Verkocht

Over deze Collectable

Van de Z4 E89 is er nooit een M-versie geweest, maar eigenlijk was dat ook niet nodig. Er was namelijk de Z4 sDrive35is. Deze heeft hetzelfde blok als de befaamde 1M Coupé, een adaptief M-onderstel en een 7-traps DCT-bak. Dit specifieke exemplaar is een zeldzame Design Pure Impulse-uitvoering, met een Atacamageel exterieur. Een snoepje.

Na de Z3 en eerste generatie Z4 (de E85), gooide BMW het met deze E89 over een andere boeg. In plaats van afzonderlijk een coupé en een cabrio uit te brengen combineerde BMW deze twee in één auto. De Z4 E89 heeft namelijk een opvouwbare hardtop. Het dak is daarmee sterker, het is stiller in het interieur én deze cabrio ziet er in gesloten toestand uit als een fraaie coupé.

Deze Z4 is niet de eerste beste, want het gaat hier om de topversie, de sDrive35is. Deze heeft het blok dat ook in de BMW 1M is gebruikt: een twin-turbo zes-in-lijn die goed is voor 340 pk en 450 Nm aan koppel. Daarmee heeft de sDrive35is vrijwel net zoveel vermogen als de E85 Z4 M en nog een flink stuk extra koppel. Met de overboost-functie heb je zelfs 500 Nm (!) op de achterwielen.

De Z4 sDrive35is heeft niet alleen M-waardige cijfers, maar is ook uitgevoerd met een adaptief M-onderstel en een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Een launch control-functie is ook aanwezig, waarmee je in 4,8 seconden op 100 km/u zit.

Met de sportieve looks zit het ook wel goed, want deze Z4 is uitgerust met het M Aerodynamica-pakket. Bovendien is dit specifieke exemplaar af fabriek uitgevoerd in een hele bijzondere kleur: Atacamagelb.

Deze kleur werd exclusief geleverd op de Design Pure Impulse-uitvoering. Dat betekent dat deze Z4 ook een bijzonder interieur heeft. Dit is uitgevoerd in een smakelijke combinatie van zwart en geel, waarbij gebruik is gemaakt van alcantara, Nappaleder en pianolak. De contrasterende gele stiksels zijn de kers op de taart.

Dit exemplaar uit 2011 is oorspronkelijk in Duitsland geleverd (gezien de unieke uitvoering en ruime optielijst hoogstwaarschijnlijk aan een medewerker van BMW), maar al binnen een jaar naar Nederland geïmporteerd. Er staat 83.400 km op de teller en de auto is volledig dealeronderhouden. Kortom: dit is een van de lekkerste E89 Z4's die er te vinden zijn.

Onze mening

Een tweezits roadster is bij uitstek een auto die je niet nodig hebt, maar wél wilt hebben. Helemaal als het een roadster van BMW is. De Z4 E89 is een auto waarmee je ontspannen kunt cruisen, maar ook lekker door bochten kunt jagen. Met de fraaie lange neus en de korte kont heeft de Z4 de klassieke roadster-proporties die je nog maar op weinig moderne auto’s ziet.

Maar misschien wel het belangrijkste, de kleur. Atacama geel. We moesten het opzoeken, maar het blijkt een woestijn in Chili te zijn die je ooit in je leven bezocht moet hebben. Net zo'n Bucket List dingetje als een BMW roadster met drieliter zes-in-lijn, dubbele turbo en 340 pk.

Uitrusting

Deze Z4 is af-fabriek uitgerust met onder meer:

  • S2TCA Sportversnellingsbak met dubbele koppeling
  • S2VFA Adaptief M-onderstel
  • S216A Hydrobesturing Servotronic
  • S249A Multifunctioneel stuurwiel
  • S423A Vloermat velours
  • S481A Sportstoel
  • S7XAA Lederen stuurwiel + schakelpaddels
  • S715A M Aerodynamica-kit
  • S775A Dakhemel antraciet
  • S1CDA Brake Energy Regeneration
  • S2MVA BMW LM velg M dubbele spaak 326
  • S248A Stuurwielverwarming
  • S302A Alarmsysteem
  • S322A Comforttoegang
  • S387A Windvanger
  • S4MLA Interieurlijsten pianolak-zwart
  • S4UTA Skiluik met geïntegr. skifoedraal
  • S430A Binnen-/buitenspiegel, automatisch dimmend
  • S431A Binnenspiegel, automatisch dimmend
  • S441A Roker-kit
  • S459A Stoelverstelling elektrisch met memory
  • S488A Lendensteun bestuurder en passagier
  • S494A Stoelverwarming bestuurder/passagier
  • S5ACA Grootlichtassistent
  • S502A Koplamp reinigingsintallatie
  • S508A Park Distance Control (PDC)
  • S521A Regensensor
  • S524A Adaptieve koplampen
  • S534A Automatische airco
  • S544A Cruise control met remfunctie
  • S563A Lichtpakket
  • S6AAA BMW TeleServices
  • S6ABA Aansturing teleservices
  • S6FLA USB-/audio-interface
  • S6NFA Muziek-interface voor smartphone
  • S6VCA Regeling Combox
  • S609A Navigatiesysteem Professional
  • S612A BMW Assist
  • S614A Internet voorbereiding
  • S616A BMW Online
  • S620A Spraakinvoersysteem
  • S677A HiFi System Professional DSP
  • P7HPA Connectivity Pakket II
  • P7R7A Innovatiespakket
  • P7SMA Design Pure Impulse
  • P981A Comfort Plus Pakket

Modificaties

Geen, deze auto is nog in originele staat. 

Opmerkingen

Er zijn uiteraard wat gebruikssporen, vastgelegd op de foto's:

  • Lichte velgschade rechtsvoor

Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.

Recente onderhoudshistorie

Deze Z4 is altijd door de BMW dealer onderhouden. De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:

  • 18 mei 2022 - 83.267 km - BMW Dusseldorp Apeldoorn: apk + remvloeistof ververst
  • 12 mei 2021 - 75.980 km - BMW Dusseldorp Apeldoorn: apk + o.a. motorolie ververst, oliefilter, microfilter vervangen, nieuwe achterbanden
  • 27 mei 2020 - 63.552 km - BMW Dusseldorp Apeldoorn: apk + remvloeistof ververst

Zie de foto's voor de facturen en het onderhoudsboekje.

Inbegrepen bij verkoop

  • Twee sleutels
  • Afgestempeld onderhoudsboekje
  • Set Michelin Alpin 5 winterbanden + originele BMW-velgen (Style 276)

Over de verkoper

De eigenaar raakte tijdens zijn HBO-stage bij Auto Flevo in Harderwijk (tegenwoordig onderdeel van Pouw) besmet met het cabriovirus toen hij op een mooie zomerdag voor het eerst een stukje mocht rijden in een Audi A4 Cabriolet. Vanaf dat moment wist hij: ooit komt er een cabrio.

Niet veel later begon hij als testredacteur bij Rijtesten.nl. Daar ontdekte hij waarom zoveel mensen zo dolenthousiast zijn over de rijbeleving die veel BMW's kenmerkt. Zo kocht hij in 2017 zijn eerste Z4, een 35i in Tiefseeblau. Daarmee maakte hij prachtige roadtrips naar onder andere Oostenrijk en Italië. Die waren extra onvergetelijk vanwege de unieke beleving die zo'n roadster biedt ten opzichte van een dichte auto. Toen twee jaar later deze 35is in de zeldzame kleur Atacamageel en met een goede historie werd aangeboden, ging hij gelijk overstag. Bijna drie jaar lang reed hij met veel plezier in deze auto, maar door gezinsuitbreiding is het nu tijd om de auto - met pijn in zijn hart, dat wel - over te dragen aan een volgende liefhebber.

Samenvatting

Verkoper - Op aanvraag
Verkoper type - Particulier
Locatie - Overijssel
Chassisnummer - WBALM11020E761408
Kenteken - 53-TJZ-6
Bouwjaar/-datum - 19 april 2011
Eerste registratie - 16 mei 2011
Kilometerstand - 83.400 km
Aantoonbaar - Ja, a.d.h.v. documentatie
Garantie - Nee
BTW/marge-auto - Marge
Carrosserie - Cabriolet
Motor - 3,0 liter zes-in-lijn
Aandrijving - Achterwielaandrijving
Bak - 7-traps DCT
Exterieur - Atacamagelb (B21)
Interieur - Schwarz
Bekleding - Alcantara/leder
Rokersauto - Nee
Eigenaren - 3, inclusief huidige
In bezit sinds - November 2019
Banden - Voor: Michelin Pilot Super Sport (2016), achter: Michelin Pilot Sport 4 S (2020)

De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.