Colin Chapman zei: "simplify, then add lightness". Iets wat we helaas vandaag de dag niet meer tegenkomen. Inmiddels weegt een B-segment auto al bijna het dubbele van een Elise…. In 1996 bracht Lotus de redder van het merk op de markt met een gelijmd aluminium chassis dat garant staat voor een enorme stijfheid. De auto moest een succes worden, want het water stond aan de lippen. Aanvankelijk werd de Elise, die is ontworpen door Julian Thomson, voormalig hoofdontwerper, en Richard Rackham, (chief engineer), voorzien van een 1.8 liter K-Series-benzinemotor van Rover met een vermogen van 88 kW (120pk). Later kwamen ook andere (sterkere) varianten. Nou lijkt 120pk weinig naar huidige maatstaven, maar een moderne auto moet je toch minstens het dubbele vermogen geven om dezelfde snelheid te halen. Dan hebben we het nog niet over remmen en sturen, want gewicht is en blijft een beperkende factor. Er zijn maar heel weinig auto’s die zo lekker en puur rijden, sturen en remmen. De lichtgewicht Elise is een verademing: niks bekrachtigd, even vlot als een 911 uit die tijd en garant voor de meest pure rij-ervaring. De prijs-prestatieverhouding is ongekend.
De door ons aangeboden Elise heeft als enige opties de rode kap, een afneembaar aluminium bagagerek en de opblaasbare lendensteun in de bestuurdersstoel. De verkoper zocht destijds een origineel linksgestuurd en onverprutst exemplaar. Vele Elises worden goedkoop uit de UK geïmporteerd en vervolgens omgebouwd naar LHD. Op zich niks mis mee, maar een af fabriek gebouwde auto met het stuur op de juiste plek is toch eigenlijk wel zoals het hoort. De auto is in 2004 vanuit Duitsland naar Nederland gekomen en heeft in Nederland 3 eigenaren gehad. Het is geen museumstuk maar technisch een zeer goed onderhouden auto door de Lotus specialisten van Van Sten Engineering en van der Kooij sportscars. De carrosserie is waarschijnlijk ooit gespoten maar vertoont geen sporen van eerdere grote schades of scheuren en het interieur, voorzien van met blauw leder beklede sportstoelen, verkeert in nette staat. De hele onderhoudshistorie is inclusief de kilometerstanden bekend. Vlak nadat de auto in Nederland kwam vond er een motorwissel plaats bij 46000km. Het onderstel is aangepast met Nitron Street Series schokdempers en om de boel wat lekkerder te laten klinken is er een roestvrijstalen Larini uitlaat geplaatst voorzien van sport katalysatoren.
Onze mening
Een auto die iedere sportwagenliefhebber op zijn bucketlist moet hebben staan. De Lotus Elise vertegenwoordigt de kernwaarden van het merk. Licht, snel, wendbaar en wars van allerlei onnodige opsmuk. Wat een leuke auto om te zien en te rijden en zeker een klassieker voor de toekomst. Goedkope Elises zijn al lang niet meer te vinden en een zeer goed onderhouden exemplaar (en dan ook nog eens linksgestuurd af fabriek) al helemaal zeldzaam. In dit geval een echte rijdersauto en zo hoort het ook. Voor de helft van de prijs van een 911 uit hetzelfde bouwjaar rijd je weer eens wat anders en vooral exclusiever. Een Elise danst over de weg met een ongefilterde precisie en geeft je het echte sportwagen gevoel.
Over de verkoper
De verkoper was in 2021 op zoek naar nog een bijzondere auto. Hij had al van alles in de garage, maar een Lotus, met al zijn aparte kenmerken ontbrak er nog. Aangezien hij zelf geen sleutelaar maar een rijder is moest het een goed onderhouden exemplaar zijn met een heldere historie en daarnaast links gestuurd!
Hij heeft er inmiddels een kleine 4.000km mee gestuurd en vindt het nog steeds een geweldige auto. Inmiddels is hij er wel achter dat hij als COO van een start-up en vader van een zoon niet eindeloos de tijd heeft om met al zijn auto’s te rijden en heeft besloten een paar auto’s te gaan verkopen.
