Freude am Fahren met de wind in je haren: dat kan met deze E30 325i Cabrio. Daar zorgen de smeuïge zes-in-lijn, een handbak en het M Sport-onderstel voor. In de kleur Calypsorot Metallic met een Naturel lederen bekleding is het ook een bijzonder fraaie verschijning.
Een 3-serie is altijd een uitstekende basis geweest voor een cabrio om heerlijk mee te toeren. Met de eerste generatie (de E21) bouwde BMW alleen zelf nog geen cabrio. Er was wel een cabrio te krijgen via de dealer, maar dat was het werk van carrosseriebouwer Baur.
Van de E30-generatie was er in eerste instantie ook alleen een Baur-cabrio, maar deze keer kwam BMW ook zelf met een 3-serie Cabrio. En wat een fraaie verschijning, volledig open en met de kap verzonken in de carrosserie. In tegenstelling tot de Baur-versie, want bij die versie bleven de raamstijlen nog overeind staan.
De M3 was natuurlijk de topversie van de 3-serie Cabrio, maar de 325i is als subtopper ook niet te versmaden. Deze heeft twee cilinders extra ten opzichte van de M3 en is naar onze mening net wat stijlvoller vormgegeven. De heerlijke 2,5 liter zes-in-lijn is goed voor 170 pk en 222 Nm aan koppel. Daarmee was het voor die tijd een bijzonder vlotte auto. Dit blok vond trouwens ook zijn weg naar een andere cabrio van BMW: de Z1.
Een BMW 325i is geen sportauto, maar het is wél een rijdersauto. Zeker dit exemplaar. Een zes-in-lijn, achterwielaandrijving, een handbak en een M sport-onderstel: dit is hoe een BMW hoort te zijn. Met het dakje open is het ‘Freude am Fahren’-gevoel compleet.
Ook als de auto stilstaat kun je er plezier aan beleven, want het is een plaatje om te zien. Het strakke lijnenspel heeft de tand des tijds uitstekend doorstaan. Dit specifieke exemplaar is uitgevoerd in de kleur Calypsorot Metallic, een zeldzame en vooral erg fraaie kleur. Met de lederen bekleding in de kleur Natur en de ‘kroonkurk’-velgen vormt dit een smaakvol totaalplaatje.
De huidige eigenaar heeft de auto destijds na lang zoeken geïmporteerd uit Zwitersland, waar deze E30 origineel geleverd is. De BMW heeft nog een bescheiden (aantoonbare) kilometerstand van 112.200 km.
Onze mening
De E30 cabriolet wordt bijzonder mooi oud. Een echte moderne klassieker, met (helaas) inmiddels bijpassende prijzen. En vind maar eens een nette. Gelukkig heeft de huidige eigenaar het voorwerk al gedaan, want wat is deze handgeschakelde 325 een hebbeding. In deze staat eigenlijk te mooi om dagelijks te rijden, maar de ideale weekend gezinsauto.
Uitrusting
Deze BMW is af-fabriek uitgerust met:
S219A Lederen sportstuurwiel 380 mm
S350 Warmtewerend glas
S370 Kap zwart
S423A Vloermat velours
S510A Koplamphoogteverstelling
S653 Radio Bavaria C Reverse II
S704A M sport-onderstel
Modificaties
Geen, deze auto is nog volledig origineel.
Opmerkingen
Er zijn uiteraard wat gebruikssporen, vastgelegd op de foto's:
Lichte beschadigingen van de velgen (linksvoor, rechtsachter)
Twee schuurplekjes op het achterruitje, vanwege schuren langs de rand van de kofferbak (niet ongebruikelijk bij E30's)
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:
28 april 2020 - 109.876 km: grote beurt, o.a. distributieriem, waterpomp, spruitstukpakking, brandstofslang vervangen (uitgevoerd door een monteur van BMW Amsterdam)
16 juni 2019 - 108.953 km - BMW-specialist JSM Cars: klein onderhoud + nieuwe einddemper (origineel BMW)
22 februari 2019 - 107.572 km - JSM Cars: o.a. spoorstang, draagarmrubbers en voorruit vervangen, voorstoelen gerenoveerd
Takel voor de hardtop (hardtop zelf is wegens ruimtegebrek verkocht door vorige eigenaar)
Over de verkoper
De eigenaar raakte dankzij een vriend die een E30 Cabrio bezat in de ban van dit model. In zijn ogen is dit de mooiste versie van de E30 (naast de M3). Hij raakte ook al snel verliefd op het geluid van de zes-in-lijn, dus er moest een 325i Cabrio komen. Zijn zoektocht leidde hem uiteindelijk naar Zwitserland, waar hij deze prachtige E30 325i Cabrio vond. Dit exemplaar was precies wat hij zocht en na een ritje door de bergen was hij verkocht. Dat hij de juiste keuze had gemaakt werd bevestigd door de E30-specialist die de auto bij terugkeer in Nederland inspecteerde. Hij heeft er met veel plezier in gereden, maar inmiddels heeft hij zijn jeugddroom aangeschaft: een Porsche 993 Carrera 2. Daardoor rijdt hij nog maar weinig met de E30 en dat is natuurlijk zonde. Daarom mag deze fraaie BMW nu naar een nieuwe liefhebber.
Samenvatting
Verkoper - Joris (nee, niet 'onze' Joris) Verkoper type - Privé Locatie - Noord-Holland Chassisnummer - WBABB11000EB94670 Kenteken - TF-482-S Bouwjaar/-datum - 28 mei 1991 Eerste registratie - 24 juni 1991 Kilometerstand - 112.200 km Aantoonbaar - Ja, a.d.h.v. documentatie Garantie - Nee BTW/marge-auto - Marge Carrosserie - Cabrio Motor - 2,5 liter zes-in-lijn met 170 pk Aandrijving - Achterwielaandrijving Bak - Handgeschakelde vijfbak Exterieur - Calypsorot Metallic (252) Interieur - Natur (0295) Bekleding - Leder Rokersauto - Nee Eigenaren - Onbekend In bezit sinds - Juli 2018 Banden - Continental ContiPremiumContact 2 (2016, ca. 5mm)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable