Verkocht

Over deze Collectable

Met een atmosferische, hoogtoerige, brullende V8 die 420 pk naar de achterwielen stuurt is de BMW M3 E92 een regelrecht beest. Maar wel eentje die dagelijks te gebruiken is, dat is het mooie van de BMW M3. Dit exemplaar is uitgevoerd met de fijne DCT-bak en onder meer Electronic Damper Control en M Driver’s Package. Er staat 84.000 km op de teller en de auto is vorige maand nog voor de verkoop gekeurd door Dekra Automotive en volledig nagelopen door BMW Dusseldorp.

De vroege geschiedenis van de M3 bestaat vooral uit upsizing: van een viercilinder, naar een zescilinder, naar uiteindelijk een achtcilinder. Daarna zette BMW echter de downsizing in, waardoor de M3 van de E9x-generatie een unieke positie inneemt in de geschiedenis van dit iconische model. Des te meer omdat het de laatste M3 is met een atmosferisch blok.

En wat voor één. De ‘S65’ V8 is verwant aan de V10 uit de M5 en werd speciaal voor de M3 ontwikkeld. Dit blok werd meerdere keren uitgeroepen tot International Engine of the Year. De V8 levert zijn maximale vermogen van 420 pk bij maar liefst 8.300 toeren en is begrensd op 8.400 toeren. Daarmee is dit het meest hoogtoerige blok ooit in een productiemodel van BMW. Ook bij lagere toeren komt de M3 uitstekend vooruit: 85% van het maximum koppel (400 Nm) is beschikbaar over een toerengebied van 6.500 toeren. Een aardig weetje: in tegenstelling tot wat je zou verwachten is de V8 lichter dan de kleinere zes-in-lijn uit de voorgaande generatie M3.

Wat het gewicht (en het zwaartepunt) ook ten goede komt: de M3 Coupé is standaard voorzien van een carbon dak. Dat dit er gaaf uitziet is natuurlijk een mooie bonus. Qua uiterlijk heb je sowieso niks te klagen: de M3 Coupé ziet er precies uit zoals je wilt dat een M-model met een V8 eruitziet. De brede wielkasten, de powerdome op de motorkap, een agressievere voorbumper, de vier uitlaten: het plaatje klopt helemaal. Tegelijkertijd is het niet over the top, waardoor deze M3 een tijdloze verschijning is. Dit exemplaar is uitgevoerd in Spacegrau Metallic, waardoor deze M3 niet te schreeuwerig is. Qua looks dan, qua geluid kan deze M3 wel degelijk een keel opzetten. 

Nu we het toch over de uitvoering hebben: deze auto is uitgerust met onder meer M Driver’s Package, EDC (Electronic Damper Control), M Drive, adaptieve koplampen en grootlichtassistent. Dankzij de M Driver’s Package is de topsnelheid niet begrensd op 250 km/u, maar kun je doortrekken tot 280 km/u.

Dit exemplaar is origineel geleverd in Italië, waar de auto één eigenaar heeft gehad. In 2012 is de auto naar Nederland geïmporteerd, waar de auto nu bij de derde eigenaar is. We kunnen wel zeggen trotse eigenaar, want in 2015 werd zijn M3 uitverkoren voor de Autovisie Supertest, die bestond uit een selectie van de beste rijdersauto's sinds 1997. Hij heeft er ook goed voor gezorgd: de auto stond altijd in de garage en kreeg uitsluitend Superplus 98 benzine en Castrol Edge 10W60 motorlie. Deze maand is de auto nog volledig nagekeken door BMW Dusseldorp en voorzien van verse remschijven en -blokken voor. Zodoende kan de nieuwe eigenaar met een gerust hart de weg op met deze M3. 

Wouter's mening

Spacegrau, ik hou van jou! Het is een redelijk bescheiden kleur voor wat wellicht één van de gaafste auto's in de recente BMW historie is. De V8 is echt een snoepje met veel koppel en een enorme lust om toeren te draaien.

Van dit S65 V8 motorblok ben ik vanaf de lancering fan geweest: lekker veel koppel onderin en dan het magistrale geluid als je hem richting de rode zone jaagt. 

Ook het dubbele karakter blijft lekker. Met een druk op de M knop verandert hij in een blaffend Monster waar je je passagiers bang mee kunt maken...

Helaas maken ze deze motoren niet meer. De bak met dubbele koppeling maakt voor mij het plaatje af.

Uitrusting

Deze BMW is af-fabriek uitgerust met:

  • S431A Binnenspiegel, automatisch dimmend
  • S459A Stoelverstelling elektrisch met memory
  • S502A Koplamp reinigingsintallatie
  • S522A Xenon licht
  • S534A Automatische airco
  • S540A Snelheidsregeling
  • S548A Kilometersnelheidsmeter
  • S775A Dakhemel antraciet
  • S1CAA Selectie COP relevante auto's
  • S1CBA CO2 omvang
  • S1CDA Brake Energy Regeneration
  • S2MDA M Drive
  • S2MKA M transmissie met dubbele koppeling en Drivelogic
  • S2MTA BMW LM velg M dubbele spaken 220
  • S2PAA Wielbout met slot
  • S223A EDC (Electronic Damper Control)
  • S313A Buitenspiegel inklapbaar
  • S4MXA Interieurlijsten geborsteld alu Shadow
  • S441A Roker-kit
  • S5ACA Grootlichtassistent
  • S521A Regensensor
  • S524A Adaptieve koplampen
  • S563A Lichtpakket
  • S6FLA USB-/audio-interface
  • S6UHA Traffic Information
  • S609A Navigatiesysteem Professional
  • S698A Area-Code 2 voor DVD
  • S7MEA M Drivers Package
  • S761A Individual verglazing zonnenscherm
  • S8SCA Telematics access request,country-spec.
  • S8SPA Besturing COP
  • S845A Akoestische gordelwaarschuwing
  • S855A Taalversie Italiaans
  • S863A Dealerlijst Europa
  • S884A Boorddocumentatie Italiaans

Modificaties

Geen, deze auto is nog volledig origineel. 

Opmerkingen

De auto verkeert in een nette staat. Er zijn uitaard gebruikssporen, o.a. vastgelegd op de foto's:

  • Een vastzittend klepje in een ventilatiekanaal in de beenruimte
  • Lichte velgschade rondom
  • Klein deukje in uitlaateindstuk links
  • Lakschade op de voorbumper
  • Kras op de sidekirts links
  • Wat steenslag op de motorkap en voorbumper

Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.

Recente onderhoudshistorie

De auto is BMW-dealer onderhouden. Vorig jaar en dit jaar heeft de eigenaar klein onderhoud uitgevoerd met een bevriende monteur. Het gaat daarbij om het verversen van de motor- en remolie en het vervangen van het olie- en luchtfilter, waarvan de facturen aanwezig zijn.

Om eventuele twijfels over de staat van de auto weg te nemen, heeft de eigenaar de auto laten keuren door Dekra Automotive. Hier kwam uit naar voren dat de olieniveausensor vervangen moest worden, alsmede de remschijven en -blokken voor. Dit is door BMW Dusseldorp uitgevoerd. Ook hebben zij de auto nog volledig nagelopen en bevestigen schriftelijk dat de auto technisch in orde is (zie foto's voor factuur met opmerking). Het Dekra-rapport met toelichting van BMW is op aanvraag in te zien.

De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn.

  • 7 juli 2021 - 83.647 km - BMW Dusseldorp Alkmaar: remschijven en -blokken voor, olieniveausensor vervangen (€1.806,60)
  • 14 juli 2017 - 71.008 km - BMW Dusseldorp Alkmaar: steunlagers veerelemement voor + tussenlagers vervangen (€666,18)
  • 17 maart 2017 - 70.240 km - BMW Dusseldorp Alkmaar: o.a. olie sperdifferentieel, bougies, luchtfilter, remblokken achter vervangen (€1.855,96)

Alle facturen van het onderhoud uitgevoerd bij de dealer en het onderhoudsboekje zijn aanwezig (zie foto's).

Inbegrepen bij verkoop

  • Twee sleutels
  • Originele boekjes
  • Klasse 3 SCM alarmsysteem

Over de verkoper

De verkoper is altijd een BMW-liefhebber geweest en de M3 was voor hem dan ook een droomwagen om te bezitten. Hij omschrijft het zelf als "de beste all-round sportwagen met een achterbank, met een ongekende beleving bij 8.000 toeren." Helaas is die achterbank nu toch te klein geworden, wegens gezinsuitbreiding. De M3 kan daarom niet meer dienstdoen als vakantieauto. Gelukkig voor de verkoper zijn er ook stationwagons van BMW (en Alpina).

Samenvatting

Verkoper - Marcus
Verkoper type - Particulier
Locatie - Noord-Holland
Chassisnummer - WBSWD91080P303920
Bouwjaar - 2008
Kilometerstand - 84.000 km
NAP - Import uit Italië (kilometerstand logisch en aantoonbaar)
Garantie - Nee
Carrosserie - Coupé
Motor - 4,0 liter V8 met 420 pk
Aandrijving - Achterwielaandrijving
Bak - Zeventraps DCT-transmissie
Exterieur - Spacegrau Metallic (A52)
Interieur - Schwarz
Bekleding - Leder Novillo
Rokersauto - Nee
Eigenaren - 3 (inclusief huidige)
Banden -  Michelin Pilot Sport Cup 2 (2020, 4 mm)

 

De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.