Uitrusting
Deze Lotus Elise S1 is onder andere voorzien van:
• Rode Cabriokap,
• Afneembaar aluminium bagagerek,
• Opblaasbare lendensteun in de bestuurdersstoel.
Modificaties
• Nitron Street Series schokdempers
• Roestvrijstalen Larini uitlaat voorzien van sport katalysatoren.
Opmerkingen
De auto is in prima staat en heeft gebruikssporen behorende bij leeftijd en kilometerstand. Het interieur heeft wat sporen van gebruik maar is niet overmatig gesleten of beschadigd. De matten en de panelen zijn netjes.
Er is geen spuitwerk uitgevoerd tijdens zijn bezit maar de taxateur vermeldt dat de auto eerder een keer moet zijn overgespoten, en ook dat de polyester carrosserie goed is bijgehouden, strak en gaaf is en geen sporen van eerder uitgevoerd ingrijpend of slecht schadeherstel vertoont. Er zit een verweerde plek op één van de flanken en de auto heeft wat patina.
Onderhoudshistorie
• 13-08-2001 - 1.660km - Red Motorsport GMBH: after-sales service
• 16-05-2003 - 17.333km - Red Motorsport GMBH: service
• 27-08-2004 - 46.096km - Van der Kooij Sportscars: motorwissel (motor met 23.300km)
• 11-05-2007 - 61.385km - Van der Kooij Sportscars: onderhoudsbeurt + distributie
• 11-08-2008 - 71.496km - Van der Kooij Sportscars: onderhoudsbeurt
• 11-12-2008 - 71.931km - Van der Kooij Sportscars: divers klein onderhoud (garantie)
• 16-10-2009 - 77.495km - Van der Kooij Sportscars: spuiten front
• 22-12-2009 - 77.988km - Van der Kooij Sportscars: onderhoudsbeurt + distributie
• 17-05-2010 Van der Kooij Sportscars: uitlaat
• 17-07-2010 - 80.355km - Van Sten Engineering: banden
• 28-10-2010 - Van der Kooij Sportscars: voorruit
• 03-11-2010 - Van der Kooij Sportscars: divers klein onderhoud
• 06-09-2011 - Van der Kooij Sportscars: banden
• 06-09-2011 - Van der Kooij Sportscars: banden
• 02-11-2011 - 87.847km - Van der Kooij Sportscars: wiellager LV
• 09-11-2012 - 93.481km - Van der Kooij Sportscars: onderhoudsbeurt
• 10-10-2013 - 97.743km - Van der Kooij Sportscars: onderhoudsbeurt
• 27-10-2014 - 100.489km - Van der Kooij Sportscars: divers klein onderhoud
• 05-11-2016 - 101.270km - Van Sten Engineering: onderhoudsbeurt + distributie
• 28-10-2016 - 103.684km - Van Sten Engineering: onderhoudsbeurt + uitlijnen
• 03-09-2018 - 107.829km - Van Sten Engineering: onderhoudsbeurt + distributie
• 27-08-2019 - 110.065km - Van Sten Engineering: onderhoudsbeurt + banden
• 27-08-2020 - 110.887km - Van Sten Engineering: onderhoudsbeurt + handremkabel
• 08-09-2021 - 113.332km - Van Sten Engineering: onderhoudsbeurt
• 06-10-2023 - 115.887km - Van der Kooij Sportscars: afstellen ramen
Inbegrepen bij de verkoop
• Twee sleutels
• Bagagerek
• Onderhoudshistorie
Samenvatting
Verkoper – Hugo
Verkoper type - Particulier
Locatie – Eindhoven
Chassisnummer – SCCGA1117YHD31729
Kenteken – 83-NR-SV
Eerste registratie – 13-08-2001
Kilometerstand – 116.440 KM
Aantoonbaar – Ja
Garantie - Nee
BTW/Marge-auto - Marge
Carrosserie – Cabrio
Motor – 1,8 liter viercilinder met 120pk
Aandrijving –Achterwielaandrijving
Bak – Handgeschakeld
Exterieur – Zilver
Interieur – Leder blauw
Rokersauto - Nee
Eigenaren – 3e eigenaar in Nederland
In bezit sinds – 2021
Banden –Yokohama Neova 225-45-16 en 195-50-15 DOT 2019, > 5mm
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable