In 1983 werd de uiterst succesvolle Peugeot 205 geïntroduceerd met de slogan: “205 een sterk nummer”. Met de “hot hatch” GTI, werden vele successen in de rallysport geboekt en natuurlijk de avonturen in Parijs-Dakar. De meer pure, “hardcore” 205 Rallye was sinds 1988 het goedkope alternatief voor de populaire GTI’s. De auto had geen elektrische luxe, geen radio, nauwelijks geluidsisolatie, lichte 13-inch stalen wielen, geen plastic paneel tussen de achterlichten en geen mistlampen; allemaal om gewicht te besparen. Uiteindelijk woog hij 794 kg, waarmee hij bijna 70 kg lichter was dan de GTI en bijna 10.000 gulden goedkoper, terwijl het in vermogen niet veel scheelde. Voor Peugeot zou het gemakkelijker zijn geweest om voor de Rallye de 1360 cm3 motor te gebruiken die al onder de motorkap van de voortreffelijke 205 XS lag. Maar dan zou de motor de maximum inhoud van 1,3 liter voor zowel groep N als Groep A hebben overschreden, terwijl de Rallye natuurlijk een homologatie-special was. In plaats daarvan is de 1124 cm3 motor van de 205 XR opgeboord tot 1294 cm3 en heeft Peugeot aan tuner Danielson gevraagd om hem extra onder handen te nemen. En die heeft dat met veel enthousiasme gedaan in de vorm van de montage van scherpere nokkenassen, grotere kleppen, gewijzigde in- en uitlaatkanalen en 2 dubbele Weber carburateurs. Uit de motor werd 103 pk gepeuterd bij 7000 toeren. De versnellingsbak kreeg een kortere eindoverbrenging, het sturen was onbekrachtigd en de voorremmen kregen geventileerde schijven. De kleurkeuze van simpel: wit, wit of wit. Het plaatje werd afgemaakt met stickers van Peugeot-Talbot Sport, witte 13-inch wielen en spatbordverbreders. Het interieur had kuipstoelen, rood tapijt en een toerenteller. Er is geen twijfel over mogelijk dat de 205 Rallye werd bedacht om te schitteren in de rallysport. Een homologatie special 1e klas. De woeste motor is er één met karakter, warm starten vergt wat oefening, maar als hij vertrokken is gaat hij ervandoor en klimt hij wild en met veel lawaai in de toeren. Omdat de 205 Rallye uiteindelijk niet zo snel was, maar een verbluffend goed chassis had, is het één van de auto’s waarin je zelden hoeft af te remmen. De bochten nader je met een onmogelijke snelheid, dan geef je gas om door de bocht te dansen, handen en voeten in naadloze harmonie om de ideale lijn te houden. Het goede nieuws is dat er door zijn succes meer dan 30.000 exemplaren zijn geproduceerd. Het slechte nieuws is dat een overgrote meerderheid is versleten in de plaatselijke rally(cross) en de exemplaren die dat niet zijn, zijn in de sloot geëindigd.
De hier aangeboden 205 Rallye is in 1990 nieuw verkocht aan meneer Gimenez uit Granada in Spanje. Na vele jaren van gebruik is hij doorverkocht aan een in Spanje woonachtige Brit. Beide eigenaren gebruikten de auto alleen hobbymatig op zondag en als het niet regende. Dit heeft na 32 jaar geresulteerd in een kilometerstand van slechts 44.000 kilometer. De auto is nog geheel origineel. De carrosserie is in goede roestvrije staat. De kunststofdelen waaronder de bumpers, buitenspiegels en de kenmerkende wielkastverbreders zijn allemaal nog in zeer fraaie staat. De karakteristieke witte lak, die in het verleden zeer netjes is overgespoten, verkeert in uitstekende staat en heeft over de gehele carrosserie een gladde en glanzende uitstraling. Vervolgens is de auto weer voorzien van de originele Peugeot-Talbot Sport Rallye bestikkering. De auto is nooit echt gerestaureerd. De koplampen en achterlichten zijn helder en vrij van krassen en barsten. De Rallye staat op zijn originele 13 inch stalen velgen zonder krassen of stoeprandschade. De correcte Peugeot naafdoppen zijn aanwezig, evenals het reservewiel die opgeborgen is in zijn kooi onder de auto. De banden hebben nog goed profiel, echter zijn ze wel op leeftijd. Het interieur is uitgebreid opnieuw bekleed met de originele stof en is in fantastische staat. Afgewerkt met rode stiksels die overeenkomen met de gordels voorin. De rode vloerbedekking is origineel en nog netjes. Het stuurwiel is vervangen door een GTI versie in leder met de kenmerkende Rallye middendop. Dit geeft een iets luxueuzere uitstraling in vergelijking met het originele plastic stuur. De rubber afdichtingen zijn in goede staat en waar nodig vervangen door nieuwe.
Onze mening
Voor velen was de 205 GTi, de GTi die je moest hebben begin 90'r jaren. Dikke motor en een spannend onderstel. Dat een 1300cc daarmee kon wedijveren had niemand gedacht. Een klassiek opgefokt motortje in een lichte carrosserie is een pretpakket eerste klas. Verwacht geen afwerking van een huidige Audi of BMW, maar onvervalst rijplezier zoals nergens meer te krijgen is.
Over de verkoper
De vorige eigenaar is een autoliefhebber eerste klas. Zo is hij in het bezit van een variërende collectie schitterende auto’s, welk allen met de zelfde passie en liefde als de 205 verzorgd zijn. Reden van de verkoop, ruimte voor nog een auto erbij is er helaas niet. Bij de komst van een nieuwe auto zal er dus helaas een moeten vertrekken. Bij de huidige eigenaar is het hetzelfde verhaal. Hij kocht de auto voor zijn verzameling en reed er slechts 140km mee. Zoals zo vaak is het komen en gaan van auto's en heeft hij besloten de 205 opnieuw te veilen via The Collectables.
Uitrusting
Op deze 205 Rally zit zo min mogelijk
Modificaties
Geen, zover we kunnen zien is deze volledig origineel
Opmerkingen
Deze Rally is een kale auto, waarbij je dus alles ziet. Alles om het gewicht laag te houden. Een pure auto zonder fratsen.
Recente onderhoudshistorie
De 205 is door de jaren heen goed onderhouden en verkeert mechanisch in zeer goede staat. In Nederland is de auto volledig technisch nagezien bij een 205 specialist. Hierbij is ook groot onderhoud uitgevoerd.
Bij 42.000 km zijn de distributieriem, waterpomp en hulpriemen vervangen. Op de rollentestbank bij carburatie-goeroe BAS in Lichtenvoorde zijn de twee dubbele Weber carburateurs ultrasoon gereinigd en perfect afgesteld. Test en vermogensuitdraai hiervan uiteraard aanwezig.
De carburateurs reageren nu zo lekker op het gas dat deze bediend moeten worden met een bovenmodale mate van gevoel in de rechtervoet. Het is op dit moment misschien wel de leukste voorwiel aangedreven “collectable” die er is. Bij de auto zit een dikke ordnermap met de volledige onderhoudshistorie.
In de periode 2004 – 2015 heeft de auto gestald gestaan en is nauwelijks gebruikt. De ordnermap bevat vele facturen en APK rapporten ter onderbouwing van de kilometerstand. De afgelopen zomers is de auto enkel gebruikt voor shows en wat klassieker ritten en evenementen. De huidige kilometer stand is nu 48.040km. Het originele onderhouds- en instructieboekje is ook aanwezig evenals een verkoopfolder en werkplaats handboek.
Inbegrepen bij verkoop
Zeer complete ordnermap met documentatie
Taxatierapport uit 2022
Originele boordmap met originele boekwerken
Samenvatting
Verkoper – Pieter
Verkoper type - Particulier
Locatie – Gelderland
Chassisnummer - VF320CM2223663650
Kenteken – Op aanvraag
Eerste registratie – 10-05-1990
Eerste registratie NL – 29-07-2022
Kilometerstand – 48.040 km
Aantoonbaar – Ja, a.d.h.v. documentaties
Garantie - Nee
BTW/Marge-auto - Marge
Carrosserie – Hatchback
Motor – 1.3L viercilinder
Aandrijving – voorwiel aangedreven
Bak – Handgeschakelde transmissie
Exterieur – Wit
Interieur – Zwart
Bekleding – Stof
Rokersauto - Nee
Eigenaren – 2 in NL, daarvoor 2 in Spanje
In bezit sinds – 29-07-2022
Banden – Goodyear Eagle Ventura 13 inch
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (2)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable
Wassmob
2024-10-01 16:45:13
In de autoblog video is te zien dat de 205 vrij veel rooks bij belast (blauwe rook). Is hier naar gekeken bij het grote onderhoud?
Ton - The Collectables
2024-10-01 19:44:00
De auto heeft afgelopen jaar bijna een jaar stilgestaan waardoor het mogelijk is dat de motor wat rookt.