Over deze Collectable
Zo nu en dan onderstreept Mercedes-Benz haar sportieve successen met een gelimiteerd model van een bestaande serie. In 1995 vierde Stuttgart dat het veertig jaar geleden was dat Stirling Moss de Mille Miglia won. Er liepen 630 exemplaren van de band, slechts een klein deel voorzien van de ultieme motorisering: de vijfliter V8.
De Mille Miglia is te herkennen aan het interieur in rood met zwarte wangen, de zesspaaks gepolijste lichtmetalen velgen die ook onder de 190E 2.5-16 Evolution II zaten en een frivole badge aan de zijkanten van de auto die de ‘checkered flag’ moesten voorstellen. Het rood van de zetels komt ook terug in de stiksels en het carbon in de deuren. Qua kleur had de koper geen keuze: Briljantzilver, om de band met de legendarische W198 Silberpfeile uit 1955 nog eens extra te onderstrepen.
In 1995 vierde Stuttgart dat het veertig jaar geleden was dat Stirling Moss de Mille Miglia won. Moss legde de duizend mijl lange route af met een gemiddelde snelheid van 158 km/h. Gemiddeld. Dus ook door de vele dorpjes die de route telt. Vandaag de dag zou de man subiet zijn rijbewijs en racelicentie moeten inleveren, maar destijds werd Moss als held binnengehaald.
Dat waren andere tijden en in 1995 blikte Mercedes-Benz daar graag even op terug met een gelimiteerde uitvoering van de R129 SL-Klasse. 630 Exemplaren liepen er van de band in Stuttgart; slechts een klein deel voorzien van de ultieme motorisering: de vijfliter V8 ‘M119’ – een machine die de liefhebber wel kent van de iconische 500E.
De allereerste SL Mille Miglia werd aan Moss overhandigd, een legende die te boek staat als ‘de beste wereldkampioen die de wereld nooit had.’ Tegenwoordig worden de Mille Miglia’s maar mondjesmaat te koop aangeboden en daarbij is het niet verwonderlijk dat een V8 iets duurder is dan een vergelijkbare zescilinder.
Dit exemplaar is een nieuw door Mercedes dealer Baan Twente uit Rijssen geleverd exemplaar met 123.300 km op de teller, wat onderbouwd wordt door de aanwezige facturen en het onderhoudsboekje.
Onze mening
De SL modellen van Mercedes kunnen een bijzonder trucje. Na een jaar of twintig (mits origineel) veranderen ze vanzelf in klassiekers. Een nette Pagode gaat al ver door de ton, waardoor er inmiddels een levendige handel bestaat in gerestaureerde modellen. Het Bobby Ewing model is z'n schimmige imago ook al lang voorbij en hetzelfde gebeurt nu met de R129.
Grootste voordeel van deze moderne klassieker, alles zit er al op en aan en nog mooier, het werkt. Bij zijn introductie een wonder van techniek waarin Mercedes weer liet zien wat de ingenieurs in huis hadden. Veiligheidsitems als de rollbar die in geval van nood omhoog klapt en in de stoelen geïntegreerde gordels. Maar ook handigheidjes als een middenconsole en zelfs portiervakken die op slot gaan als de auto wordt afgeloten. Van die dingen waar niemand aan denkt, maar ideaal voor een cabriolet die je met de kap open in de haven parkeert.
Deze heeft dan ook nog de onverwoestbare en smeuïge V8, waarmee de SL nog steeds moeiteloos meekomt met het moderne verkeer. En als je dan toch een SL 500 R129 overweegt, dan ga je toch voor zo'n Limited Edition Mille Miglia? Zeker nu ze nog betaalbaar zijn.
Uitrusting
Deze Mercedes is af-fabriek uitgerust met onder meer:
- 281 Sportstuur en versnellingspook leder
- 512 Radio MB Special met VK en RDS
- 551 Inbraak-diefstal alarmsysteem (EDW)
- 581 Automatische airco
- 592 Warmtewerend glas rondom, verwarmde achterruit, bandfilter
- 600 Koplampreinigingssysteem
- 658 Lichtmetalen velgen Evo
- 740 Cabriokap zwart (9001)
- 744O Brilliant Silber - metallic lak
- 819 CD-wisselaar voor 6 CD's
- 873 Stoelverwarming links en rechts
- 882 Interieurbeveiling met wegsleepbeveiling
Modificaties
Geen, deze auto is nog in originele staat. Er is alleen een Iphone lader en carkit ingebouwd.
Opmerkingen
Er wat zijn minimale gebruikssporen, vastgelegd op de foto's:
- Lichte steenslag op de neus
- Klein gaatje in de windvanger van ong. 0,5 centimeter
- Lichte oxidatie- & krasjes op de velgen
- Krasjes spiegel rechts
- Krasjes plaatsing hardtop
- Achterbumper linksonder
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:
- 17 november 2021 - 122.715 km - Wensink Automotive - groot onderhoud incl. vervangen van de bougies, motorregeling afstellen en isolatie in de motorkap vervangen
- 18 februari 2021 - km stand foutief ingevuld - Jan Los Auto's - benzinepomp, remblokken- & schijven
- 24 juli 2020 - 122.137 km - Wensink Automotive - inbouwen nieuw slot linker portier
- 24 juni 2020 - 121.817 km - Wensink Automotive - lampen vervangen, motor controle waarbij de regelaar is vervangen
- 02 juni 2020 - 121.399 km - Wensink Automotive - onderhoud aan het stuurhuis
Inbegrepen bij de verkoop
- Twee sleutels
- Ingevuld onderhoudsboekje en facturen
- Windvanger
- Hardtop in de kleur van de auto
Over de verkoper
De eerste eigenaar reed van 1995 tot 2002 met de auto en zette in die periode ruim 63.000 km op de VDO-teller. De tweede eigenaar kocht de auto wederom bij Mercedes dealer Baan Twente en hield de auto tot 2019 in zijn bezit. Daarna is de auto in handen gekomen van een verzamelaar. Deze laatste eigenaar liet bij kilometerstand 122.715 nog groot onderhoud uitvoeren bij de Mercedes-Benz dealer maar zette ‘m daarna weg om ‘m nu, in 2022, toch van de hand te doen.
Samenvatting
Verkoper - Op aanvraag
Verkoper type - Particulier
Locatie - Noord-Holland
Chassisnummer - WDB1290671F123344
Kenteken - LV-RD-21
Bouwjaar - 1995
Eerste registratie - 14 augustus 1995
Kilometerstand - 123.300 km
Aantoonbaar - Ja, a.d.h.v. documentatie
Garantie - Nee
BTW/marge-auto - Marge
Carrosserie - Cabriolet
Motor - 5.0 liter achtcilinder met 320 pk
Aandrijving - Achterwielaandrijving
Bak - automaat
Exterieur - Briljantzilver
Interieur - Zwart
Bekleding - Leder
Rokersauto - Nee
Eigenaren - 3
In bezit sinds - 2019
Banden - Michelin (nieuw)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.