Zover bekend zijn er slechts 1100 exemplaren gebouwd!
Ooit begon het met de snelste sedan die er te koop was. De BMW E28 M5 begon met een dikke motor met 286 pk uit de M1, wat subtiele carrosseriewijzigingen en een aangepaste ophanging. Opgevolgd door de E34 met uiteindelijk een 3,8 liter met 340 pk die zelfs als touring leverbaar was.
De derde generatie deed er natuurlijk nog een schepje bovenop met een dikke V8 van 5 liter en 400pk. Uiteindelijk kwam er nog de über M5 met 5 liter V10 en SMG transmissie in de E60 serie.
Bij de F10 ging het qua inhoud en cilinders bergafwaarts. Mede gedwongen door de emissie-eisen werd de 4,4 liter V8 voorzien van 2 turbo’s en leverde de motor 560pk en 680NM koppel.
Uiteindelijk is de 5e generatie F90 in 2017 op het toneel verschenen. Zoals het er nu naar uitziet de laatste M5 zonder electrische (hybride) aandrijving. In eerste instantie aangeboden als “normale” M5 met 600pk en al snel was er een “upgrade” beschikbaar in de vorm van de Competition met 625pk.
In 2021 kwam de laatste evolutie van de F90 als CS versie met slechts 35pk extra (635pk en 750NM koppel), maar ook met 116kg minder gewicht dan de standaard M5 al gevolg van een carbon dieet. Leverbaar in slechts 3 kleuren waarvan de Frozen Deep Green Metallic er toch wel uitspringt, zeker in combinatie met de Gold Bronze gesmede velgen en overige CS details in die kleur. Sowieso zijn de details bij de CS fantastisch. Open de carbon motorkap en je ziet het M5 CS logo in de kap. Spiegels, stoelen, het dak, de dorpels, overal is in detail over nagedacht.
Alles bij elkaar zorgt het voor zeer indrukwekkende prestaties: in 3,0 sec. naar de 100 kmh, 7 sec. later op 200 kmh en een begrensde top van 305 kmh.
De door ons aangeboden M5 CS komt direct van de eerste eigenaar en heeft, aangezien er bij de M5 CS destijds niet veel keuze was aan opties, een bescheiden “extra-lijstje”. Het enigste is wat als optie is aangevinkt, is de individual Deep Frozen green kleur, keramische bedieningsknoppen kachel paneel en TV functie plus. De auto komt uit Duitsland, heeft nog geen Nederlands kenteken en wordt daarom aangeboden excl. restBPM van ruim 20.000,- euro. Bijkomend voordeel is dat de auto aantrekkelijk is om zakelijk te kopen aangezien het een BTW auto betreft. De biedingen zijn dus inclusief BTW en exclusief restBPM.
Deze M5 CS is nog maagdelijk en heeft 1 beurt gehad bij de Duitse BMW dealer.
Onze mening
Waarschijnlijk de laatste M5 zonder electromotor (of in ieder geval zonder electrsiche ondersteuning). Die moet je eigenlijk wel hebben. De kleur en de goud-bronzen details maken ‘m helemaal af. Een auto met supercarprestaties waar je gewoon met z’n vieren in kunt zitten en een nieuw record op de Nordschleife kunt zetten. Maar ook een auto waarmee je je schoonmoeder gewoon boodschappen kunt laten doen.
Binnenkort is het waarschijnlijk allemaal verleden tijd. Pak je kans!
Over de verkoper
De verkoper is een bekende in de BMW M-wereld. Hij heeft hier zijn sporen verdiend en besloot tot aankoop van deze ultieme bolide. Het idee was om de auto ook in te zetten voor wat circuitwerk, maar daar is de huidige bezitter op teruggekomen. Hij vindt dat zonde van zo’n collectors item als deze. Om ruimte te maken voor een echt circuitwapen mag deze M5 CS vertrekken naar een nieuwe liefhebber.
Uitrusting
Zoals reeds aangegeven was het aantal mogelijke opties op een M5 CS beperkt.
Dat mag ook wel met een Nederlandse “vanafprijs” van 225.000,- euro.
De opties bestaan uit:
Individual Deep Frozen Green
Keramische bedieningsknoppen kachel paneel
TV functie plus
Modificaties
Geen, deze M5 CS is volledig origineel
Opmerkingen
De huidige eigenaar heeft na het ophalen slechts enkele kilometers met de auto gereden. Op hele lichte gebruikssporen na zoals minimale steenslag en uiteraard wat bandenslijtage, is de auto zo goed als nieuw.
Recente onderhoudshistorie
De auto heeft in juli 2023 (en 10.000km) een onderhoudsbeurt gehad bij BMW dealer Autohaus Fett&Wirtz
Inbegrepen bij verkoop
• 2 originele sleutels en code kaart
Samenvatting
• Verkoper – Emad
• Locatie – Zwolle
• Chassisnummer – WBS71CH0X0CH57810
• Kenteken – Duitse papieren
• Eerste registratie – 2021
• Kilometerstand – 10.926km
• Aantoonbaar - Ja
• Garantie – Nee
• BTW/marge-auto – BTW (u biedt incl btw en exclusief BPM)
• Carrosserie – Sedan
• Motor – 4,4 Liter V8 motor
• Aandrijving – Vierwiel aangedreven
• Bak – Automaat
• Banden – Pirelli Corsa 285-35-20 en 275-35-20 DOT 2021, 4,5 resp. 6mm
• Exterieur – Individual Deep Frozen Green
• Interieur – Zwart leder
• Bekleding – Leder zwart
• Rokersauto - Nee
• Aantal vorige eigenaren – 1
• In bezit sinds – eind 2023
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable