Over deze Collectable

De Mercedes-Benz SL uit de W107 serie (officieel bekend als R107 voor de Roadster en C107 voor de Coupé modellen) werd geproduceerd van 1971 tot 1989 en is daarmee naast de G-serie het model van Mercedes Benz dat het langst in productie is geweest. Deze Collectable is voorzien van een zijdezachte 3.8l V8 met 218 pk bij 5500 toeren. En een comfortabel koppel van 299 Nm bij 4000 toeren.

Deze Mercedes 380 SL heeft na zijn geboorte in Duitsland in 1982 tot 2008 in het zonnige Californië vertoeft en daarna een decennium in de luxe-enclave Escondido in dezelfde staat. Waarschijnlijk bij een fan van Dallas, de serie die dankzij Bobby Ewing de SL z'n bijnaam gaf. In 2014 heeft de auto in Amerika bij een kilometerstand van 104.644 miles (167.430 km) zijn laatste MOT gehad. In juni 2018 heeft de huidige eigenaar de auto vanuit Long Beach geëxporteerd naar Nederland. En toen begon het werk…

De auto is dit jaar volledig technisch en optisch gereviseerd en gerestaureerd (zie de volledige beschrijving hieronder) en teruggebouwd van US spec naar Europese uitvoering.

Er zijn RVS Europese bumpers gemonteerd en de originele Europese koplampen. Vanuit veiligheidsoogpunt zijn er eveneens nieuwe veiligheidsgordels geplaatst. Uiteraard zijn van al deze zaken foto's en facturen aanwezig. Zelfs álle gloeilampjes, van instrumentcluster, interieur en exterieur, zijn vervangen. Deze auto is alles wat je ervan verwacht en meer.

Door alles aan te pakken is het niet alleen optisch een plaatje, maar ook een auto waarin je niet ieder jaar weer opnieuw hoeft te investeren. Meestal zijn foto's veel mooier dan in het echt, deze auto is echter net zoals op de foto's.

Wouter’s mening

Bobby Ewing in de polder. Prachtig teruggebouwd naar Europese specs en meteen ook technisch volledig onder handen genomen. Met recht ‘fabrieksnieuw’ en probleemloos dagelijks te gebruiken, alhoewel hij daar bijna te mooi voor is. Je kunt natuurlijk ook voor een origineel in Europa geleverd exemplaar gaan in originele staat. Maar dan betaal je al snel 30k meer. Bieden, rijden, genieten en nooit meer weg doen.

Uitrusting

Deze Collectable werd in 1982 af-fabriek voorzien van de volgende opties:

  • 440 Cruise control
  • 467 Centrale vergrendeling
  • 519 Becker radio cassette
  • 587 Armsteun voor
  • 592 Warmte-werend glas en groene baan in voorruit
  • Zebrano houten elementen in dashboard

Modificaties

Voor het verbeteren van de loopcultuur zijn de katalysator en EGR verwijderd.

Opmerkingen

  • De auto heeft een paar kleine punten om op te merken:
  • Twee lipjes naar binnen verbogen bij sluiting kap (zie foto)
  • Lichte bubbels aan de binnenkant van de softtop afdekkap (+/- 1 cm - zie foto)
  • De originele antenne werkt niet. De oude Hirschmann-aansluiting is niet meer beschikbaar. Zodoende zit er een moderne platte plak-antenne onder het dashboard en is het knopje achterop voor de sier. Werkend krijgen zou kunnen, maar vereist flink wat huisvlijt omdat je dan met een dubbele relaisschakeling aan de slag moet (moderne antennes zijn alleen aan of uit).

Voor het Finnik rapport van deze Collectable, klik hier.

Recente onderhoudshistorie

  • De auto heeft zojuist de hieronder beschreven restauratie achter de rug.

Inbegrepen bij de verkoop

  • Twee sleutels
  • Alle handleidingen
  • Originele gereedschapsrol

Restauratie

De experts aan het woord:
"We zijn begonnen met een 100% schadevrije en keiharde basis vanuit Arizona. Volledig in de eerste lak (!), gedocumenteerd (Carfax beschikbaar), zeer goede en gelijkmatige compressie op alle cilinders, omgebouwd naar de veiligere dubbele distributieketting, een perfecte kilometerstand (niet te hoog, maar zeker niet te laag), zonder onderlaag te verhullen in de wielkasten en onderzijde en met de originele elementen die men graag ziet, zoals: gereedschapsrol, Becker radio, hardtop, alle originele chromen onderdelen etc.

Qua uitstraling spreken de foto's voor zich: de auto is gestript tot metaal en bleek 100% schadevrij te zijn en volledig in de eerste lak (!). Alle naden zijn gecontroleerd en geperfectioneerd. De kap van de softtop box had een lichte rand van oppervlakkige roest en we hebben deze netjes gezandstraald en 2K epoxy gecoat om problemen in de toekomst te voorkomen. De auto is vervolgens in de 2K primer geplaatst en enkele weken uitgehard om laagverstoringen te voorkomen.

De auto is vervolgens vakkundig in de originele kleur gespoten, in de kleur geschuurd, gepolijst en in de was gezet. Er is een nieuwe Europese bumperset gemonteerd en originele koplampen. Deze zijn volledig gereviseerd, dus nieuw verchroomde reflectoren, nieuwe positioners, knipperlichtlenzen etc. Alle chromen en aluminium frames zijn vakkundig gepolijst. Het interieur spreekt voor zich: nieuw gestoffeerd in de juiste kleur, totaal nieuw tapijt in topkwaliteit, nieuw Zebrano hout, nieuwe schakelaars voor de ramen en noodverlichting, alle zekeringen vernieuwd aangezien het aluminium corrodeert, nieuwe lenzen voor de leeslampjes, nieuwe zonnekleppen en een professioneel geplaatste softtop met een geheel nieuwe set rubbers, spanbanden en kabels etc.

Uiteraard zijn ook de afdichtingen op de A-stijlen, deuren en softtop box vernieuwd. Deze laatste heeft een nieuwe ontgrendelingskabel gekregen - aangezien dit ook een vervelend standaardprobleem is. Ook onder de motorkap moet het er strak uitzien, dus zijn er naast een compleet detail nieuwe isolatiedekens geplaatst. De V8-motoren zijn onverwoestbaar en hebben eigenlijk maar een paar aandachtspunten: de distributietandwielen / ketting / geleiders, de oliesproeiers van de nokkenaslagers, stationaire loopeigenschappen en de pakkingen. Om deze problemen op de enige juiste manier aan te pakken zijn de cilinderkoppen en de gehele inlaat verwijderd en opnieuw opgebouwd. De distributieketting is vervangen, evenals de kettinggeleiders en natuurlijk de kettingspanner.

Uiteraard zijn er nieuwe oliesproeiers op de nokkenaslagers geplaatst en nieuwe klepsteelafdichtingen in de koppen. Om vacuümlekken en/of valse lucht voor de toekomst te voorkomen, hebben we rigoureus gewerkt: alle onderdelen van het aanzuigtraject en het vacuümsysteem zijn gedemonteerd, (ultrasoon) gereinigd en volledig voorzien van nieuwe pakkingen en slangen. De slang van de waterpomp naar de inlaat werd ook vervangen omdat deze moest worden verwijderd. Om een lange levensduur te garanderen, is de volledig originele startmotor opnieuw opgebouwd. Verder zijn de brandstofaccumulator, hoofdtoevoerleiding, filter en alle aansluitingen van het pomppakket vervangen. Daarnaast werd de voorspanning op alle rockers gecontroleerd  en afgesteld met stelplaten. De stationaire computer (leerlauf) en luchtschuif zijn professioneel gereviseerd.

Ten slotte kreeg de motor een set nieuwe V-snaren, verse olie en filter, nieuwe klepdekselpakkingen, koelvloeistof, luchtfilter, bougies en kabels, verdelerkap en rotor, compleet nieuwe uitlaat en uiteraard accu (met C-Tec oplader en snelkoppeling in de kofferbak). De ontsteking wordt afgesteld met de stroboscoop en de CO (2) met MB-computer op de regeleenheid en de 4-gasmeter in de uitlaat.

Deze V8 loopt zoals het hoort: trillingsvrij en soepel en met voldoende vermogen en koppel, wat echt een enorm pluspunt is ten opzichte van de 6 cilinder. Probeer het en voel het verschil...

De automatische transmissie is volledig gereviseerd met alle nieuwe pakkingen en keerringen. De frictieplaten van de achterzijde waren licht versleten en vervangen. De oliecarter en steunplaten zijn netjes parelgestraald en voorzien van hittebestendige verf. Uiteraard kreeg de transmissie verse ATF en een nieuw filter. Ook is er een nieuwe dwarsdrager gemonteerd en zijn de geleidebussen van het hefboommechanisme vervangen.

De aandrijfas is voorzien van zowel 2 nieuwe hardy schijven (donuts) als een nieuw middenlager. De ophanging is geheel nagekeken en in zeer goede staat bevonden met zeer recente Billstein dempers rondom. Voor en achter zijn nieuwe stabilisator / rolbeugelrubbers / stangen gemonteerd.

De koppeling tussen stuurhuis en kolom had speling en is ook vervangen. De stuurverbinding rechts buiten is vervangen en er is een nieuwe stuurdemper gemonteerd. Uiteraard is de stuurbekrachtiging afgesteld en is de pomp voorzien van een nieuw filter en verse stuurolie en is de auto uitgelijnd. Uiteraard heeft het differentieel ook verse GL5-olie gekregen.

De remmen zijn rondom voorzien van nieuwe remslangen en blokken. Uiteraard hebben we ook alles (ultrasoon) gereinigd en gecontroleerd, nieuwe bevestigingssets met nieuwe geleidepennen gemonteerd, nieuwe slijtage-indicatoren, handrem afgesteld en voorwiellagers gereinigd, met vers lagervet opnieuw ingepakt en afgesteld naar spec. De originele 'Mexican hat'-wielen zijn geparelstraald, gecoat, de naaf opnieuw afgewerkt en afgewerkt met nieuwe originele naafdoppen en wielbouten.

Er is een nieuw origineel ruitensproeierreservoir met nieuwe pomp en leidingen gemonteerd evenals nieuwe RVS ruitenwissers en de voorruit is vervangen door een nieuw Pilkington model met groene zonneband en uiteraard de MB sticker, net zoals de auto dat had toen het verliet de fabriek. Na maanden saai en secuur werk is deze filmster klaar om de weg op te gaan!" 

Over de verkoper

Deze prachtige auto is het resultaat van een verregaande liefde voor auto’s door twee leden van een familie die benzine door de aderen heeft lopen: René en Mark, oom en neef. Hun R107-verslaving is te betitelen als een uit de hand gelopen hobby. In het dagelijks leven houdt René (van origine monteur, plaatwerker en autospuiter) zich bezig met caravans en campers. Mark is een autodidact met een aantal technische graden in bezit en in het dagelijks leven actief in het hoger onderwijs.

In hun goed-uitgeruste werkplaats en met een flink netwerk aan ambachtslieden voorhanden proberen zij hun automobiele-Nirwana te realiseren. Waar de meeste mensen de focus leggen op de cosmetische aspecten, geven zij juist het technische deel extra aandacht.

De auto moet er niet alleen fantastisch uitzien, maar (minstens) zo soepel lopend, moeiteloos rijdend en betrouwbaar dienen te zijn als op de dag dat ze de fabriek hebben verlaten!

Samenvatting

Verkoper Mark
Verkoper type Particulier
Locatie  Utrecht
Chassisnummer  WDB10704512016422
Eigenaren 3
Bouwjaar  1982
Kilometerstand 167.700
NAP Nee
Carrosserie Cabriolet
Motor V8, 3.8l met 218 pk
Aandrijving Achterwielaandrijving
Versnellingsbak  Automaat
Exterieur kleur 623 Hellelfenbein
Interieur kleur  234 Leder Nappa Safran
Bekleding Leder
Niet-rokersauto Ja (nooit in gerookt)
Banden Nieuw