Verkocht
Over deze Collectable
Een BMW M635 CSi behoeft voor de meeste liefhebbers weinig uitleg. De auto was na de BMW M1 en de BMW M535i het derde en tevens meest krachtige BMW M-model van de tachtiger jaren; een tijd dat ‘M’ echt nog voor ‘Motorsport’ stond.
Het model werd in de Verenigde Staten verkocht als BMW M6. Ondanks het feit dat de motor daar ongeveer 26 pk minder krachtig was dan de Europese exemplaren, die iets meer bescheiden als M635 CSi door het leven gingen.
De M88/3 motor is een doorontwikkeling van de legendarische M88 motor uit de BMW M1, de eerste echte BMW M auto. De Europese versie had 286 pk (echte BMW liefhebbers herkennen dat getal, want vele BMWs daarna volgden met hetzelfde aantal Beierse paarden in het vooronder) bij 6.500 toeren, een koppel van 340 Nm bij 4.500 toeren en deed een sprintje van 0 naar 100 in 6.4 seconden met een (onbegrensde) topsnelheid van 255 km/h. Erg serieuze prestaties in die tijd en nog steeds zeer vlot in het huidige verkeersbeeld.
Qua kleurstelling is deze Collectable volledig identiek aan het exemplaar in het BMW Museum in München. Alleen is deze gelukkig wel gebruikt en heeft deze BMW in de afgelopen 36 jaar voor heel veel plezier gezorgd bij zijn berijders, passagiers en mede-weggebruikers. Want wat blijft het een uniek model, met die prachtige ‘shark-nose’.
De familie heeft deze prachtige M635 CSi zeven jaar geleden gekocht als hobby-auto om samen van te genieten. De Nederlandse eigenaar daarvoor heeft de auto 11 jaar lang in bezit gehad. En de laatste twee Duitse eigenaren waren beide dokters.
Van deze origineel Europese uitvoering zijn slechts 3.283 exemplaren geproduceerd waardoor het een zeldzame verschijning is, zeker in deze onverprutste staat.
Wouter’s mening
Mijn liefde voor BMW heb ik nooit onder stoelen of banken gestoken. En deze M6 / M635 CSi is wat mij betreft samen met de M1 en de 3.0 CSL een van de meest toonaangevende modellen uit mijn jeugd. De combinatie van BMW’s beroemde 6-cilinder, de unieke ‘shark-nose’, een handbak en een sperdifferentieel maken dit niet alleen een pure en tijdloze BMW, maar wat mij betreft ook tot een van de Top 10 modellen uit BMW’s nu 104-jarige bestaan.
Uitrusting
Deze BMW 6-serie uit 1985 heeft onder meer de volgende opties:
- Airconditioning
- Elektrisch schuif/kanteldak (de combinatie met airconditioning was uniek in 1985!)
- Alarmsysteem
- BMW Bavaria Electronic II radio
- Two-tone lederen interieur
- Ski-luik
- Warmtewerend glas
- Gevarendriehoek met houder
- Automatische antenne
- Sperdifferentieel
- Elektrisch verstelbare spiegels
- Elektrische ramen
Modificaties
Geen. Deze bijna 36-jaar oude BMW M635 CSi is 100% origineel.
Opmerkingen
De auto heeft een paar kleine cosmetische punten om op te merken (zichtbaar op de foto’s):
- Steenslag aanwezig aan voorzijde en spiegels
- Krasje op kofferbak
- Lichte gebruikssporen aan de wang bestuurdersstoel aan instapzijde
- Lichte craquelé op armsteun portier bestuurderszijde
Voor het Finnik rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
- 183.700 km: december 2020 – Radio gerepareerd (Vermeulens Oldtimer Autoradio Service)
- 183.500 km: juni 2019 - kachelslang vervangen
- 183.400 km: mei 2019 - revisie startmotor bij AGO (146.77 EUR)
- 182.800 km: april 2019 - stuurhuis revisie bij Hydroline (453,75 EUR)
- 182.700 km: mei 2018 - brandstofpomp vervangen (150 EUR)
- 182.500 km: 2018 - fabrieksnieuwe versnellingsbak (3.000 EUR)
- 176.113 km: maart 2013 - bestuurderszijde laten spuiten vanwege beginnend roestplekje door steenslag door Goeree-Overflakkee Autoschadeteam (1.000 EUR)
De sluitende (onderhouds)historie is in het bezit van de huidige eigenaar. Er is een ordner aanwezig met facturen en relevante documentatie, die dateert tot de eerste aflevering in Duitsland in 1985.
Inbegrepen bij de verkoop
- Alle sleutels
- Alle handleidingen
- De volledige historie onderbouwd met rekeningen, ingevulde onderhoudsboekjes, Fahrzeubrief etc.
- Fotoreportage met historie, plekken waar de auto geweest is, bakwissel en revisies
- Vorige versnellingsbak
- Tegen meerprijs: BBS RC090 17" velgen in uitstekende staat
Over de verkoper
De familie heeft in 7 jaar bezit met de auto verschillende toertochten gemaakt en in totaal zo’n 8.000 km met de auto gereden. Echter, nu de beide zonen het ouderlijk huis uit zijn werd de auto de afgelopen jaren nog maar nauwelijks gebruikt. En dat is zonde.
Daarom is het nu de tijd om de auto te verkopen. De familie behoudt hun BMW E30 325i Cabrio voor de zonnige dagen.
In samenvatting, aldus de verkoper: 'het is een prachtige onverprutste BMW M635 CSi uit 1985 die sinds januari 2014 door ons vertroeteld is. Een genot om mee te rijden vanwege die pure BMW 6-cilinder roffel, het sperdifferentieel en het aangename interieur'.
Samenvatting
Verkoper | Arjen |
Verkoper type | Particulier |
Locatie | Zuid-Holland |
Chass. Nr. | WBAEE310101051988 |
Geleverd | 26 april 1985 |
Km. stand | 184.000 |
NAP | Nee |
Garantie | Nee |
Carrosserie | Coupé |
Motor | 6 cilinder-in-lijn, 3.453cc - 286 pk @6.500 tpm |
Aandrijving | Achterwielaandrijving |
Bak | Handgeschakelde 5 bak |
Exterieur kleur | 045 Arktis Blau |
Interieur kleur | 0206 Perlbeige |
Bekleding | Volledig leder |
Niet-rokersauto | Ja (nooit in gerookt) |
Eigenaren | 6 (aantoonbaar) |
Banden | LV: Michelin TRX 3,5 mm (DOT495) RV: Michelin TRX 3,5 mm (DOT495) LA: Michelin TRX 7 mm (DOT362) RA: Michelin TRX 7 mm (DOT278) |
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, vooraf worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.