Verkocht

Over deze Collectable

Een DeLorean koop je niet voor het sportieve rijgedrag. Of voor zijn vernieuwende bouwkwaliteit. Het is en blijft in feite een prototype waarvan er uiteindelijk een kleine 9.000 zijn gebouwd. Vrijwel iedere DMC-12 is daardoor uniek. Waarom koop je een Delorean dan wel? Het is natuurlijk een klassieker. Een legende. Ook al is hij al 40 jaar oud, het design is nog steeds extreem modern. Niets trekt zoveel bekijks zonder enige vorm van afgunst. ‘Als ik in een roze bikini over de dijk was gaan fietsen, dan had ik minder bekijks gehad!’ – aldus Wouter.

Roestvrijstalen huid, vleugeldeuren, daarna nooit meer vertoond. Was John DeLorean een visionair of een oplichter? Het internet staat vol met meningen. En de rol van Colin Chapman (die het door DeLorean aan Lotus gedoneerde ontwikkelingsbudget achter de schermen gebruikte voor z’n Esprit) maakt het nog interessanter. Deze documentaire (link) is het bekijken meer dan waard!

Feit blijft dat ondanks alle meningen over deze auto, iedereen een grote grijns krijgt bij het zien van een DeLorean in het echt. Als je er al eentje in het echt ziet. Want rijden, dat doen de meeste eigenaren niet. Overigens vallen die rijeigenschappen best mee. Nul naar 100 in 10 seconden, een rustig zoemende V6 achter het schutbord. Je ligt er relaxed in en met de huidige maximum snelheid kom je prima mee. Het zicht rondom is prima. Kortom: rustig cruisen.

Maar je kunt ‘m ook als kunstobject in tuin zitten, roesten doet hij immers toch niet. Als je er eentje wilt kopen, welke dan? De experts zijn het er over eens dat je er een uit 1981 moet hebben. Dat was de eerste serie met "het groefje in de kofferbak". Later werd dit een platte plaat, want dat groefje was te duur om te produceren. Van de 1981ers zou je dan weer of een hele vroege moeten hebben (serienummer 501 t/m +/- 1.000, de allereerste met het losse benzineklepje) of een late 81'er toen het bedrijf nog vol ambitie zat, de productie goed op stoom was en de toekomst er nog rooskleurig uitzag.

Vanaf '82 ging het al bergafwaarts, in '83 werden alleen nog de kliekjes verkocht. Dit heeft zich vertaald in bijpassende prijzen. Kocht je vroeger nog een DeLorean ‘met werk’ voor 20.000 euro, inmiddels gaan uitstekende exemplaren al door de 100.000 USD.

De auto krijg steeds meer waardering, ook door liefhebbers die niet de films hebben gezien. Het blijft een icoon. Is een DeLorean dan echt zo slecht? Valt wel mee. Ja, het plaatwerk sluit niet overal even netjes. En de ventilatie kan beter. Sommige dingen zijn duidelijk minder uit ontwikkeld dan bij seriemodellen. En destijds was de auto uiteraard veel te duur in vergelijking met een Corvette of Porsche. En nee, het is geen sportauto.

Maar tegenwoordig zijn de onderdelen nog goed verkrijgbaar, er zijn diverse upgrades beschikbaar die dagelijks rijden perfect mogelijk maken en de techniek is prima te onderhouden door een vakman op de hoek.

Dit exemplaar werd door de eigenaar na 2 jaar zoeken in 2012 met 300 miles op de klok in de UK gekocht van een welvarende Monegaske eigenaar, zo goed als nieuw. Zelfs de originele banden zaten nog op de auto. De huidige eigenaar heeft hem zelf naar Nederland gehaald en heeft er sindsdien bijna 4.000 miles (6.500 km) mee gereden. Alle standen zijn gedocumenteerd. De auto is altijd verwarmd gestald in een loods en het interieur is dan ook nog als nieuw.

Wouter's mening

Ik verwachtte eigenlijk niet teveel. Had natuurlijk alle verhalen al een keer gehoord, gelezen of gezien. Zowel postitief als negatief. Maar eerlijk is eerlijk, toen ik 'm in het echt zag (en er ook nog in bleek te passen) was ook ik positief verrast. 

Nee, het is zeker geen sportauto. Maar het zit (ligt) prima, rijdt voor een 40 jaar oude auto best grappig maar daar koop je 'm niet voor. Al zet je 'm in je garage om alleen maar naar te kijken, dit blijft toch geweldig? 

Uitrusting

Deze DeLorean DMC-12 is af-fabriek uitgerust met onder meer:

  • Originele radiocassette (werkend!) 
  • Elektrische ramen
  • Lederen bekleding
  • Airco (niet werkend - freon gas niet meer verkrijgbaar)

Modificaties

Geen, deze auto is volledig origineel, inclusief de orginele radiocassette (werkend). Zelfs de originele banden worden apart meegeleverd.

Opmerkingen

De auto verkeert in een zeer nette staat. Er zijn alleen wat kleine cosmetische aandachtspuntjes, vastgelegd op de foto's:

  • RVS mag een keer opnieuw geborsteld worden, met name bij wielkasten
  • Kleine velgschades 
  • Kleine deukjes in RVS (+/- 3) 
  • Achterspoiler tussen uitlaatdempers - kleine scheur
  • Airco: deze DeLorean is nog volledig standaard, inclusief de airco-compressor. Het freon gas is niet meer toegestaan. Voor de koper die van plan is veel met deze auto te gaan rijden is een airco modificatie beschikbaar via DeLorean Europe.

Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.

Recente onderhoudshistorie

Deze DeLorean is altijd onderhouden bij PRV onderhouds specialisten. Vanwege de lage km-stand is de DMC alleen altijd 'lente klaar' gemaakt. Meest recent (maart 2021) is bij Garage Veban PRV-specialist het volgende onderhoud gepleegd:

  • APK
  • Veer/dempers portieren vernieuwd 
  • Vleugeldeuren afgesteld
  • Beurt inclusief olie en filters
  • Remblokken voor

Een DeLorean is en blijft een rijdend prototype, maar de techniek is niet heel complex. Zoals bij iedere klassieker (jaja, want 40 jaar oud) is het handig een 'mannetje' te hebben voor het technische gedeelte. Een vakman met gevoel voor techniek. Bijvoorbeeld Renault / Alpine-specialist Tour de Corse in Baarn of garage Veban, die ook veel ervaring hebben met elektronica en PRV-blokken. Onderdelen zoals plaatwerk zijn nog goed beschikbaar via DeLorean Europe of rechtstreeks bij DeLorean in de USA. 

Inbegrepen bij verkoop

  • Twee sleutels
  • Complete onderhoudshistorie inclusief facturen
  • Fotoreportage van afgelopen 9 jaar bezit, inclusief foto's van alle km-standen 
  • Originele banden (liggen opgeslagen in garage)
  • Kopie artikel Telegraaf en Autovisie over deze auto (met destijds 650 miles op de klok)
  • Afdekhoes
  • Druppellader

Over de verkoper

De ouders van Michel reden al jaren Cadillac en kwamen veel in de VS. Uit Universal Studios namen zij voor kleine Michel een sleutelhanger mee van DE ster uit Back to the Future: de DeLorean. Deze zit nog steeds aan de originele sleutel. Jaren later vond hij deze in nieuwstaat verkerende DMC-12 met VIN nummer 5598.

Hij liet in 2012 de auto op transport zetten vanuit de UK, samen met de James Bond Aston Martin DB5 van Evert Louwman. Voor de prestaties kocht hij 'm overigens niet, hij rijdt een C63 AMG als dagelijkse auto.  

Samenvatting

Verkoper - Michel
Type - Particulier
Locatie - Zuid-Holland
Chassis - VIN-5598
Bouwjaar - 1981
Km. stand - 4.250 miles
NAP - UK - NL - historie volledig aantoonbaar 
Garantie - geen
Carrosserie - Coupe
Motor - 2.8 V6 met 128 pk
Aandrijving - Achterwielaandrijving
Bak - Drietraps automaat
Exterieur - Brushed Stainless Steel
Interieur - Grijs  
Bekleding - Leder
Rokersauto - Nee
Eigenaren - 2
Banden - Bridgestone Turanza ER300

NB: aangezien er nogal verschil zit tussen een goede en een gemiddelde DeLorean, loopt de veilingperiode 3 weken. Dit geeft geinteresseerde bieders ruimschoots de tijd om additionele informatie op te vragen en/of een bezichtiging of inspectie te plannen. 

De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.