Verkocht

Over deze Collectable

Iedere petrolhead die er eentje gereden heeft zal het beamen: de 1M Coupé is een van de leukste auto’s die BMW de afgelopen twintig jaar heeft uitgebracht. En dat is niet omdat BMW zo weinig leuke auto’s uitbrengt. Met achterwielaandrijving, een handbak en een zes-in-lijn met 340 pk zijn alle ingrediënten voor een pretpakket aanwezig. En dat alles in een lekker compacte verpakking. Dit exemplaar heeft nog maar 33.500 kilometer op de teller staan en het onderhoud is altijd stipt uitgevoerd bij een BMW dealer. Dit bommetje is daarom nog praktisch nieuw.

Een M-versie van de 1-serie hatchback is er nooit geweest, maar in 2010 trakteerde BMW de liefhebbers wel op een ander, nog lekkerder snoepje: de 1M Coupé. Dit is het meest compacte moderne M-model en dat verklaart al grotendeels wat deze auto zo aantrekkelijk maakt.

De 1M heeft uiteraard een zes-in-lijn onder de kap, die goed is voor 340 pk en 450 Nm aan koppel. Met de overboost-functie schopt de 1M het zelfs tot 500 Nm. Daar blijft het natuurlijk niet bij. De spoorbreedte ten opzichte van een normale 1-serie Coupé is met 74 mm voor en 46 achter toegenomen en de 1M is uitgerust met onder meer een sperdifferentieel en high performance remmen. De 1M deelt een flink deel van zijn onderstel met de M3 E92. En net als in de M3 kun je om de feestvreugde te verhogen M Dynamic Mode inschakelen.

Hoewel de 1M het met minder pk’s moet doen is dit bommetje bijna net zo snel als de M3, met een 0-100-tijd van 4,9 seconden. Belangrijker nog: de 1M is lichter, compacter en speelser. Het feit dat de 1M alleen met handbak te krijgen was onderstreept nog eens het karakter van deze auto: dit is een Rijdersauto met een hoofdletter R. En met een hoofdletter M natuurlijk.

De 1M is niet alleen een van de leukste M-modellen, maar ook een van de zeldzaamste. Aanvankelijk was het plan om de auto in een beperkte oplage van 2.700 stuks te bouwen. De 1M viel echter goed in de smaak, dus heeft BMW er uiteindelijk 6.309 gebouwd. Daarmee is de 1M alsnog veel zeldzamer dan de meeste andere M-modellen. Dat bleek ook wel uit het feit dat het binnen de kortste keren een gewilde Collectable werd.

De 1M mag dan compact zijn, met zijn uitgeklopte wielkasten, vier uitlaten en de prachtige 19 inch velgen is het toch een imposante auto om te zien. Zonder dat het allemaal te opzichtig wordt. Daar zorgt ook de kleur Black Sapphire Metallic voor, waarin dit exemplaar is uitgevoerd. Binnenin kom je ook meteen in de juiste stemming, met veel alcantara en contrasterende oranje stiksels.

Voor deze BMW is goed gezorgd: de auto is ieder jaar langs geweest bij de BMW-dealer voor een check of, indien nodig, een beurt. Deze 1M is origineel geleverd in Duitsland en is in 2016 door BMW Den Haag geïmporteerd. Op de teller staat nog maar 33.500 km en afgezien van wat lichte velgschade verkeert de auto nog in nieuwstaat.

Wouter's mening

Bij een 1M hoef je alleen naar het gaspedaal te kijken en je zet een drift in. Dat is wat je krijgt als je de hardware van een M3 in een kortere koets propt. Het N54 Twin Turbo blok heeft karrevrachten aan koppel, dus je moet als M3 rijder héél erg je best doen om weg te rijden bij een 1M.

Hij werd bij de introductie al de opvolger van de legendarische E30 M3 genoemd, maar als ik tussen die 2 moest kiezen dan zou ik toch echt de 1M pakken. Iedere dag. 

Uitrusting

Deze BMW is af-fabriek uitgerust met:

  • S2N6A BMW LM velg M Y-spaak 359
  • S216A Hydro-besturing-servotronic
  • S249A Multifunctie v stuurwiel
  • S321A Exterieurdelen in carrosseriekleur
  • S4WBA Interieurlijsten alcantara antraciet
  • S481A Sportstoel
  • S540A Cruise control
  • S548A Kilometersnelheidsmeter
  • S775A Dakhemel antraciet
  • S851A Taal Duits
  • S1CAA Selectie COP relevante auto's
  • S1CBA CO2 omvang
  • S1CDA Brake Energy Regeneration
  • S230A Extra pakket EU-specifiek
  • S3APA Voorruit met grijsspie
  • S420A Verduisterde ruiten
  • S423A Vloermat velours
  • S428A Gevarendriehoek en verbandspakket
  • S431A Binnenspiegel, automatisch dimmend
  • S470A Isofix-System
  • S473A Armsteun voor
  • S494A Stoelverwarming bestuurder/passagier
  • S502A Koplamp reinigingsintallatie
  • S507A Park Distance Control (PDC), achter
  • S521A Regensensor
  • S522A Xenon licht
  • S524A Adaptieve koplampen
  • S534A Automatische airco
  • S563A Lichtpakket
  • S6AAA BMW TeleServices
  • S6ABA Aansturing teleservices
  • S6FLA USB-/audio-interface
  • S6VCA Regeling Combox
  • S609A Navigatiesysteem Professional
  • S612A BMW Assist
  • S614A Internet voorbereiding
  • S615A Uitgebreide BMW Online-informatie
  • S616A BMW Online
  • S620A Spraakinvoersysteem
  • S633A Voorbereiding zaktelefoon Business
  • S698A Area-Code 2 voor DVD
  • P7KBA Navigatiepakket Professional
  • S760A Hoogglans Shadow line
  • S8SCA Telematics access request,country-spec.
  • S8SPA Besturing COP
  • S8TNA Dagrijlicht instelb.via verlichtingsmenu
  • L801A Alleen voor Duits
  • S879A Boorddocumentatie Duits

Modificaties

Geen, deze auto is nog volledig origineel. 

Opmerkingen

De auto verkeert in uitstekende staat, de voorste velgen hebben alleen recent lichte velgschade opgelopen bij het op- en afrijden van een trailer. Verder is deze 1M nog zo goed als nieuw. In mei is de auto nog voorzien van een glascoating door Sonax.

Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.

Recente onderhoudshistorie

Deze 1M is altijd in onderhoud geweest bij een BMW-dealer, waar de auto minstens een keer per jaar een check of een beurt heeft gehad. De laatste beurten waren:

  • 7 december 2020 - 32.244 km - BMW Bergwerff: apk
  • 4 oktober 2019 - 29.352 km - BMW Bergwerff: check, motorolie + remvloeistof

De volledige onderhoudshistorie met facturen en onderhoudsboekje is aanwezig (zie ook de foto's).

Inbegrepen bij verkoop

  • Twee sleutels
  • Alarm
  • Autohoes
  • Druppellader

Over de verkoper

Meestal zetten we hier neer dat de verkoper altijd al een BMW-liefhebber is geweest, maar dat is deze keer niet het geval. Zijn vriendin was fervent BMW-rijder, maar zelf had hij weinig met het merk. Totdat hij voor haar een 4-serie cabrio kocht. Die beviel toch wel erg goed. Hij was overstag en besloot daarom zelf zijn eerste BMW te kopen. Dat werd dus deze 1M. De verkoper heeft er veel plezier aan beleefd, maar toch staat de auto te vaak stil. De auto verdient iemand die er meer mee gaat rijden, aldus de verkoper. En dan hij heeft meteen een excuus om weer iets nieuws te kopen...

Samenvatting

Verkoper - Sebastiaan
Verkoper type - Particulier
Locatie - Zuid-Holland
Chassisnummer - WBSUR91070VU25902
Bouwjaar - 2012
Kilometerstand - 33.500 km
NAP - Nee
Garantie - Nee
Carrosserie - Coupé
Motor - 3,0 liter zes-in-lijn met 340 pk
Aandrijving - Achterwielaandrijving
Bak - Handgeschakelde zesbak
Exterieur - Black Sapphire Metallic (475)
Interieur - Schwarz
Bekleding - Leder Boston
Rokersauto - Nee
Eigenaren - Onbekend (in ieder geval 3)
Banden -  Michelin Pilot Sport (profieldiepte goed)

 

De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.