij geleverd.
Over de verkoper
Onze verkoper heeft de 930 Turbo sinds een jaar of 10 in bezit en begon na aanschaf aan de restauratie die zo’n 5 jaar in beslag nam. Het restauratieproces vindt hij leuker dan het rijden en daarnaast zijn er meer hobby auto’s die aandacht vragen. Hij heeft daarom besloten de 930 te verkopen via The Collectables.
Uitrusting
• 409 Recaro sportstoelen
• 422 Blaupunkt Bamberg
Modificaties
Geen, deze 930 Turbo is volledig origineel
Opmerkingen
Deze 930 Turbo verkeerd in fantastische gerestaureerde staat. De gemonteerde motor is getuige de “AT” (van AusTausch) stempel niet het originele carter. De verkoper heeft echter het originele blok bij de auto! De kofferbakmat is niet aanwezig bij de auto. Na restauratie is er nauwelijks met de 930 gereden, maar zoals reeds aangegeven rijdt de auto zoals het hoort. Van de restauratie zijn veel foto’s aanwezig waarop te zien is dat het grondig is aangepakt. Restauratiefoto's op aanvraag.
Recente onderhoudshistorie
Zoals beschreven is de 930 in eigen beheer zorgvuldig gerestaureerd. De auto rijdt / remt en stuurt zoals het hoort, maar we adviseren wel een beurt bij ingebruikname.
Inbegrepen bij verkoop
• 2 sleutels
• Originele Carter
Samenvatting
Verkoper - René
Verkoper type – Particulier
Locatie – Gelderland
Chassisnummer - 930770017
Kenteken – 71-YD-35
Eerste registratie – 02-01-1977
Eerste registratie NL – 27-07-2020
Kilometerstand – 86.725 km
Aantoonbaar - Gerestaureerd
Garantie - Nee
BTW/marge-auto - Marge
Carrosserie - Coupé
Motor – 3.0 L boxer-zes-cilinder met 260 pk
Aandrijving - Achterwielaandrijving
Bak - Handgeschakeld
Exterieur - Zilvergrijs
Interieur - Zwart
Bekleding – Leder
Rokersauto - Nee
Eigenaren – 1 in NL, daarvoor onbekend
In bezit sinds – 2015
Banden – Pirelli P-zero Rosso N5, 205-55-16 en 225-50-16, >7mm en DOT 2019
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable