Iedere petrolhead die er eentje gereden heeft zal het beamen: de 1M Coupé is een van de leukste auto’s die BMW de afgelopen twintig jaar heeft uitgebracht. En dat is niet omdat BMW zo weinig leuke auto’s uitbrengt. Met achterwielaandrijving, een handbak en een zes-in-lijn met 340 pk zijn alle ingrediënten voor een pretpakket aanwezig. En dat alles in een lekker compacte verpakking. Dit exemplaar heeft nog maar 33.500 kilometer op de teller staan en het onderhoud is altijd stipt uitgevoerd bij een BMW dealer. Dit bommetje is daarom nog praktisch nieuw.
Een M-versie van de 1-serie hatchback is er nooit geweest, maar in 2010 trakteerde BMW de liefhebbers wel op een ander, nog lekkerder snoepje: de 1M Coupé. Dit is het meest compacte moderne M-model en dat verklaart al grotendeels wat deze auto zo aantrekkelijk maakt.
De 1M heeft uiteraard een zes-in-lijn onder de kap, die goed is voor 340 pk en 450 Nm aan koppel. Met de overboost-functie schopt de 1M het zelfs tot 500 Nm. Daar blijft het natuurlijk niet bij. De spoorbreedte ten opzichte van een normale 1-serie Coupé is met 74 mm voor en 46 achter toegenomen en de 1M is uitgerust met onder meer een sperdifferentieel en high performance remmen. De 1M deelt een flink deel van zijn onderstel met de M3 E92. En net als in de M3 kun je om de feestvreugde te verhogen M Dynamic Mode inschakelen.
Hoewel de 1M het met minder pk’s moet doen is dit bommetje bijna net zo snel als de M3, met een 0-100-tijd van 4,9 seconden. Belangrijker nog: de 1M is lichter, compacter en speelser. Het feit dat de 1M alleen met handbak te krijgen was onderstreept nog eens het karakter van deze auto: dit is een Rijdersauto met een hoofdletter R. En met een hoofdletter M natuurlijk.
De 1M is niet alleen een van de leukste M-modellen, maar ook een van de zeldzaamste. Aanvankelijk was het plan om de auto in een beperkte oplage van 2.700 stuks te bouwen. De 1M viel echter goed in de smaak, dus heeft BMW er uiteindelijk 6.309 gebouwd. Daarmee is de 1M alsnog veel zeldzamer dan de meeste andere M-modellen. Dat bleek ook wel uit het feit dat het binnen de kortste keren een gewilde Collectable werd.
De 1M mag dan compact zijn, met zijn uitgeklopte wielkasten, vier uitlaten en de prachtige 19 inch velgen is het toch een imposante auto om te zien. Zonder dat het allemaal te opzichtig wordt. Daar zorgt ook de kleur Black Sapphire Metallic voor, waarin dit exemplaar is uitgevoerd. Binnenin kom je ook meteen in de juiste stemming, met veel alcantara en contrasterende oranje stiksels.
Voor deze BMW is goed gezorgd: de auto is ieder jaar langs geweest bij de BMW-dealer voor een check of, indien nodig, een beurt. Deze 1M is origineel geleverd in Duitsland en is in 2016 door BMW Den Haag geïmporteerd. Op de teller staat nog maar 33.500 km en afgezien van wat lichte velgschade verkeert de auto nog in nieuwstaat.
Wouter's mening
Bij een 1M hoef je alleen naar het gaspedaal te kijken en je zet een drift in. Dat is wat je krijgt als je de hardware van een M3 in een kortere koets propt. Het N54 Twin Turbo blok heeft karrevrachten aan koppel, dus je moet als M3 rijder héél erg je best doen om weg te rijden bij een 1M.
Hij werd bij de introductie al de opvolger van de legendarische E30 M3 genoemd, maar als ik tussen die 2 moest kiezen dan zou ik toch echt de 1M pakken. Iedere dag.
Uitrusting
Deze BMW is af-fabriek uitgerust met:
S2N6A BMW LM velg M Y-spaak 359
S216A Hydro-besturing-servotronic
S249A Multifunctie v stuurwiel
S321A Exterieurdelen in carrosseriekleur
S4WBA Interieurlijsten alcantara antraciet
S481A Sportstoel
S540A Cruise control
S548A Kilometersnelheidsmeter
S775A Dakhemel antraciet
S851A Taal Duits
S1CAA Selectie COP relevante auto's
S1CBA CO2 omvang
S1CDA Brake Energy Regeneration
S230A Extra pakket EU-specifiek
S3APA Voorruit met grijsspie
S420A Verduisterde ruiten
S423A Vloermat velours
S428A Gevarendriehoek en verbandspakket
S431A Binnenspiegel, automatisch dimmend
S470A Isofix-System
S473A Armsteun voor
S494A Stoelverwarming bestuurder/passagier
S502A Koplamp reinigingsintallatie
S507A Park Distance Control (PDC), achter
S521A Regensensor
S522A Xenon licht
S524A Adaptieve koplampen
S534A Automatische airco
S563A Lichtpakket
S6AAA BMW TeleServices
S6ABA Aansturing teleservices
S6FLA USB-/audio-interface
S6VCA Regeling Combox
S609A Navigatiesysteem Professional
S612A BMW Assist
S614A Internet voorbereiding
S615A Uitgebreide BMW Online-informatie
S616A BMW Online
S620A Spraakinvoersysteem
S633A Voorbereiding zaktelefoon Business
S698A Area-Code 2 voor DVD
P7KBA Navigatiepakket Professional
S760A Hoogglans Shadow line
S8SCA Telematics access request,country-spec.
S8SPA Besturing COP
S8TNA Dagrijlicht instelb.via verlichtingsmenu
L801A Alleen voor Duits
S879A Boorddocumentatie Duits
Modificaties
Geen, deze auto is nog volledig origineel.
Opmerkingen
De auto verkeert in uitstekende staat, de voorste velgen hebben alleen recent lichte velgschade opgelopen bij het op- en afrijden van een trailer. Verder is deze 1M nog zo goed als nieuw. In mei is de auto nog voorzien van een glascoating door Sonax.
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
Deze 1M is altijd in onderhoud geweest bij een BMW-dealer, waar de auto minstens een keer per jaar een check of een beurt heeft gehad. De laatste beurten waren:
7 december 2020 - 32.244 km - BMW Bergwerff: apk
4 oktober 2019 - 29.352 km - BMW Bergwerff: check, motorolie + remvloeistof
De volledige onderhoudshistorie met facturen en onderhoudsboekje is aanwezig (zie ook de foto's).
Inbegrepen bij verkoop
Twee sleutels
Alarm
Autohoes
Druppellader
Over de verkoper
Meestal zetten we hier neer dat de verkoper altijd al een BMW-liefhebber is geweest, maar dat is deze keer niet het geval. Zijn vriendin was fervent BMW-rijder, maar zelf had hij weinig met het merk. Totdat hij voor haar een 4-serie cabrio kocht. Die beviel toch wel erg goed. Hij was overstag en besloot daarom zelf zijn eerste BMW te kopen. Dat werd dus deze 1M. De verkoper heeft er veel plezier aan beleefd, maar toch staat de auto te vaak stil. De auto verdient iemand die er meer mee gaat rijden, aldus de verkoper. En dan hij heeft meteen een excuus om weer iets nieuws te kopen...
Samenvatting
Verkoper - Sebastiaan Verkoper type - Particulier Locatie - Zuid-Holland Chassisnummer - WBSUR91070VU25902 Bouwjaar - 2012 Kilometerstand - 33.500 km NAP - Nee Garantie - Nee Carrosserie - Coupé Motor - 3,0 liter zes-in-lijn met 340 pk Aandrijving - Achterwielaandrijving Bak - Handgeschakelde zesbak Exterieur - Black Sapphire Metallic (475) Interieur - Schwarz Bekleding - Leder Boston Rokersauto - Nee Eigenaren - Onbekend (in ieder geval 3) Banden - Michelin Pilot Sport (profieldiepte goed)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (7)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable
Met geleend geld
2021-07-08 21:09:57
Volgens het onderhoudsboekje was de laatste olieservice op 12-07-2018 bij 24.413 km. De factuur van 4 oktober 2019 - 29.352 km vermeld alleen 2 losse literflessen motorolie om bij te vullen.
Sebastiaan
2021-07-09 11:38:45
Klopt op. 4 oktober was het advies van Bergwerf wel remvloeistof, maar geen oliewissel. Er is wel <1 liter bijgevuld. Ik heb een extra flesje BMW olie bijgekocht, deze ligt in de kofferbak. 7-12-20 bij 32.244 was het advies na de check; er is niets te doen. Wachten op de service indicatie. Deze geeft aan eind van dit jaar (of neen onrealistisch aantal nog te rijden kilometers ;p). De auto heeft sinds de laatste check ca. 1.100 km gereden. Vooral om hem in goede conditie te houden. Uiteraard staat hij in een verwarmde garage, aan de druppellader en onder een hoes.
JJ
2021-07-11 20:57:08
Heeft u in de laatste jaren onderdelen vervangen (bv. remmen, etc.)? Heeft u ooit motoronderdelen moeten vervangen (N54 blinkt blijkbaar niet uit in betrouwbaarheid)? Helemaal geen krassen? Er waren minimaal 3 vorige eigenaars? Hoe lang bent u eigenaar geweest?
Sebastiaan
2021-07-12 11:39:18
Naast regulier onderhoud zijn er geen andere zaken vervangen of gerepareerd. De auto is 100% origineel. De eerste Duitse eigenaar heeft de auto 5 jaar gehad en er 24.000 km mee gereden. De tweede Nederlands eigenaar heeft er maar 500 km mee gereden. Ik heb de auto juni 2019 gekocht bij BMW Den Haag en heb er ca. 6.000 km mee gereden. In 'mijn twee jaar en 6.000 KM' is de auto twee keer (elk jaar) bij BMW Bergwerff geweest voor check / onderhoud. Beiden keren geen bijzonderheden. De auto is zeer recent door Sonax gepolijst en in de glascoating gezet. De lak is dus spiegelglad en super mooi.
D.
2021-07-21 13:56:46
Beste Sebastiaan,
Heeft de auto gespoten delen en zijn de lakdiktes bekend?
Met vriendelijke groet,
D.
Sebastiaan
2021-07-21 18:57:45
BMW Den Haag heeft deze opgemeten met als conclusie de auto heeft zijn originele lak.
Heeft de auto gespoten delen en zijn de lakdiktes bekend?
Met vriendelijke groet,
D.