De E28 serie zie je nauwelijks meer op onze wegen. Dat we dan een origineel Nederlandse 5-serie hebben uit het laatste bouwjaar met een lage kilometerstand, mag gerust bijzonder worden genoemd.
De BMW E28 serie loste zijn voorganger, de E12, af in 1981. Qua constructie borduurde de E28 voort op de E12, maar er werden wel belangrijke technische nieuwtjes toegepast in de E28 zoals: ABS, Boardcomputer en bestuurdersairbag. Mede dankzij de snelle dieselmotoren (in Duitsland noemden ze het de Heizöl Maserati vanwege de ongekende prestaties voor een Diesel) en de niet te versmaden M5 werd de E28 een succes. Qua design was de E28 gebaseerd op de E12, vooral de technische vooruitgang was het speerpunt van deze serie en ook de robuustheid en relatieve ongevoeligheid voor roest waren een duidelijke vooruitgang. In 1985 en 1986 werden nog wat (technische) veranderingen doorgevoerd en in 1987 stopte de productie.
De hier aangeboden 518i werd op 4 maart 1987 uitgeleverd aan de 1e eigenaar en heeft slechts 121.000km gereden. In 1997 werd de auto overgeschreven naar de 2e eigenaar en pas na 23 jaar werd de auto verkocht aan de huidige bezitter die ‘m sporadisch inzette voor wat plezierritjes. Het leuke van een 518i uit 1987 is, dat het eigenlijk best een vlotte auto is. Zo accelereert de auto ruim een seconde sneller naar de 100kmh dan de 6-cilinder 520i met automaat. Mede door minder gewicht in de neus in vergelijking tot de 6-cilinder modellen is de gewichtsverdeling optimaal en stuurt de auto net even wat lekkerder in dan zijn steviger gemotoriseerde broertjes, mede door de standaard gemonteerde stuurbekrachtiging. Sowieso kunnen we alleen maar lachen om het gewicht van deze full size sedan. Het nieuwste electrische broertje, de i5, weegt 2.380kg, terwijl “onze” 518i slechts 1.127kg hoeft voort te slepen. Dat is 5kg minder dan een moderne VW Polo……
Onze mening
Ruim 700.000 BMW E28’s bouwde BMW in 7 jaar tijd en er zijn er bijna geen meer over….. Verreweg de meesten zijn opgereden, kapotgesleuteld of ten prooi gevallen aan zelfbenoemde “tuners”. Een origineel Nederlands geleverde auto in onverprutste staat met zo’n lage kilometerstand en slechts 3 eigenaren is eigenlijk nergens te vinden. Op het net staan er een paar met astronomische kilometerstanden, nieuwe tellers of een vage historie. Dus zoek je een “echte” 5-serie uit de E28 serie dan is dit “de auto”.
Over de verkoper
De verkoper kocht de auto in 2020 van de tweede eigenaar. Alhoewel hij normaalgesproken auto’s direct doorverhandeld, besloot hij deze auto te houden vanwege de unieke historie en de goede staat waarin de auto verkeerd. Na 4 jaar en eigenlijk te weinig pretkilometers mag de auto naar een volgende liefhebber.
Uitrusting
Deze BMW 518i is onder andere uitgerust met:
• Stuurbekrachtiging
• Velours bekleding
• Electrisch bedienbare spiegels
• Radiovoorbereiding en Sony radio (aftermarket)
Modificaties
Sony Radio.
Opmerkingen
De auto is in zeer goede staat
Recente onderhoudshistorie
De gehele onderhoudshistorie is bekend en afgestempeld in het originele onderhoudsboekje.
• 04-03-1987 – 0km – afleverbeurt van der Plas BMW
• 01-05-1987 – 2.050km – Inrijcontrole van der Plas BMW
• 05-01-1988 – 10.838km – Motorolieservice van der Plas BMW
• 20-02-1988 – 12.515km – Jaarlijkse controle van der Plas BMW
• 03-07-1989 – kmstand niet leesbaar – BMW Inspectie 1 BMW van der Plas
• 06-11-1991 – 35.522km – BMW inspectie 2 van der Plas BMW
• 16-04-1992 – 37.714km – Jaarlijkse controle van der Plas BMW
• 24-03-1993 – 43.804km – Jaarlijkse controle + Motorolieservice vd Plas BMW
• 24-02-1994 – 47.481km – BMW inspectie 1 van der Plas BMW
• 23-12-1996 – 57.601km – Motorolieservice van der Plas BMW
• 03-11-1998 – 66.364km – BMW Inspectie 2 van der Plas BMW
• 11-10-1999 – 74.277km – Motorolieservice van der Plas BMW
• 07-12-2000 – 81.394km – BMW inspectie 1 van der Plas BMW
• 02-12-2004 – 92.905km – BMW Inspectie 2 van der Plas BMW
• 13-04-2013 – 108.436km – Motorolieservice van Poelgeest
• 18-03-2021 – 121.248km – Motorolieservice Dusseldorp den Haag
Inbegrepen bij de verkoop
• Twee sleutels
• Boekjes en documentatie
• Papieren kentekenbewijs van 1997
Samenvatting
Verkoper - Emiel
Verkoper type - Zakelijk
Locatie – Sassenheim
Chassisnummer – WBADK910501084547
Kenteken – RN-12-ND
Eerste registratie – 25-02-1987
Kilometerstand – 121.959 KM
Aantoonbaar – Ja
Garantie - Nee
BTW/Marge-auto - Marge
Carrosserie - Sedan
Motor – 1,8 liter 4 cilinder met 102pk
Aandrijving –Achter
Bak – 5-bak
Exterieur – Alpinweiss
Interieur – Blauw velours
Rokersauto - Nee
Eigenaren – 2 vorige particuliere eigenaren
In bezit sinds – 2020
Banden – 175-80-14 Firestone voorzijde DOT 2007 en Conti DOT 2015 achterzijde, meer dan 5mm profiel
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable