Toen BMW het i-label oprichtte was de verwachting dat het Beierse merk met verstandige, schone auto’s op de markt zou komen. Des te bijzonderder is het daarom dat hun eerste wapenfeit direct een sportwagen was. Maar dan wél eentje die inderdaad zuinig is en beschikt over slimme techniek om elektriciteit om te zetten in voorwaartse drang. De i8 is typisch zo’n auto die zijn tijd ver vooruit was, maar inmiddels al een stuk beter begrepen wordt. Hoe kan het ook anders: met vier zitplaatsen, sportieve prestaties én de mogelijkheid om een laag verbruik te noteren is dit met recht een bijzondere wagen.
Het begint al met het lijnenspel. De carrosserie, die ontworpen is door Benoit Jacob, trekt door zijn interessante voorkomen veel aandacht. De voorkant van de i8 is laag, zoals het bij een sportwagen hoort. Nog gaver is de achterzijde. De achterlichten zijn onderdeel van de airflow over de carrosserie, en worden aan de bovenkant met vleugels ‘afgedekt’. Het gevolg is dat de rijwind zijn weg over de zijkant van de i8 vindt, en vervolgens via de tunnel die het achterlicht creëert de auto verlaat. Mede door deze aerodynamische truc heeft de BMW een CW waarde van slechts 0.26. Erg gunstig voor het verbruik, maar met deze fraaie oplossing óók een lust voor het oog.
Om het geheel nog wat sinisterder te laten ogen is dit exemplaar uitgevoerd in Sophisto grau. Een diepgrijze kleur die de i8 precies de stoere uitstraling geeft die een sportwagen hoort te hebben. Het Carumgrau interieur past goed bij de lakkleur en zorgt ervoor dat deze auto één kloppend geheel is. Een head-up display, een prettig werkende navigatie en stoelverwarming zorgen voor het nodige comfort én gebruiksgemak, terwijl het gecombineerde vermogen van 362 pk voor spanning zorgt. In 4,4 seconden is de sprint naar de 100 achter de rug, en voluit haalt de i8 een topsnelheid van 250 km/h. Wie ooit dacht dat hybrides alleen verstandig konden zijn, heeft het dus flink mis…
Maar hoe verhoudt de auto zich tot de concurrentie? Eigenlijk is dat een vraag met een kort antwoord. De i8 heeft namelijk geen echte concurrentie. Het concept van een hybride sportwagen met vier zitplaatsen is zó uniek, dat zelfs anno 2021 (dus 7 jaar na de introductie van de i8!) er nog geen nieuwe concurrenten voor de BMW op het toneel zijn verschenen. Natuurlijk werd de i8 vergeleken met de 911. Maarja, die heeft 'iedereen' al, en daar mag je bovendien niet mee op een groene parkeerplaats staan…
Dit exemplaar is een origineel Nederlandse auto die in 2015 is geleverd door BMW Dusseldorp. De i8 heeft daarna altijd onderhoud bij de BMW dealer gehad, meest recentelijk op 29-06-2021 BMW Ekris in Velp. De bijzondere hybride sportcoupé is dus klaar voor nog flink wat kilometers maken voordat er weer onderhoud nodig is!
Wouter's mening
Een uniek concept is de i8 zeker, want welk merk heeft nou een vergelijkbare auto in de aanbieding? Het is een ideale auto als je wel wat opvallends wilt rijden, maar het ook iets met enig praktisch gemak moet zijn. Nu moet je achterin niet verwachten dat je in een limousine zit, maar het is absoluut mogelijk om meer dan één passagier mee te nemen. En ja, de snelheid en de looks maken het plaatje af. Jammer dat je ze niet veel vaker ziet, maar aan de andere kant… wie er eentje koopt rijdt een zeldzame auto!
Uitrusting
Deze BMW i8 is af fabriek onder andere uitgerust met:
S609A Navigatiesysteem Professional
S2W8A BMW LM-velg 20'' W-spaak 470
S302A Alarmsysteem
S322A Comforttoegang (niet geactiveerd, kan worden geactiveerd door de dealer)
S4AAA Dakhemel antraciet
S430A Binnen-/buitenspiegel, automatisch dimmend
S458A Zitverstelling voor elektrisch
S494A Stoelverwarming bestuurder/passagier
S5ASA Driving Assistant
S5A4A LED-koplampen met uitgebreide functies
S508A Park Distance Control (PDC)
S563A Lichtpakket
S6ACA Intelligente noodoproep
S6AEA Teleservices
S6AKA Connected Drive Services
S6AMA Real-Time Traffic Information
S6ANA Concierge Services
S6APA Remote Services
S6ARA Internet
S6FVA Online entertainment
S6NSA Comforttelefonie met uitg. smartphone
S610A Head-up display
S674A Hifi-systeem Harman Kardon
P7S9A Connected Drive Services Paket
P7XVA Pure Impulse
Modificaties
Geen, deze i8 is volledig origineel.
Opmerkingen
De i8 heeft lichte gebruikssporen, zoals te zien is op de foto’s:
Lichte stoeprandschade op het rechter achterwiel.
Klein krasje over de tankdop
Klein plekje bij rechter wielkast
Kras op de rechterspiegel
Lichte steenslag op de voorbumper
Plekje bij het linker achterlicht
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
Deze i8 heeft op 29-06-2021 bij een kilometerstand van 99.944kmonderhoud gehad Ekris BMW in Arnhem. De gehele onderhoudshistorie is (digitaal) aanwezig en bij BMW beschikbaar.
Inbegrepen bij verkoop
Bij de verkoop van deze BMW i8 zit inbegrepen:
Originele laadkabel
Twee sleutels
Over de verkoper
De eigenaar van deze BMW moest een keer een i8 hebben. Nee, misschien niet handig met een kleine op de achterbank, maar zoals dat gaat bij emotionele aankopen hakte hij toch de knoop door. En inderdaad, dat kinderzitje achterin bleek prima te passen. De opgestoken duimen waren niet te tellen en de kosten voor het gebruik bleken verrassend laag. Maar ruim een jaar later wordt het toch tijd voor een iets rationelere auto. Wat het gaat worden? Dat is nog niet duidelijk, maar het moet een auto zijn die minimaal zo veel plezier als de i8 biedt. Iets waarmee je op de parkeerplaats bij de lokale supermarkt aangesproken wordt door oprecht geïnteresseerde mensen, en waar jonge autoliefhebbers maar wat graag hun camera voor pakken. Een Aston Martin Rapide?
Samenvatting
Verkoper - Daniël Verkoper type - Particulier Locatie - Gelderland Chassisnummer - WBY2Z21020V345685 Bouwjaar - 2015 Kilometerstand - 101.500 km Aantoonbaar - Ja Garantie - Nee Marge/BTW - Marge auto Carrosserie - Coupé Motor - 1,5 liter driecilinder met 231 pk gecombineerd met een elektromotor met 131 pk. Aandrijving - Vierwielaandrijving Bak - Zestraps automaat Exterieur - Sophistograu Interieur - Carumgrau Bekleding - Leder Rokersauto - Nee Eigenaren - 2 (inclusief huidige) Banden - Bridgestone Potenza S001, rondom 5.0 millimeter profiel
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable