Some say… dat dit de meest tijdloze BMW M5 is. Niet voor niets waren de iets lichter gemotoriseerde broertjes en zusjes van het E39 model jarenlang erg gewilde youngtimers in Nederland. Oud genoeg om zich te kwalificeren als youngtimer, maar ook modern en betrouwbaar genoeg om, in alle comfort, prima mee te kunnen komen met het hedendaags verkeer. En de M5 is natuurlijk, zoals altijd, de ultieme versie. Het was de derde BMW M5 in de historie (na de E28 en E34), de eerste met een 8-cilinder en de laatste met een handgeschakelde versnellingsbak (in Europa). En, afgezien van het ‘Sport’ knopje dat alleen de gasrespons aanpast, gewoon met 1 (ideale) instelling. Zoals de mannen van BMW en M vonden dat de auto perfect afgesteld was qua motor, besturing en onderstel. En ze hebben gelijk. Dit is de laatste ‘analoge’ M5.
Het is geen toeval dat destijds Alex Roy juist de BMW E39 M5 koos als zijn auto om het Amerikaanse record van Coast to Coast te verbeteren. De combinatie van relatief anonieme looks, ruim voldoende vermogen, veel comfort en hoge betrouwbaarheid zorgde ervoor dat hij dit model koos. Het lukt hem in 2007 om een nieuw record te zetten, in precies 32 uur en 7 minuten. Hier is een documentaire van gemaakt, klik hier.
Deze BMW E39 M5 is het zogenaamde facelift of LCI model. Dit betekent dat deze Collectable de modernere koplampen heeft (met de zogenaamde corona ringen), aangepaste achterlichten en ook PDC aan de voorzijde.
Het interieur is opgefrist met onder meer nieuwe grijze wijzerplaten in het instrumentarium, het grotere (6.5-inch) display / navigatie (met de cassette speler erachter verscholen!) en een kleiner stuurwiel. Ook technisch werden er kleine aanpassingen (met name rondom de VANOS) gedaan.
Deze specifieke auto werd in 2001 in Duitsland geleverd en verruilde in 2015 bij een kilometerstand van 66.000 km zijn Duitse kentekenplaten voor een setje gele met ‘NL’ erop. Tom heeft de auto in mei 2015 gekocht bij Premium Classics in Vught en heeft de auto daarna altijd bij BMW Renova in Breda in onderhoud gehad.
Recentelijk is de motor volledig en preventief gereviseerd / onderhouden, nadat Tom als BMW-kenner een "verdacht geluidje" in de VANOS hoorde. Van het een komt het ander en de motor is derhalve als nieuw, na een volledige revisie door de experts van Van Kronenburg. De drijfstang lagers, de distributiekettingen met geleiders en spanners, de tandwielen van de nokkenas en krukas, de kunststof leiding van VANOS, de klepsteekrubbers, de waterpomp, de pijpen van de koelvloeistof, de oliekoeler, de bougies, de olie (10W60 Castrol M) en de koppeling zijn allemaal vervangen, de injectoren getest en de cilinder koppen gedemonteerd. Er zit dan ook nog bijna 12 maanden garantie op de motor. De airco is tevens opnieuw gevuld.
De kleur van de auto is Carbon Schwarz, wat in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden eigenlijk heel donkerblauw is. Dit in combinatie met het volledig lederen interieur in zwart zorgt ervoor dat deze M5 een relatief onopvallende verschijning is. Er zijn 7,985 linksgestuurde Europese auto’s gemaakt en het wordt steeds lastiger om originele exemplaren met een niet astronomische kilometerstand (en duidelijke historie) te vinden.
Wouter's mening
Tom heeft mij voorafgaand aan het opnemen van de video van deze heerlijke BMW zeer vriendelijk de sleutels toegeworpen om deze eens op mijn gemak te kunnen beproeven. Dit is dé klassieke sport sedan. Sommigen vinden deze generatie M5 tijdloos. Ik persoonlijk niet, maar de E39 is zonder twijfel wel gebouwd in gouden tijden voor BMW en voor petrolheads. De bouwkwaliteit is voortreffelijk en alle ingrediënten zijn perfect op smaak. Is dit dan de perfecte M5? Wie weet... voor de koper van deze wel, lijkt het!
Uitrusting
Deze BMW M5 uit 2001 is af-fabriek uitgerust met onder meer:
M Sports Steering Wheel, Multifunction
Individual Audio System
White Direction Indicator Lights
Glass Roof, Electrical
Floor Mats Velours
Warning Triangle and First Aid Kit
Interior / Outside Mirror with Auto Dip
Smoker Package
Seat Adjustment, Electric with Memory
Armrest Front
Lumbar Support, Driver and Passenger
Seat Heating Driver / Passenger
On-Board Monitor with TV
Navigation System Professional
Provisions for BMW 6 CD Changer
CD Changer for 6 CDs
Headlight Washer System / Intensive Cleaning
Park Distance Control (PDC)
Fog Lights
Xenon Light
Automatic Air Conditioning
Kilometre Speedo
On-Board Computer V with Remote Control
Dynamic Stability Control
Hydro Steering-Servotronic
Side Airbags for Rear Passengers
Tyre Pressure Control (TPC)
Alarm System
Headlining Anthracite
Deleted Model Lettering
Modificaties
De originele uitlaat is door de vorige eigenaar vervangen door een SuperSprint uitlaat, die de auto een iets diepere brom geeft. “En dat is maar goed ook, anders is het net een technisch aangepaste BMW 540i met een handbak”, aldus een BMW liefhebber...
In de kofferbak zat bij aankoop tevens een DVD speler, waarschijnlijk omdat de af-fabriek TV in de meeste regio's niet meer werkt. Tom heeft deze echter nog nooit getest, want 'met een M5 moet je rijden, niet tv kijken'.
Tom heeft in 2015 het bekende BMW E39 / E46 probleem met de wegvallende pixels reeds door een bekende specialist in Den Helder laten verhelpen (met levenslange garantie), dus dit probleem komt nooit meer terug.
Opmerkingen
Deze Collectable verkeert in een zeer nette staat, zeker voor een auto van 20 jaar oud. Er zijn alleen wat kleine cosmetische aandachtspuntjes, tevens vastgelegd op de foto's:
Lichte steenslag aanwezig aan voorzijde en spiegels
Kleine beschadiging op het achterlicht en achterscherm rechts
Beschadiging op de velg linksvoor
De oorspronkelijke auto-telefoon in de middenarmsteun ontbreekt
Minimale gebruikssporen aan de wang bestuurdersstoel aan instapzijde
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
86.250 km - april 2021 - nieuwe voorbanden (345 EUR)
85.000 km – maart 2021 – preventieve motor revisie (15.000 EUR) bij BMW dealer
80.880 km – 3 juni 2019 – APK met beurt (1.170 EUR) bij BMW dealer
79.039 km – 24 mei 2018 – grote beurt (1.674 EUR) bij BMW dealer
75.366 km – 27 maart 2017 – kleine beurt (800 EUR) bij BMW dealer
66.427 km – 14 mei 2015 – afleverbeurt verzorgd door Premium Classics
62.560 km - onleesbare datum - filters en check bij BMW dealer
52.692 km - 17 oktober 2006 - olieservice en filters bij BMW dealer
33.980 km - 5 maart 2004 - kleine beurt met olie service bij BMW dealer
28.429 km - 16 oktober 2003 - filters bij BMW dealer
19.453 km - 19 augustus 2002 - olieservice en filters bij BMW dealer
1.770 km - 15 juni 2001 - eerst beurt bij BMW dealer
0 km - 21 januari 2001 - afleverbeurt bij BMW dealer
De complete onderhoudshistorie is uiteraard beschikbaar op aanvraag.
Inbegrepen bij verkoop
Alle sleutels
Alle handleidingen
De Nederlandse onderhoudshistorie sinds 2015 met alle rekeningen
Over de verkoper
Tom is een echte petrolhead. Maar nu hij, na 13 jaar in het buitenland te hebben gewoond, weer terug is in Nederland blijkt zijn auto-verzameling iets te groot geworden. Hij had in Nederland reeds een aantal auto’s gekocht (waarvan deze BMW E39 M5 de eerste was) en heeft ook een aantal auto's uit Dubai mee teruggenomen. Maar meer dan 10 auto’s vindt hij toch iets te veel, met name omdat hij vanwege gebrek aan ruimte en vooral tijd onvoldoende rijplezier kan hebben. 'Je kunt er maar in 1 tegelijk rijden'.
Tom heeft deze Collectable in de lente van 2015 gekocht bij Premium Classics in Vught. Zijn vrouw ging die zomer met hun juist geboren dochter voor 6 weken naar Nederland en in plaats van een auto huren, vond hij het een veel leuker idee om er eentje te kopen die niet al te veel afschrijft. En dat werd deze, als herinnering aan de eerste BMW die hij (als lease-auto) had gereden. Dat was ook een E39, maar dan een 520d. Hij heeft met zijn familie 6 jaar plezier gehad van deze heerlijke M5 als hij in Nederland was en heeft systematich (ondanks de beperkte kilometers) de beurten laten uitvoeren bij BMW Renova in Breda om de auto in perfecte staat te houden.
Maar geloof ons niet op ons woord: zelfs Magnus Walker, auto-liefhebber en die-hard Porsche-fanaat, is ook zeer lovend over dit model M5, kijk hier naar zijn ongezouten mening.
Samenvatting
Verkoper - Tom Verkoper type - Particulier Locatie - Noord-Brabant Chassisnummer - WBSDE91090GJ21535 Bouwjaar - 02-05-2001 Kilometerstand - 86.350 km NAP - Nee, import uit Duitsland Garantie - 12 maanden op de motor Carrosserie - Sedan Motor - S62 motor, V8, 4.941 cc met 400 pk @ 6.600 tpm Aandrijving - Achterwielen Bak - Handgeschakelde 6-bak Exterieur - 416 Carbon Schwarz Interieur - Zwart Nappa leder Bekleding - Volledig leder Rokersauto - Nee Eigenaren - 2 in Duitsland, 1 in Nederland (recentelijk overgeschreven binnen de familie) Banden - LV + RV: Goodyear Eagle F1 Asym3 (nieuw) / LA + RA: Goodyear Eagle F1 Asym3 (6 mm, uit 2019)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (1)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable