De oer-Porsche! Een (zeker voor die tijd) snelle coupé met maximale druk op de aangedreven wielen. Mede dankzij het lage gewicht al meteen concurrerend in zo’n beetje alle motorsportklassen. Uiteindelijk evolueerde de 356 tot aan de komst van de roemruchte 911, die nog steeds hetzelfde concept hanteerde, alleen met 2 cilinders meer. De Porsche 356 B verschilde vooral van het A-model doordat hij hogere koplampen en een minder afgeronde spatbordlijn aan de voorkant had. De bumpers werden ook hoger, waardoor luchtinlaten in de voorschort voor de nieuwe lichtmetalen trommelremmen mogelijk waren. De cw waarde nam echter wel wat toe. De eerste serie van de 356 B werd als BT5 verkocht en later opgevolgd door de BT6, die al bijna de specs had van de 356 C.
Deze geheel rallyklare 356 BT5 is een auto met bewezen ervaring in de afgelopen zeventien jaar in onder andere, de Tulpenrallye, SLS Classic, Tour Ecosse, Coppa d'Europa en ontelbare andere events. Eerste toelating was in de Verenigde Staten op 28 februari 1960 en het was toen een standaard 1600 Super met een 60pk-motor (type 616/1) en Reutter Karosserie (nr. 113078) in de kleur Fjord Gruen. Het Nederlandse kenteken DL-08-66 werd afgegeven op 15 oktober 1994. Sinds 2006 zijn door Porsche-specialisten diverse modificaties uitgevoerd voor de rallysport, zoals een volledige rolkooi, driepunts harnas, verlaagde en verstelbare kuipstoelen, Belmog tripmaster en Halda speedpilot, Cibié Super Oscar verstralers, carterbescherming, sportuitlaat (2021), elektronische 123-ontsteking, 12 Volt accu (minpool massa), schijfremmen voor, Vredestein Quatrac-5 185/65HR15, Nardi sportstuur en een witte striping op body om het af te maken. De carrosserie kreeg meerdere deelrestauraties. Eerst door Porsche Specialist Kraan in 2006 (bodem en accubak) en later door 356 specialist Siemerink Porsche Restauratie Specialist die in 2010 en 2013 de volledige bodem, wielkasten, spatschermen, body en benzinetank dicht en strak maakte. De motor is in 2010 en in 2014 opnieuw opgebouwd door Maarten von Balluseck (Track Automotive) en Gerard Nol (Siemerink). Cilinders en zuigerveren zijn in 2019 vervangen. Venturi en sproeiers van de Zenith 32 NDIX-carburateurs zijn opgewaardeerd voor extra vermogen door BAS Autoservice in Lichtenvoorde. Het vermogen komt daarmee op 87 pk, gemeten op de rollenbank van Jaap van Wuijkhuijse (Speed Centre Geldermalsen).
Onze mening
Wil je klassieke rally’s gaan rijden, dan is dit je auto. Een 356 met bewezen ervaring en uithoudingsvermogen. Snel genoeg om competatief te zijn, betrouwbaar en in geval van nood nog makkelijk aan te sleutelen. Geen museumstuk, maar een auto om in te zetten waarvoor die is bedoeld.
Uitrusting
Deze 356 is onder andere uitgerust met:
- Volledige rolkooi
- Driepunts harnas
- Verlaagde en verstelbare kuipstoelen
- Belmog tripmaster en Halda speedpilot
- Cibié Super Oscar verstralers
- Carterbescherming
- Sportuitlaat (2021)
- Elektronische 123-ontsteking
- 12 Volt Accu (minpool massa)
- Schijfremmen voor
- Vredestein Quatrac-5 185/65HR15
- Nardi sportstuur
- Witte striping op body
Modificaties
Zie uitrusting, deze auto is volledig geprepareerd voor rallygebruik.
Opmerkingen
Deze 356 B is ingezet voor rallygebruik en heeft ook dienovereenkomstig sporen uit de strijd opgelopen, die in de loop der jaren netjes zijn hersteld of bijgehouden. Op de A-stijl heeft het plaatwerk wat aandacht nodig.
Recente onderhoudshistorie
Deze 356 is doorlopend onderhouden door Siemerink Classic Porsche Services in IJmuiden om klaar te zijn voor de volgende rally
Inbegrepen bij verkoop
Enkele (oorspronkelijke) items zijn beschikbaar, zoals:
De verkoper vindt de 356 de mooiste Porsche die ooit is gemaakt en zij wilde genieten van een karaktervolle, veilige en betrouwbare sportwagen om klassieke rally's mee te rijden. In de afgelopen zeventien jaren heeft zij met deze 356 deelgenomen aan veel (internationale) rally-evenementen.
Samenvatting
Verkoper - Juul
Verkoper type - Particulier
Locatie – Bloemendaal
Chassisnummer - 113078
Kenteken – DL-08-66
Bouwjaar/-datum – 28-02-1960
Kilometerstand - 60.000 km
Aantoonbaar - Nee
Garantie - Nee
BTW/marge-auto - Marge
Carrosserie - Coupé
Motor – 1600 cc viercilinder
Aandrijving - Achterwielaandrijving
Bak - Handgeschakeld
Exterieur – FjordGruen
Interieur – Beige / Zwart
Bekleding – KunstLeder / Stof
Rokersauto - Nee
Eigenaren – Onbekend, 2 in Nederland en 17 jaar in bezit bij laatste eigenaar
Banden – Vredestein Quatrac, 185-65-15, DOT 2015, >4mm
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable