Al snel werd in 2016 duidelijk dat voorwielaandrijving geen optie meer zou zijn voor de nieuwe Focus RS met 350 pk. Men ging aan de slag met een systeem dat twee elektronisch aangestuurde koppelingen in de achteras heeft waardoor het niet alleen zorgde voor meer tractie maar vooral voor meer dynamiek. De Focus RS is echt op het gas te sturen en als je de Drift Mode inschakelt, dan stuurt het systeem zo'n 70 procent van het vermogen naar de achteras en dan ook nog eens naar het buitenste wiel. Het systeem begint pas te corrigeren nadat de drift is ingezet door het bijschakelen van het binnenste wiel. Klinkt bijna allemaal te mooi om waar te zijn, maar het werkt echt fantastisch en laat de concurrentie (zelfs nu 8 jaar later) er nog steeds ouderwets uitzien. De verschillende rij-modi maken echt het verschil in deze Focus RS. De 350pk Turbomotor is gekoppeld aan een prettig schakelende 6-bak die je misschien niet die laatste 0,2 seconde snellere acceleratie geeft, maar wel zorgt voor heel veel extra rijplezier. Voor een Ford was het destijds een dure auto. Vergeleken met de concurrentie echt een koopje. Velen hebben dat kunnen waarderen en doen dat nog steeds, want nette exemplaren gaan voor hoge prijzen van de hand.
Het door ons aangeboden exemplaar werd door Ford dealer Wassink in Venlo geleverd, in de enige juiste kleur, op 22 juni 2018 en tot aan 2022 bij de Ford dealer onderhouden. De afgelopen 2 jaar is de Focus RS in onderhoud geweest bij de Horse Power Factory, een specialist in snelle voertuigen. Het betreft een ongevalvrije auto en is de afgelopen 2 jaar door de huidige eigenaar gekoesterd. De RS heeft een kleine stage 1 modificatie gehad voor net dat beetje extra en wat ‘m dus nog wat leuker maakt. Hij heeft alle beurten gehad en is voorzien van alle opties (er was niet zoveel meer te bestellen).
Onze mening
Voor de hoeveelheid fun per euro hoef je eigenlijk niet meer na te denken. De Focus RS is als geen ander zo goed in driving entertainment en beleving in dit segment. De Audi RS moet zich ervoor schamen. Daarnaast kun je met de 4 verschillende rijmodi de hooligan uithangen, maar ook de auto aan je schoonmoeder meegeven om boodschappen te doen. Nu zijn ze nog enigszins betaalbaar, maar mooie echte exemplaren worden schaars!
Over de verkoper
Hank kocht de RS voor het awd systeem wat er in zit. Er is geen andere auto in deze klassen met zo goede en leuke aandrijving. Met de verschillende rij modus heb je het gevoel als of je 4 verschillende auto’s hebt. Verder wilde hij persé het 2018 model hebben omdat deze is geleverd met de juiste koppakking en het nieuwe entertainmentscherm. Alles bij elkaar heeft hij heel veel plezier van deze auto gehad maar het is nu tijd voor wat anders omdat hij niet meer past bij zijn huidige levensfase.
Opmerkingen
Zoals reeds aangegeven heeft de auto een kleine modificatie ondergaan voor net dat beetje extra fun. De auto ziet er keurig uit, heeft geen schadeverleden, alle beurten gehad en behalve wat kleine beschadigingen aan de velgen en gebruikssporen aan het interieur en kofferbak
Recente onderhoudshistorie
Het originele boekje is aanwezig.
• 22-06-2018 – 10km – Levering Wassink Ford
• 11-07-2019 – 15.831km – Beurt Ford van Dijk
• 26-08-2020 – 30.080km – Beurt Ford van Dijk
• 25-08-2021 – 34.051km – Beurt Ford van Dijk
• 24-06-2022 – 40.812km – Beurt Ford van Dijk
• 23-03-2023 – 46.533km – Beurt Horse Power Factory
• 14-04-2023 – 49.158km – Remvloeistof Horse Power Factory
• 13-11-2023 – 64.121km – Beurt Horse Power Factory
Standaard uitrusting
De Focus RS is standaard al zeer compleet.
Deze Focus RS is verder met de volgende extra’s af fabriek uitgerust:
Apple Carplay
Recaro Sportstoelen
Verwarmde voorruit en spiegels
Cruise control
Panorama dak
Modificaties
• Stage 1 tune 380pk / 550nm gedaan door BMT
• Intercooler block plate delete (standaard is 1/3 van de intercooler bedekt met een plastic plaat)
• GFB blow off valve.
• Rally armor mud flaps. (Deze mudflaps zijn ontworpen zo dat er geen gaten zijn gemaakt in de wielkuipen).
• Stoel verlagers
• Sportievere uitlijning
Inbegrepen bij verkoop
Documentatie inclusief facturen
Originele boekjes
2 sleutels
Een set zo goed als nieuwe winterbanden 19 inch
Een originele Ford RS pet!
Samenvatting
Verkoper – Particulier
Locatie - Winterwijk
Chassisnummer – Wf05XXGCC5HM78648
Kenteken – SX-667-L
Bouwjaar/-datum – 22-06-2018
In bezit sinds – 25-11-2022
Kilometerstand – 80.501km
Aantoonbaar - Ja, a.d.h.v. documentatie, NAP
Garantie – nee
BTW/marge-auto - Marge
Carrosserie – Hatchback
Motor – 2.3 liter met 350 (380) pk
Aandrijving – Vierwiel aangedreven
Bak – Handgeschakeld
Exterieur – Blauw
Interieur – Zwart
Bekleding – Leder / Alcantara
Rokersauto - Nee
Eigenaren – 3 vorige eigenaren
Banden – Vredestein Ultrac Pro (DOT 2024) achter en Kuhmo Ecsta (DOT 2023) voor, 235-35-19, >6mm
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (2)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable
Rickert0
2024-08-21 07:27:31
Zijn de facturen van het tunen ook aanwezig? De auto zal vast binnenkort een beurt nodig hebben. Wordt dit een kleine of grote beurt? Wat is het profiel op de banden wat nu erop liggen.
Ton - The Collectables
2024-08-21 12:15:11
Goedemiddag Rickert, de factuur van de tuning is aanwezig. Zoals beschreven hebben de banden ruim 6mm profiel. De laatste beurt bij 64k km was incl. bougies volgens het onderhoudsboekje.