Verkocht

Over deze Collectable

Some say… dat dit de meest tijdloze BMW M5 is. Niet voor niets waren de iets lichter gemotoriseerde broertjes en zusjes van het E39 model jarenlang erg gewilde youngtimers in Nederland. Oud genoeg om zich te kwalificeren als youngtimer, maar ook modern en betrouwbaar genoeg om, in alle comfort, prima mee te kunnen komen met het hedendaags verkeer. En de M5 is natuurlijk, zoals altijd, de ultieme versie. Het was de derde BMW M5 in de historie (na de E28 en E34), de eerste met een 8-cilinder en de laatste met een handgeschakelde versnellingsbak (in Europa). En, afgezien van het ‘Sport’ knopje dat alleen de gasrespons aanpast, gewoon met 1 (ideale) instelling. Zoals de mannen van BMW en M vonden dat de auto perfect afgesteld was qua motor, besturing en onderstel. En ze hebben gelijk. Dit is de laatste ‘analoge’ M5.

Het is geen toeval dat destijds Alex Roy juist de BMW E39 M5 koos als zijn auto om het Amerikaanse record van Coast to Coast te verbeteren. De combinatie van relatief anonieme looks, ruim voldoende vermogen, veel comfort en hoge betrouwbaarheid zorgde ervoor dat hij dit model koos. Het lukt hem in 2007 om een nieuw record te zetten, in precies 32 uur en 7 minuten. Hier is een documentaire van gemaakt, klik hier.

Deze BMW E39 M5 is het zogenaamde facelift of LCI model. Dit betekent dat deze Collectable de modernere koplampen heeft (met de zogenaamde corona ringen), aangepaste achterlichten en ook PDC aan de voorzijde.

Het interieur is opgefrist met onder meer nieuwe grijze wijzerplaten in het instrumentarium, het grotere (6.5-inch) display / navigatie (met de cassette speler erachter verscholen!) en een kleiner stuurwiel. Ook technisch werden er kleine aanpassingen (met name rondom de VANOS) gedaan.

Deze specifieke auto werd in 2001 in Duitsland geleverd en verruilde in 2015 bij een kilometerstand van 66.000 km zijn Duitse kentekenplaten voor een setje gele met ‘NL’ erop. Tom heeft de auto in mei 2015 gekocht bij Premium Classics in Vught en heeft de auto daarna altijd bij BMW Renova in Breda in onderhoud gehad.

Recentelijk is de motor volledig en preventief gereviseerd / onderhouden, nadat Tom als BMW-kenner een "verdacht geluidje" in de VANOS hoorde. Van het een komt het ander en de motor is derhalve als nieuw, na een volledige revisie door de experts van Van Kronenburg. De drijfstang lagers, de distributiekettingen met geleiders en spanners, de tandwielen van de nokkenas en krukas, de kunststof leiding van VANOS, de klepsteekrubbers, de waterpomp, de pijpen van de koelvloeistof, de oliekoeler, de bougies, de olie (10W60 Castrol M) en de koppeling zijn allemaal vervangen, de injectoren getest en de cilinder koppen gedemonteerd. Er zit dan ook nog bijna 12 maanden garantie op de motor. De airco is tevens opnieuw gevuld. 

De kleur van de auto is Carbon Schwarz, wat in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden eigenlijk heel donkerblauw is. Dit in combinatie met het volledig lederen interieur in zwart zorgt ervoor dat deze M5 een relatief onopvallende verschijning is. Er zijn 7,985 linksgestuurde Europese auto’s gemaakt en het wordt steeds lastiger om originele exemplaren met een niet astronomische kilometerstand (en duidelijke historie) te vinden.

Wouter's mening

Tom heeft mij voorafgaand aan het opnemen van de video van deze heerlijke BMW zeer vriendelijk de sleutels toegeworpen om deze eens op mijn gemak te kunnen beproeven. Dit is dé klassieke sport sedan. Sommigen vinden deze generatie M5 tijdloos. Ik persoonlijk niet, maar de E39 is zonder twijfel wel gebouwd in gouden tijden voor BMW en voor petrolheads. De bouwkwaliteit is voortreffelijk en alle ingrediënten zijn perfect op smaak. Is dit dan de perfecte M5? Wie weet... voor de koper van deze wel, lijkt het!

Uitrusting

Deze BMW M5 uit 2001 is af-fabriek uitgerust met onder meer:

  • M Sports Steering Wheel, Multifunction
  • Individual Audio System
  • White Direction Indicator Lights
  • Glass Roof, Electrical
  • Floor Mats Velours
  • Warning Triangle and First Aid Kit
  • Interior / Outside Mirror with Auto Dip
  • Smoker Package
  • Seat Adjustment, Electric with Memory
  • Armrest Front
  • Lumbar Support, Driver and Passenger
  • Seat Heating Driver / Passenger
  • On-Board Monitor with TV
  • Navigation System Professional
  • Provisions for BMW 6 CD Changer
  • CD Changer for 6 CDs
  • Headlight Washer System / Intensive Cleaning
  • Park Distance Control (PDC)
  • Fog Lights
  • Xenon Light
  • Automatic Air Conditioning
  • Kilometre Speedo
  • On-Board Computer V with Remote Control
  • Dynamic Stability Control
  • Hydro Steering-Servotronic
  • Side Airbags for Rear Passengers
  • Tyre Pressure Control (TPC)
  • Alarm System
  • Headlining Anthracite
  • Deleted Model Lettering

Modificaties

De originele uitlaat is door de vorige eigenaar vervangen door een SuperSprint uitlaat, die de auto een iets diepere brom geeft. “En dat is maar goed ook, anders is het net een technisch aangepaste BMW 540i met een handbak”, aldus een BMW liefhebber...

In de kofferbak zat bij aankoop tevens een DVD speler, waarschijnlijk omdat de af-fabriek TV in de meeste regio's niet meer werkt. Tom heeft deze echter nog nooit getest, want 'met een M5 moet je rijden, niet tv kijken'. 

Tom heeft in 2015 het bekende BMW E39 / E46 probleem met de wegvallende pixels reeds door een bekende specialist in Den Helder laten verhelpen (met levenslange garantie), dus dit probleem komt nooit meer terug.

Opmerkingen

Deze Collectable verkeert in een zeer nette staat, zeker voor een auto van 20 jaar oud. Er zijn alleen wat kleine cosmetische aandachtspuntjes, tevens vastgelegd op de foto's:

  • Lichte steenslag aanwezig aan voorzijde en spiegels
  • Kleine beschadiging op het achterlicht en achterscherm rechts
  • Beschadiging op de velg linksvoor
  • De oorspronkelijke auto-telefoon in de middenarmsteun ontbreekt
  • Minimale gebruikssporen aan de wang bestuurdersstoel aan instapzijde

Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.

Recente onderhoudshistorie

  • 86.250 km - april 2021 - nieuwe voorbanden (345 EUR)
  • 85.000 km – maart 2021 – preventieve motor revisie (15.000 EUR) bij BMW dealer
  • 80.880 km – 3 juni 2019 – APK met beurt (1.170 EUR) bij BMW dealer
  • 79.039 km – 24 mei 2018 – grote beurt (1.674 EUR) bij BMW dealer
  • 75.366 km – 27 maart 2017 – kleine beurt (800 EUR) bij BMW dealer
  • 66.427 km – 14 mei 2015 – afleverbeurt verzorgd door Premium Classics
  • 62.560 km - onleesbare datum - filters en check bij BMW dealer
  • 52.692 km - 17 oktober 2006 - olieservice en filters bij BMW dealer
  • 33.980 km - 5 maart 2004 - kleine beurt met olie service bij BMW dealer
  • 28.429 km - 16 oktober 2003 - filters bij BMW dealer
  • 19.453 km - 19 augustus 2002 - olieservice en filters bij BMW dealer
  • 1.770 km - 15 juni 2001 - eerst beurt bij BMW dealer
  • 0 km - 21 januari 2001 - afleverbeurt bij BMW dealer

De complete onderhoudshistorie is uiteraard beschikbaar op aanvraag. 

Inbegrepen bij verkoop

  • Alle sleutels
  • Alle handleidingen
  • De Nederlandse onderhoudshistorie sinds 2015 met alle rekeningen 

Over de verkoper

Tom is een echte petrolhead. Maar nu hij, na 13 jaar in het buitenland te hebben gewoond, weer terug is in Nederland blijkt zijn auto-verzameling iets te groot geworden. Hij had in Nederland reeds een aantal auto’s gekocht (waarvan deze BMW E39 M5 de eerste was) en heeft ook een aantal auto's uit Dubai mee teruggenomen. Maar meer dan 10 auto’s vindt hij toch iets te veel, met name omdat hij vanwege gebrek aan ruimte en vooral tijd onvoldoende rijplezier kan hebben. 'Je kunt er maar in 1 tegelijk rijden'.

Tom heeft deze Collectable in de lente van 2015 gekocht bij Premium Classics in Vught. Zijn vrouw ging die zomer met hun juist geboren dochter voor 6 weken naar Nederland en in plaats van een auto huren, vond hij het een veel leuker idee om er eentje te kopen die niet al te veel afschrijft. En dat werd deze, als herinnering aan de eerste BMW die hij (als lease-auto) had gereden. Dat was ook een E39, maar dan een 520d. Hij heeft met zijn familie 6 jaar plezier gehad van deze heerlijke M5 als hij in Nederland was en heeft systematich (ondanks de beperkte kilometers) de beurten laten uitvoeren bij BMW Renova in Breda om de auto in perfecte staat te houden. 

Maar geloof ons niet op ons woord: zelfs Magnus Walker, auto-liefhebber en die-hard Porsche-fanaat, is ook zeer lovend over dit model M5, kijk hier naar zijn ongezouten mening.

Samenvatting

Verkoper - Tom
Verkoper type - Particulier
Locatie - Noord-Brabant 
Chassisnummer - WBSDE91090GJ21535
Bouwjaar - 02-05-2001
Kilometerstand - 86.350 km
NAP - Nee, import uit Duitsland
Garantie - 12 maanden op de motor 
Carrosserie - Sedan
Motor - S62 motor, V8, 4.941 cc met 400 pk @ 6.600 tpm
Aandrijving - Achterwielen
Bak - Handgeschakelde 6-bak
Exterieur - 416 Carbon Schwarz
Interieur - Zwart Nappa leder
Bekleding - Volledig leder
Rokersauto - Nee
Eigenaren - 2 in Duitsland, 1 in Nederland (recentelijk overgeschreven binnen de familie)
Banden -  LV + RV: Goodyear Eagle F1 Asym3 (nieuw) / LA + RA: Goodyear Eagle F1 Asym3 (6 mm, uit 2019)

 

De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.