Verkocht

Over deze Collectable

De Ferrari 360 Modena is goed opgedroogd. Zeker in een neutrale kleur zoals dit Argento Nurburgring komen de lijnen goed uit, zonder schreeuwerig te zijn. Initieel ietwat ondergewaardeerd na de klassieke schoonheid van de F355, begint de 360 Modena nu meer waardering te krijgen. Bovendien op alle aspecten de betere auto, verder doorontwikkeld en de eerste moderne Ferrari.

Na de enorm succesvolle F355 (bijna 10.000 auto’s in vijf jaar) wist Ferrari dat het niet op zijn lauweren kon rusten. Lamborghini was ook wakker geschud, dus Ferrari moest met iets goeds komen. De 360, die in het voorjaar van 1999 op het Autosalon van Genève in berlinetta-vorm werd onthuld, was veel meer dan een evolutie van de 355.

Voorbij waren de simpele lijnen, in plaats daarvan tekende Pininfarina iets met rondingen, meer wulps. Verdwenen waren ook de pop-up koplampen die konden worden herleid tot de 308 GTB; de 360 plaatste ze onder plexiglas hoezen, daaronder gapende luchtinlaten voor dubbele waterradiatoren. Bovendien een glazen motorkap met zicht op de rode nokkenafdekkingen van de in het midden gemonteerde V8-motor.

Het was een frisse look voor Ferrari en een weerspiegeling van grote veranderingen, niet alleen in de aerodynamica - de 360 genereerde tot vier keer de downforce van de F355 - maar ook in de constructie. Het grootste verschil van de 360 was dat zowel de hoofdstructuur als de buitenste carrosseriepanelen volledig van aluminium waren. Het netto effect was dat, hoewel de 360 een grotere, meer verfijnde en merkbaar ruimere auto was dan de F355, hij slechts 40 kg zwaarder was.

Mechanisch gezien was de 360 in hoge mate een evolutie van de F355. De capaciteit van de 90-graden V8 met platte krukas was toegenomen van 3,5 naar 3,6 liter (dus 360) maar behield dezelfde basisarchitectuur, inclusief de vijfkleppenkoppen en variabele kleptiming. Het piekvermogen nam toe, van 380 pk naar 400 pk, en het koppel steeg bij lagere toeren waardoor de 360 een meer gespierd gevoel geeft. De respons was ook scherper dankzij nieuw motormanagement en een drive-by-wire-gasklep - een primeur voor een Ferrari. Dit werkte vooral goed met de optionele F1-versnellingsbak met paddleshift - ook overgenomen van de F355 - waardoor er sneller maar ook soepeler geschakeld kon worden. De claim van 0-100 was nu 4,5 sec, twee tienden sneller dan de F355 en de topsnelheid werd geciteerd als 295 km/h plus.

De 360 was een verwoestende auto voor op de weg. Hij doet alles wat je van een Ferrari zou hopen, maar dan met zoveel precisie en gemak dat je niet lang hoeft na te denken over het ontketenen van zijn prestaties. Rauwe emotie gecombineerd met technische finesse. Je weet pas wat gasrespons is als je met een Modena hebt gereden. Doortrekken tot ruim 8.500 toeren klinkt ongeëvenaard.

Net als de 355 was de 360 uitgerust met ASR-tractiecontrole en elektronisch geregelde dempers, maar geen stabiliteitscontrole. Het was in vrijwel elk opzicht een betere auto dan de 355 - beschaafder als je niet over de weg scheurt, maar nog steeds met een echt Ferrari-hart.

Zeker in deze uitvoering is het een zeer stijlvol model wat naarmate de tijd vordert alleen maar meer waardering gaat krijgen. Deze Modena komt uit 2004, het laatste bouwjaar waarin ook de F430 werd geintroduceerd. Kroymans haalde de auto in 2005 uit Duitsland en sindsdien is de Ferrari daar en bij Munsterhuis in onderhoud geweest. Uitgevoerd in Argento Nurburgring met zwart leer en de destijds daadwerkelijk van de Formule 1 afgeleide versnellingsbak. 

In veel opzichten is de 360 een zeer betaalbare Ferrari om te rijden - aanzienlijk beter dan eerdere auto's. Voor het vervangen van de distributiekettingen hoeft het blok er niet meer uit, iets wat echt een nadeel was bij de F355. De koppeling van de F1-bak gaat gemiddeld 20.000 km mee en kost ook niet meer de hoofdprijs om te vervangen.

Wouter's mening

We zien natuurlijk wekelijks snoepjes voorbij komen, maar een echte Ferrari voor het geld van een goed ingereden Porsche 991? En als ik het mag geloven van de kenners, qua onderhoud niet eens veel duurder? En hij is ook nog eens in dezelfde kleurstelling als mijn 996...

Maar even serieus, wat een auto. En wat een Collectable. Van de het laatste bouwjaar, dus de beste en meest betrouwbare van de serie. Het 'Challenge Stradale' rooster tussen de achterlichten maakt 'm net even wat stoerder. Ik moest in het begin wennen aan de 'stolpjes' van de Ferrari 360 en 550 Maranello maar begin ze steeds fraaier te vinden. Ingetogen, stijlvol en een geweldig geluid. Bellissima!   

Uitrusting

Deze Ferrari 360 Modena is uitgerust met onder meer:

  • Ferrari (Becker) audio unit met CD
  • F1 bak
  • Alarm
  • Elektrische ramen en spiegels
  • Startonderbreker
  • Instelbaar onderstel 
  • Originele lakbeschermers bij achterwielen
  • Challenge Stradale luchtrooster achter

Modificaties

Geen, deze auto is volledig origineel.

Opmerkingen

De auto verkeert in een zeer nette staat. Er zijn alleen wat kleine cosmetische aandachtspuntjes, vastgelegd op de foto's:

  • Kleine velgschades 
  • Lederen dashboard 'verouderd' 
  • Sticky buttons bij sommige schakelaars (bekend Ferrari probleem)
  • Luchtroosters zetten iets uit (wederom, Ferrari 'karakter')
  • Lichte steenslag   

Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.

Recente onderhoudshistorie

  • Facturen van Munsterhuis en Kroymans aanwezig (zie ook de foto's)
  • 2018 - distributie-riemen 
  • 2017 - koppeling (30.000 km)

Inbegrepen bij verkoop

  • Twee sleutels
  • Complete onderhoudshistorie inclusief facturen

Over de verkoper

Sander heeft deze 360 Modena via inruil verkregen. Een erg fraaie Ferrari die eigenlijk niet in zijn collectie past. Hij heeft eerst geprobeerd de auto in 'de handel' te verkopen, maar daar was deze Ferrari te goed voor (of het bod te laag, zo u wilt). Nu alsnog een buitenkans (een nette Ferrari tegen inruilprijs) voor de autoliefhebber.

Samenvatting

Verkoper - Sander
Type - Zakelijk
Locatie - Noord-Brabant
Chassis - ZFFYR51B000136381
Bouwjaar - 2004
Km. stand - 38.200
NAP - Import uit Duitsland in 2005 door Kroymans - historie volledig aantoonbaar 
Garantie - geen
Carrosserie - Coupe
Motor - 3.6 V8 met 400 pk @ 8.500 tpm
Aandrijving - Achterwielaandrijving
Bak - F1 semi-automaat
Exterieur - Argento Nurburgring 101/C
Interieur - Zwart 
Bekleding - Leder
Rokersauto - Nee
Eigenaren - 3
Banden - Bridgestone Potenza S-020 2008 & 2009 - 5 mm

De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.