De Lancia Delta, uitgeroepen tot "Auto van het Jaar" in 1980, is een 4-deurs model met middelgrote cilinderinhoud, maar van hoge klasse. Giugiaro's Italdesign tekende voor de compacte en elegante carrosserie. De motor was aanvankelijk een bescheiden dwarsgeplaatste viercilinder met voorwielaandrijving. De ingenieurs van Lancia, op zoek naar verbeterde kwaliteit, leverden een extra inspanning voor de Delta. Met name in de zoektocht naar de oorsprong van trillingen en geluid door de frequenties van de carrosserie en de motor te analyseren met behulp van holografische laserstralen. Als resultaat daarvan gebruikten en creëerden ze revolutionaire geluidsisolerende materialen die nu op grote schaal worden gebruikt in de industrie.
Talrijke sportieve ontwikkelingen volgden vanaf 1982 met de Delta GT die 105 pk ontwikkelde en uitgerust was met vier schijfremmen. In 1983 werd de Turbo HF gelanceerd met 130 pk en 195 km/u. Op de autoshow van Turijn in 1982 werd het rijdende prototype van de 4 X 4 Delta Turbo gepresenteerd met het oog op toekomstige productie. De eerste 4WD's rolden van de productielijn in de zomer van 1986. Claudio Lombardi, verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling bij Abarth, paste onmiddellijk een aantal auto's aan voor de wereldkampioenschappen en de Europese kampioenschappen van Groep A en N.
In 1988 werd de Delta Integrale gedoopt, de remmen, ophanging en carrosserie werden verbeterd om het vermogen door te geven via grotere wielen en banden (meer dan 300 pk in de fabrieks rally-auto's).
Het is een iconische hothatch die tot op de dag van vandaag wordt beschouwd als een van de meest legendarische rallyauto's aller tijden. Het is het resultaat van Lancias intensieve inspanningen om de Delta te transformeren van een bescheiden gezinswagen tot een prestatiegerichte rallyauto.
Onder de motorkap van deze relatief kleine rallywagen ligt een 2.0L viercilinder, 8 klepper motor. Dit compacte blok levert zo’n 180pk en bijna 300nm koppel. Door zijn vierwielaandrijving en lichtgewicht was de Delta niet te houden op de internationale rallypaden en won hierdoor vele titels. Zo won het model zes constructeurstitels, vier rijderskampioenschappen en 46 erkende rally’s. De Lancia Delta is tot op de dag van vandaag de meest succesvolle rallyauto uit de geschiedenis van de WRC (World Rally Championchip). De Group A-klasse werd compleet gedomineerd door de Delta.
De pk’s en Nm’s lijken naar huidige maatstaven misschien bescheiden, maar door het lage gewicht en de efficiënte 4-wiel aandrijving worden de PK’s optimaal benut. Daarnaast waren de rally uitvoering opgepept tot ver boven de 300pk.Gedurende de looptijd van het model waren er vele evoluties. De carrosserie groeide in de breedte en het motorvermogen steeg tot ongekende hoogten.
Kortom; ben je helemaal in-to-the rallysport dan is dit de auto voor jou. Een auto met een geweldige geschiedenis, een legende in de rallysport en hedendaags nog steeds een genot om naar te kijken, luisteren en om mee te rijden.
Dit specifieke exemplaar uitgevoerd in het originele karmijnrood metallic is origineel geleverd in Frankrijk waar hij maar liefst 33 jaar van dezelfde eigenaar is geweest. De auto is nu in Nederland om op ons platform geveild te mogen worden, maar nog voorzien van de Franse papieren!
Het betreft een onverprutst en roestvrij exemplaar met slechts 80.000 km, wat gerust zeldzaam mag worden genoemd.
De auto is altijd nauwgezet onderhouden en met respect voor de mechaniek gereden. Hij werd in 2022 zorgvuldig overgespoten in zijn originele metallic (167/F) kleur. Het interieur in lichtgrijze Alcantatra en gestreepte stof is in perfecte staat, net als de wielen, die in 2022 werden gereviseerd en voorzien van nieuwe Toyo-banden. Er is dit jaar een mechanische onderhoudsbeurt uitgevoerd bij 79238 km, inclusief distributieriem, vervanging van vloeistoffen en filters, schokdempers voor en accu. Deze auto is een bijzonder aantrekkelijk exemplaar en een van de beste stuurauto's van de jaren '90. Een echt collector's item!
Indien gewenst kan deze auto ook op Nederlands kenteken met nieuwe APK worden geleverd zonder extra kosten!
Onze mening
Wat een leuke auto! Klein wendbaar, snel en in zeer goede en originele staat. Er worden veel Delta’s aangeboden die verbouwd zijn tot een lookalike van de rallykanonnen. Vaak in de basis al niet heel geweldig en vervolgens voorzien van modificaties die de auto’s vaak eerder verslechteren dan verbeteren. De originalteit van dit exemplaar, de algehele staat van de auto en het feit dat de laatste eigenaar 33 jaar de auto in bezit had, maken dit tot een zeldzame mogelijkheid om een icoon aan te schaffen.
Recente onderhoudshistorie
24-10-1989 bij 25.529km Garage de l’Europe
22-02-1990 bij 42.780km Garage de l’Europe
12-07-1993 bij 48.889km Garage de la Buffardiere
Datum onbekend 70.784km Fiat Auto France S.A.
2022, spuitwerk, velgen gespoten en nieuwe banden
2023 bij 79238, vloeistoffen, filters, distributieriem, schokdempers en accu
Modificaties
Speakers in hoedeplank gemonteerd
Opmerkingen
• Auto is eenmaal overgespoten in originele kleur, zie foto’s lakdiktemeting
• Vloermatten voor missen
• Lak van ruitenwisser bestuurderskant is eraf gebladerd
Inbegrepen bij verkoop
• 2 originele sleutels
• Originele boekjes en documentatie
Samenvatting
Verkoper – Particuluier
Locatie – Gelderland
Chassisnummer – ZLA831AB0-00448701
Kenteken – Franse registratie, indien gewenst op NL kenteken zonder extra kosten
Eerste registratie – 05-06-1988
Kilometerstand – 80.140km
Aantoonbaar – ja, a.d.h.v. documentaties
Garantie – nee
BTW/marge-auto - Marge
Carrosserie – (hot)hatchback
Motor – 2.0 viercilinder 8V met 181pk en 298Nm
Aandrijvig – Vierwiel aangedreven
Bak – Handmatige transmissie
Banden – Toyo Proxus R, 15 inch, rondom 8+ mm
Exterieur – Robijnrood metallic
Interieur – Beige / gestreept
Bekleding – Stof
Rokersauto – Nee
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iederen mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.