Over deze Collectable
BMW M3 Coupé (E46)
Waarschijnlijk de beste M3 ooit. Met name de S54 motor maakte van de E46 een icoon!
De eerste generatie M3 (E30) was een succes. Vele autosportsuccessen zorgen ook voor gretige aftrek bij het publiek. Bijna 18.000 exemplaren werden er verkocht. Daarvan zijn er best wel wat gesneuveld waardoor de overgebleven auto’s inmiddels enorme bedragen opbrengen. De E36 en E46 M3’s ontlopen elkaar niet zoveel qua aantallen. Van beide modellen zijn er rond de 80.000 stuks gebouwd. De E46 is eigenlijk een perfecte combinatie tussen alles wat je wenst. Weinig tot geen onderstuur, en overstuur pas wanneer je het forceert. Het onderstel is stug, maar bij een niet al te slecht wegdek comfortabel genoeg. De 343 pk sterke lijn 6 zorgt voor ruimvoldoende power wanneer gewenst. Ondanks dat een SMG automaat van BMW niet teleurstelt (zeker als je ‘m gebruikt waarvoor die is gemaakt), is het wel heel gaaf dat dit een ‘’ouderwetse’’ (en zeer gewilde) handbak is. Het zorgt toch voor meer feeling tijdens het rijden. Zelf tussengas geven, zelf verantwoordelijk zijn voor de koppeling. En zelf de toeren kiezen van het 5 maal Engine of the Year award winnend S54 motorblok.
Deze E46 M3 begon zijn leven in Amerika. Volgens de Carfax heeft de auto lichte voorschade gehad (maar zijn geen structurele delen geraakt) en is later naar Europa getransporteerd. Vervolgens is de toenmalige eigenaar helemaal losgegaan op de auto om er een CSL tribute van te maken met heel veel (echte) carbondelen. Verder werden er originele M3 CSL velgen gemonteerd met Michelin Pilot Sport banden. In totaal is er zo’n 45.000,- euro in gestoken om deze M3 weer helemaal te krijgen zoals deze hier nu staat. Zo zijn de dakplaat, voorbumper en het kofferdeksel van carbon, net als bij de originele CSL. Koplampen zijn vernieuwd, de auto is compleet gespoten in de originele kleur en de motor heeft nieuwe lagerschalen en een gereviseerde Vanos, waardoor deze voorlopig weer vooruit kan. Het aangepaste onderstel en de kuipstoelen maken de auto tot een ultiem rijders exemplaar!
Onze mening
Deze E46 is eigenlijk wel zoals je hem wilt hebben. Handgeschakeld, supersportief uitgevoerd met de CSL onderdelen en je zit lekker strak in de Kuipstoelen. Daarmee wordt het accent weliswaar wat meer op sportief gebruik gelegd, maar daar koop je een M3 toch ook voor? De hogere kilometerstand kun je ook als voordeel zien. Ten eerste is alles er al aan gedaan, ten tweede hoef je geen spijt te hebben als je er eens lekker wat kilometers bijzet om van te genieten en ten derde is deze een stuk vriendelijker geprijsd dan de trailerqueens die in een dure schuur staan te verpieteren.
Over de verkoper
De huidige eigenaar, een echte liefhebber die hiervoor een originele RS6 van het eerste type had, kon de auto overnemen van een goede kennis. Waarvan hij wist hoe secuur en professioneel hij deze auto had gerestaureerd. In zijn ogen is het de ultieme e46 met de looks van een CSL maar dan toch met een handbak. Ondanks de km stand is de staat waar de auto zich in bevind uniek te noemen.
Uitrusting
Deze M3 is uitgerust met:
• Harman-Kardon Hifi
• M-Sportstuurwiel multifunctioneel
• Climate control
• Dynamic Stability Control
• Electrisch bedienbare ramen voor- en achter
• Park Distance Control
• Metallic lak
• Xenon verlichting
Modificaties
• Carbon kofferklep CSL style
• Carbon dakpaneel
• Carbon middenconsole
• Carbon CSL voorbumper
• Carbon splitters
• M3 19 inch BMW velgen (origineel)
• Verlaagd onderstel
• Cobra kuipstoelen
Opmerkingen
De M3 is compleet opnieuw gespoten zodat alle nieuwe delen ook echt in dezelfde kleur zijn als de rest van de auto. De S54 motor heeft 2 gevoelige punten: De Vanos en de drijfstanglagers. Beide zijn bij deze auto vervangen / gereviseerd. Verder is het subframe aan de achterzijde een bekend “pijnpunt” van de E46. Uiteraard is ook dit verstevigd! Vanwege de kuipstoelen brandt het airbaglampje. De remschijven lopen op hun einde. Daarom wordt een nieuwe (en correcte) set van 4 geboorde en geventileerde schijven meegeleverd.
Recente onderhoudshistorie
Er is geen historie verder aanwezig, alles is in eigen beheer is opgepakt. Totaal is er rond de 45.000,- euro uitgegeven aan techniek, onderdelen en carrosserie.
Inbegrepen bij verkoop
1 sleutel
APK rapport
Documentatie onderstel
4 nieuwe remschijven Zimmermann, OEM kwaliteit.
Samenvatting
• Verkoper – Julian
• Locatie – Nieuw Vennep
• Chassisnummer – WBSBL934X4PN55529
• Kenteken – P-247-TX
• Eerste registratie – 01-06-2004
• Kilometerstand – 283.747km
• Aantoonbaar - Aannemelijk
• Garantie – Nee
• BTW/marge-auto - Marge
• Carrosserie – Coupé
• Motor – 3.2 Liter 6 cilinder lijn motor
• Aandrijving – Achterwiel aangedreven
• Bak – Handgeschakeld
• Banden – 265-30-19 en 225-35-19, Michelin Pilot Sport DOT 2022 en >6mm
• Exterieur – BMW Silbergrau Metallic
• Interieur – Zwart leder / stof
• Bekleding – Leder / stof
• Rokersauto - Nee
• Eigenaren – 2 in Nederland
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.