Sinds zijn publieke debuut in 1979 heeft de Mercedes G-Klasse een lange geschiedenis van trouwe dienst en blijvende aantrekkingskracht bij autoliefhebbers over de hele wereld. Ontworpen als een utilitair voertuig voor off-roadgebruik, heeft de G-Klasse in de loop der jaren verschillende luxueuze en high-performance varianten gezien, terwijl hij nog steeds trouw blijft aan zijn robuuste oorsprong.
De korte G-Klasse zijn en blijven een buitenbeentje en werden relatief weinig verkocht. Mercedes heeft daarom besloten om de productie stop te zetten en zich volledig te richten op de 5-deurs uitvoeringen. Het effect hiervan was / is dat de prijzen van de korte G-klasse enorm zijn gestegen de afgelopen paar jaar. Dankzij de korte wielbasis is de 3-deurs G-klasse een zeer wendbare en praktisch bruikbare auto die zich in de stad maar ook zeker in het ruige terrein thuis voelt.
Brabus heeft als Mercedes Benz veredelaar inmiddels een goede naam opgebouwd. In 1977 startte Bodo Buschmann de onderneming Brabus samen met zijn vriend Klaus Brackmann, die overigens maar kort deel uitmaakte van de onderneming. Zijn eerste 3 letters bleven behouden in de naam! Tot in de eerste jaren van 2000 vooral bekend om de grotere motoren die in eigen beheer werden ontworpen en gebouwd op basis van bestaande Mercedes motorblokken. Eén daarvan is de 3,6 liter, gebaseerd op de 300E motor. Niet zozeer het vermogen, maar vooral het koppel maakte indruk.
Brabus leverde niet alleen nieuwe auto’s maar bouwde ook bestaande modellen om met diverse upgrades. Zo ook de hier aangeboden G36. In 1991 werd deze G-klasse toegelaten als 300GE, de toemalige topversie in de G-klasse serie. Kort daarna werd, zoals gebruikelijk, de auto bij Brabus omgebouwd tot G36 met de bijbehorende aanpassingen zoals uitlaat, velgen en interieur. Op kenteken is de auto van 1980 wat gunstig is voor de wegenbelasting! In 1994 is de G36 in Noorwegen op een oud chassis gezet vanwege fiscale voordelen in dat land, destijds allemaal heel gebruikelijk en volledig legaal .De G36 is dan ook als zodanig in Nederland ingevoerd en één en ander is uitgebreid gedocumenteerd. Van de korte G36 zijn er, zover bekend, maar 3 stuks geproduceerd!
Onze mening
De laatste korte G-klasse is uniek! Hij ziet er door zijn korte wielbasis stoer uit en is in alle opzichten veel makkelijker te plaatsen dan zijn grote 5-deurs broer en daardoor een stuk “stadsvriendelijker”. Een korte G36 Brabus is uniek, voor zover bekend nergens te koop op dit moment en daardoor zeer bijzonder. Er zijn een aantal beroemde G-klasse verzamelaars die beiden ook een korte G36 in hun verzameling hebben.
Over de verkoper
De eigenaar is een echte Mercedes “G” liefhebber en struint heel Europa af naar bijzondere G-Klasses, zo heeft hij in zijn carrière al veel speciale G's gevonden die ook in het museum staan of terecht zijn gekomen bij verzamelaars, nu ook deze Korte versie van de 3.6 Brabus die hij nooit eerder kunnen kopen of gezien had! Bekende verzamelaars als Marc Luca en Franco Lembo hebben er ooit 1 gehad, dit zijn twee verzamelaars die ook bekend staan door hun exceptionele voorraad qua zeldzaamheid. Omdat hij graag zijn voorraad wisselt voor weer andere unieke exemplaren mag deze G36 worden verkocht. Hij reed de G36 zelf vanuit Noorwegen naar Nederland zonder problemen en kwam er ook achter dat er ruimschoots vermogen aanwezig is, waarschijnlijk zelfs meer dan Brabus op papier zette!
Recente onderhoudshistorie
De G36 is helemaal nagezien, verkeerd in goede staat en rijdt, remt en stuurt zoals het hoort. De huidige eigenaar heeft de G36 probleemloos vanuit Noorwegen naar Nederland gereden
Alle beschreven modificaties zijn uitgevoerd door Brabus
Opmerkingen
Optisch en technisch een auto in goede en roestvrije staat.
Het betreft een BTW auto. U biedt incl BTW en de G36 wordt ook met BTW factuur geleverd
Inbegrepen bij verkoop
• Boordmap
• Documentaties met facturen
Samenvatting
Verkoper type – Zakelijk
Locatie – Vriezenveen
Kenteken – GFJ-79-D
Chassisnummer – WDB46322717076769
Bouwjaar/-datum – 1991
Kilometerstand – 250.716km
Aantoonbaar – Ja, dmv historie en onderhoudsboekje
Garantie – Nee
Marge/BTW – Marge
Carrosserie – 3-deurs SWB
Motor – 3,6 liter met 231pk
Aandrijving – Vierwielaandrijving met Sperren
Bak – Automaat
Exterieur – Grijs metallic
Interieur – Zwart
Bekleding – Leder
Eigenaren – In bezit sinds 2024
Banden – 265-60-17 Bridgestone, DOT onbekend, > 6mm profiel
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable