De Maserati 4200 GT (officieel de Maserati Coupé, maar dat is zo verwarrend) combineert een fraai Giugiaro-design met een heerlijke V8 uit de fabriek van Ferrari. Meer kun je eigenlijk niet wensen van een Italiaanse GT. Dit exemplaar is uitgevoerd in Nero Carbonio met een cognac interieur, altijd een stijlvolle combi. Het is een late 2004, het jaar waarin de 4200 een kleine facelift onderging met diverse upgrades. De 19 inch GranSport-velgen en de GranSport-achterbumper zorgen voor een net wat meer sportieve look. Met 69.000 kilometer en een zorgzame eigenaar is deze Maserati nog in een zeer nette staat.
De Maserati 4200 GT werd in 2001 geïntroduceerd als een doorontwikkeling van de 3200 GT. Optisch was de grootste verandering dat de kenmerkende boemerang-achterlichten verdwenen waren. Of het een verbetering is of juist niet laten we even in het midden.
Op technisch vlak waren er in ieder geval vele verbeteringen. De 3,2 liter biturbo V8 werd vervangen door een atmosferische 4,2 liter V8. Deze was samen met Ferrari ontwikkeld. Het blok is krachtiger, produceert een beter geluid en is ook nog eens betrouwbaarder. Dezelfde motor was (in een iets andere vorm) ook in de Ferrari F430 te vinden. Ook de Quattroporte en de GranTurismo kregen later het F136-blok, maar de 4200 GT had dus de primeur. Omdat dit exemplaar is voorzien van sportdempers en een racekatalysator klinkt deze auto nóg beter dan een standaard 4200 GT.
De naam Cambiocorsa (in het Nederlands zoiets als ‘race uitwisseling’, maar Italiaans klinkt toch een stuk beter) verwijst naar de semi-automaat met F1-invloeden. Deze is te bedienen via de Ferrari-stijl flippers achter het stuur en kent vier standen: Normal, Sport, Auto en Low Grip.
Hoewel de auto op technisch gebied de nodige raakvlakken heeft met Ferrari, kun je met deze Maserati stijlvoller voor de dag komen. Het zwarte exterieur en het cognackleurige leder zijn een klassieke combinatie. Dit past perfect bij de laatste twee letters van de 4200 GT. Een GT hoort ten slotte klasse uit te stralen. Toch kun je met deze Maserati ook zeker sportief rijden. Om de looks op subtiele wijze sportiever te maken heeft de eigenaar 19 inch GranSport-velgen, een GranSport-achterbumper en spoorverbreders achter gemonteerd.
Deze Collectable stond eerst geregistreerd in Duitsland en is door de eerste eigenaar zelf meegenomen naar Nederland. De huidige eigenaar houdt zijn wagenpark altijd in showroomconditie en heeft de auto uiteraard altijd bij een Maserati-specialist in onderhoud gehad.
Wouter's mening
Tja, een atmosferische Ferrari V8, hoe kun je daar niet blij van worden? Ik heb persoonlijk niks tegen opvallende auto's, maar zo'n Maserati is toch wel stijlvoller dan een Ferrari F430, om maar iets te noemen. De combinatie van exterieur en interieur is gewoon heel chique. De 19 inch GranSport-velgen zijn de kers op de taart wat mij betreft. Oh ja, en het geluid is briljant. Als 911 rijder ga je toch iedere keer weer twijfelen als je zo'n 4200 ziet...
Uitrusting
Deze Maserati is af-fabriek uitgerust met onder meer:
Deze Collectable heeft een aantal upgrades gekregen:
19 inch GranSport-velgen (originele 18 inch velgen aanwezig)
GranSport-achterbumper
Sportdempers en racekatalysator (originele dempers aanwezig)
Spoorverbreders achter (spoorverbreders voor ook aanwezig, maar niet gemonteerd)
Opmerkingen
De auto verkeert in een nette conditie, er zijn alleen wat 'sticky buttons' (bekend probleem bij Ferrari-schakelaars en knoppen).
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De eigenaar heeft de auto altijd in onderhoud gehad bij officiële Maserati-dealer Franco Auto. De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn (zie ook de foto's):
Augustus 2020 - fuseekogels en rubbers vervangen
Juli 2017 (ca. 63.000 km) - koppeling vervangen
De onderhoudshistorie met alle facturen van de afgelopen 14 jaar is aanwezig en op aanvraag beschikbaar.
Inbegrepen bij verkoop
Twee sleutels
Alle boekjes
Maserati-binnenhoes
Maserati-buitenhoes
Maserati-paraplu
Originele 18 inch velgen + banden (niet meer in nieuwstaat, maar prima voor de winterstalling)
Originele dempers
Spoorverbreders voor (naast de gemonteerde spoorverbreders achter)
Maserati-koffer met bandenreparatieset + compressor
Origineel ongebruikt gereedschapsset
Over de verkoper
De eigenaar is een autoliefhebber die niet eenkennig is. Naast de Maserati bestaat zijn wagenpark namelijk ook uit een Jaguar I-Pace, een Land Rover Series 3 Cabrio, een Ferrari Mondial cabriolet en een Fiat 500. Een heel divers gezelschap dus. Hij kocht de Maserati vooral vanwege het fantastische geluid. Hij vindt het nog steeds een erg fijne auto, maar komt met zo'n wagenpark maar weinig meer aan rijden toe.
Samenvatting
Verkoper - Marinus Verkoper type - Particulier Locatie - Noord-Holland Chassisnummer - ZAMBC38B000015629 Bouwjaar - 10-2004 Kilometerstand - 69.000 km NAP - Import Duitsland, km.stand logisch en aantoonbaar Garantie - Nee Carrosserie - Coupé Motor - 4,2 liter V8 met 390 pk Aandrijving - Achterwielaandrijving Versnellingsbak - Semi-automaat met zes versnellingen Exterieur - Nero Carbonio Interieur - Cognac Bekleding - Leder Rokersauto - Nee Eigenaren - 4 (inclusief huidige eigenaar) Banden - Pirelli P Zero GT in goede staat
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable