Een atmosferische, hoogtoerige, brullende V8 die 420 pk naar de achterwielen stuurt, waar vind je dat nog. Een auto die dagelijks bruikbaar is, maar ook moeiteloos het circuit op kan en dan ook nog eens met de zeldzame handmatige transmissie. Oorspronkelijk geleverd in Zweden en toen naar Nederland gehaald door de huidige eigenaar. Ondanks de lage kilometerstand liet de laatste eigenaar toch uit voorzorg de drijfstanglagers vervangen. De set die eruit kwam was nog nagelnieuw, maar als de boel toch openligt zet je er natuurlijk meteen een nieuw setje in. Het geeft in ieder geval aan dat de motor in topconditie verkeerde!
De vroege geschiedenis van de M3 bestaat vooral uit upsizing: van een viercilinder, naar een zescilinder, naar uiteindelijk een achtcilinder. Van 2,3 liter naar uiteindelijk 4,4 liter voor de dikste V8 in de M3 GTS. Daarna zette BMW echter de downsizing in, waardoor de M3 van de E9x-generatie een unieke positie inneemt in de geschiedenis van dit iconische model met zowel de eerste als de laatste 8-cilinder in het vooronder. Des te meer omdat het de laatste M3 is met een atmosferische motor.
De ‘S65’ V8 is een verkleinde versie van de V10 uit de e60 M5 en werd speciaal voor de M3 ontwikkeld. Dit blok werd meerdere keren uitgeroepen tot International Engine of the Year. De V8 levert zijn maximale vermogen van 420 pk bij maar liefst 8.300 toeren en is begrensd op 8.400 toeren. Daarmee is dit het meest hoogtoerige blok ooit in een productiemodel van BMW. Ook bij lagere toeren komt de M3 uitstekend vooruit: 85% van het maximum koppel (400 Nm) is beschikbaar over een toerengebied van 6.500 toeren. Een aardig weetje: in tegenstelling tot wat je zou verwachten is de V8 lichter dan de kleinere zes-in-lijn uit de voorgaande generatie M3.
Wat het gewicht (en het zwaartepunt) ook ten goede komt: de M3 Coupé is standaard voorzien van een carbon dak. Dat dit er gaaf uitziet is natuurlijk een mooie bonus. Qua uiterlijk heb je sowieso niks te klagen: de M3 Coupé ziet er precies uit zoals je wilt dat een M-model met een V8 eruitziet. De brede wielkasten, de powerdome op de motorkap, een agressievere voorbumper, de vier uitlaten: het plaatje klopt helemaal. Tegelijkertijd is het niet over de top, waardoor deze M3 een tijdloze verschijning is. Dit exemplaar is uitgevoerd in Jerezschwarz Metallic met een zwart lederen interieur, waardoor deze M3 niet te schreeuwerig is. Qua looks dan, qua geluid kan deze M3 wel degelijk een keel opzetten met de speciale uitlaat en de subtiele wijzigingen aan het onderstel om de auto net even wat scherper te maken dan hij al is.
De huidige eigenaar heeft er ook goed voor gezorgd: de auto stond altijd in de garage en heeft, zoals reeds aangegeven, uit voorzorg al de nieuwe drijfstanglagers gehad. Dit exemplaar komt, net als de Bentley en de GT3 uit de Dark Rush collectie.
Onze mening
Een brute, hoogtoerige V8, handgeschakeld, achterwielaandrijving en een sperdifferentieel. Mooier wordt het niet (meer). De motor is een feest en de combinatie maakt het helemaal af.
Jerezschwarz is een kleur welke sterk overeenkomt met Carbonschwarz. Een zeer donkerblauwe metaallak welk pas in fel licht van zwart naar blauw verandert. Naar onze mening is de samenstelling precies zoals een E92 M3 hoort te zijn.
Over de verkoper
De Dark Rush Collectie is (deels) binnen! Deze BMW, samen met twee andere auto’s, maakt deel uit van een privécollectie, en wordt geveild via The Collectables.
Een bijzonder uiteenlopende collectie auto’s met uiteenlopende karakters en rijeigenschappen. Het trio is kenmerkend zwart op zwart uitgevoerd met carbon accenten. De opvallend verschillende uitvoeringen, in combinatie met de onopvallende duistere kleuren is wat deze auto’s tot een zorgvuldig uitgezochte set maakt. De lage kilometerstanden, goede onderhoudshistorie en de juiste verzorging door de jaren heen maakt deze exemplaren tot een unieke collectie.
Uitrusting
0230 Extra pakket EU-specifiek
02MD M Drive
02PA Wielbout met slot
0313 Buitenspiegel inklapbaar
0423 Vloermat velours
0428 Gevarendriehoek en verbandspakket
0431 Binnenspiegel, automatisch dimmend
0441 Roker-kit
0459 Stoelverstelling elektrisch met memory
0493 Opbergpakket
0494 Stoelverwarming bestuurder/passagier
04AE Verschuifbare armsteun voor
0502 Koplamp reinigingsintallatie
0508 Park Distance Control (PDC)
0521 Regensensor
0522 Xenon licht
0534 Automatische airco
0540 Snelheidsregeling
0548 Kilometersnelheidsmeter
0563 Lichtpakket
05AC Grootlichtassistent
05DS Noodontgrendeling kofferruimte
0609 Navigatiesysteem Professional
0676 HiFi-Luidsprekersystemen
0698 Area-Code 2 voor DVD
06S4 Taalversie Zweeds
06UH Traffic Information
0760 Hoogglans Shadow line
0761 Individual verglazing zonnenscherm
0771 Interieurlijsten Titan Shadow
0775 Dakhemel antraciet
Modificaties
Sportuitlaat met kleppensysteem (Originele uitlaat aanwezig)
Carbon splitter
Carbon diffuser
DEFA alarmsysteem
Nieuwe en verbeterde oliekoeler
Recente onderhoudshistorie
30-08-2010 bij 1.889km Paulssons BMW Zweden
08-09-2013 bij 4.419km Bendt BMW Zweden
29-04-2014 bij 11.839km Bilia Group BMW Zweden
25-03-2015 bij 22.700km Bilia Group BMW Zweden
30-05-2017 bij 35.113km Englunds Bil BMW Zweden
17-09-2019 bij 39.452km Bavaria Bil BMW Zweden
03-03-2020 drijfstanglagers vervangen + onderhoud + nieuwe oliekoeler DBM Maarssen
22-02-2022 oliebeurt en APK DBM Maarssen
21-02-2023 oliebeurt en APK en beschermplaat motorruimte vervangen DBM Maarssen
Opmerkingen
Rechts voor lichte krassen, zie foto’s
Inbegrepen bij verkoop
2 originele sleutels
Originele E92 M3 uitlaat
Dark Rush portemonnee
Dark Rush creditcard holder
Samenvatting
Verkoper – Particulier
Locatie – Op aanvraag
Chassisnummer – WBSKG91050E397983
Kenteken – G336RJ
Eerste registratie – 16-06-2010
Eerste registratie NL – 01-02-2020
Kilometerstand – 44.100km
Aantoonbaar – ja, a.d.h.v. documentaties
Garantie – nee
BTW/marge-auto - Marge
Carrosserie – Coupé
Motor – 4.0 V8 atmosferisch 420 pk en 400 Nm
Aandrijving – Achterwiel aangedreven
Bak – Handmatige transmissie
Banden – Pirelli P Zero
Exterieur – Jerezschwarz metallic
Interieur – Zwart
Bekleding – Volleder
Rokersauto – Nee
Eigenaren – 1 in NL, 1 in Zweden
In bezit sinds – 01-02-2020
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platformkunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (2)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable
Met geleend geld
2023-09-22 10:27:02
Kan je fotos uploaden van de factuur van de drijfstanglagers? En van de laatste stempels in het boekje? BDM in Maarssen is onvindbaar op het www.....
Lars - The Collectables
2023-09-22 11:19:47
Beste Met geleend geld,
Factuur van de drijfstanglagers (incl onderhoud) is toegevoegd.
Typfoutje gemaakt, het is DBM in Maarssen: https://www.dbmengineering.nl/
Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag.
Factuur van de drijfstanglagers (incl onderhoud) is toegevoegd.
Typfoutje gemaakt, het is DBM in Maarssen: https://www.dbmengineering.nl/
Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag.