Over deze Collectable

BMW 1M Coupe

De 1M Coupé is een van de leukste auto’s die BMW de afgelopen twintig jaar heeft uitgebracht. Achterwielaandrijving met sper, een handbak en een zes-in-lijn met 340 pk zijn alle ingrediënten voor een pretpakket aanwezig. En dat alles in dikke compacte carrosserie. 
Een echte M-versie van de 1-serie hatchback is er nooit geweest, maar in 2010 kwam BMW met de 1M Coupé. De 1M heeft uiteraard een zes-in-lijn onder de kap, die goed is voor 340 pk en 450 Nm aan koppel. Met de overboost-functie zelfs tot 500 Nm. De spoorbreedte nam zowel aan de voor- als achterzijde toe en uiteraard werd ook het remsysteem aangepast. Om alles netjes op de weg te brengen en de uitgeklopte wielkasten te vullen. De 1M deelt een flink deel van zijn onderstel met de M3 E92. Hoewel de 1M het met minder pk’s moet doen is dit bommetje bijna net zo snel als de M3, met een 0-100-tijd van 4,9 seconden. Belangrijker nog: de 1M is lichter, compacter en speelser. De 1M is daarnaast één van de zeldzaamste M-modellen waarvan er slechts 6300 zijn gemaakt. Dat is 3x zo weinig als dat er van de BMW E30 M3 zijn geproduceerd. We hoeven denk ik niet uit te leggen wat met de prijzen van de E30 M3 is gebeurd de afgelopen jaren…

De 1M is en blijft een imposante auto met zijn verbreedde wielkasten, vier uitlaattips en 19 inch competition velgen. Uitgevoerd in Black Sapphire Metallic met in het interieur veel alcantara en contrasterende oranje stiksels. Deze 1M heeft alle aandacht gehad die hij verdient.  Geleverd in België op 14 juli 2011 en onderhouden door de BMW dealer in Oostende. In april 2018 kwam de 1M naar Nederland, uiteraard voorzien van een kloppende Carpass. Onderhoud vond vervolgens plaats bij de BMW specialist, vnl. Auto Vitel in Waalwijk. De vorige eigenaar nam geen genoegen met de standaard 340pk en bracht zijn auto bij Turbo specialist “Pure Turbo’s” voor een “kuurtje”. Voor ruim 8000,- euro heb je over het vermogen geen klagen meer met een stage 2 tuning. Via de meegeleverde MHD App (de superlicentie zit erbij) kan er worden geschakeld tussen 400pk en 600NM of 503pk en 723NM. Verder is er een sportuitlaat gemonteerd voor een passend geluid. Wie overigens de auto weer terug wil brengen naar origineel: De originele Turbo’s, uitlaat en luchtfilter worden meegeleverd. Daarnaast zijn de bekende zwakke punten van de N54 meteen meegenomen om er een nog betrouwbaardere auto van te maken. Tevens zijn er optisch een paar kleine nuances aangebracht om de auto op smaak te brengen. Gelukkig is de lightweight frontlip onverwoestbaar.

Onze mening

Een 1M zoals die moet zijn. Net die leuke upgrades die ‘m nog specialer maken dan ie al is. De purist zal de aanpassingen misschien ongedaan maken, maar de echte rij-liefhebber kan het zeker waarderen. Het vermogen is ruim voldoende is om de huidige M3 te vernederen. Het is overigens geen afgesjeesde circuittijger, maar een keurig onderhouden en bereden exemplaar van een echte liefhebber.
Hij werd bij de introductie al de opvolger van de legendarische E30 M3 genoemd, en hoe langer we ernaar kijken hoe vaker we denken dat dit gewoon klopt. 

Uitrusting

Deze BMW is af-fabriek uitgerust met:

•    S2N6A BMW LM velg M Y-spaak 359
•    S216A Hydro-besturing-servotronic
•    S249A Multifunctie v stuurwiel
•    S321A Exterieurdelen in carrosseriekleur
•    S481A Sportstoel
•    S540A Cruise control
•    S420A Verduisterde ruiten
•    S423A Vloermat velours
•    S494A Stoelverwarming bestuurder/passagier
•    S502A Koplamp reinigingsintallatie
•    S507A Park Distance Control (PDC), achter
•    S522A Xenon licht
•    S534A Automatische airco
•    S609A Navigatiesysteem Professional
•    S760A Hoogglans Shadow line

Modificaties

De N54 heeft helaas zijn zwakte punten dus deze zijn geüpgraded om hem zo betrouwbaar mogelijk te maken. 

Pure Turbos Cast 600 
VRSF 2" silicone inlets 
VRSF alu upgrade outlet 
T-map sensor 
FTP upgrade recurculating valves 
Stage 2 LPFP Precision Raceworks 
Wagner EVO2 comp intercooler 
Mosselman thermostat 
Chargepipe N54 Evolution Racewerks 
VRSF Downpipes
Speciale einddemper 

Ook het uiterlijk is naar smaak gemaakt doormiddel van: 

- Lightweight front lip (onverwoestbaar) 
- OEM carbon rear spoiler lip 
- Carbon RZ style diffuser 
- 10mm H&R spacers allround 
- Klasse 5 alarm system (klasse 3 alarmsysteem + voertuigvolgsysteem met certificaat) 
- GYEON Mohs evo+ glascoating (03-2024) 
- GYEON rim coating (08-2024)
- DEFA Alarmsysteem

Opmerkingen

De auto verkeert in uitstekende staat, volgens de eigenaar nog helemaal in de eerste lak. In het achterscherm zitten 2 hele kleine deukjes die nauwelijks zichtbaar zijn. Verder heeft de rechter koplamp een paar vlekken. Alle aanpassingen zijn keurig gedocumenteerd met facturen. Daarnaast heeft de auto 250km geleden een onderhoudsbeurt gehad bij de BMW specialist waarbij ook de einddemper is gemonteerd.

Recente onderhoudshistorie

Deze 1M is altijd in onderhoud geweest bij een BMW-dealer en specialisten

14-07-2011 – 0km – BMW Centrauto Wijnegem
21-09-2011 – 2.034km – M-Inrijbeurt BMW Centrauto Wijnegem
02-08-2012 – 7.181km – Beurt BMW Centrauto Wijnegem
16-11-2015 – 28.340km – Beurt 
10-10-2017 – 44.345km – Groot onderhoud Verhelst BMW Oostende
14-01-2021 – 53.059km – Groot onderhoud BMW specialist FES Tuning
28-04-2022 – 58.369km – Beurt Auto Vitel BMW specialist
02-08-2022 – 60.517km – Oliewissel Auto Vitel BMW specialist
17-10-2023 – 63.737km – Oliewissel Vakgarage Troost
13-03-2024 – 66.475km – Schokdemper en differentieel olie ververst Supreme car store
20-02-2025 - 68.356km - Beurt + uitlaat The Engineers garage + Nieuwe APK

Inbegrepen bij verkoopTwee sleutels

Afstandsbediening Alarm
Originele Turbo’s en luchtfilter
Boekjes, facturen
Set Brembo Big brake remklauwen met een nieuwwaarde van 6000,- euro

Over de verkoper

De vorige eigenaar kocht de auto een jaar geleden om toe te voegen aan zijn collectie. Het was altijd een droom om eigenaar te zijn van een BMW 1M Coupé. Hij kreeg de kans om deze te kopen, maar wist eigenlijk al dat hij niet lang kon blijven vanwege de aanstaande aanschaf van een huis. De huidige eigenaar kocht de auto als opvolger van zijn 4-deurs AMG, maar kwam er al snel achter dat met 2 kleine kinderen deze 1M niet de juiste auto is, alhoewel hij net had geinvesteerd in de sportuitlaat en de onderhoudsbeurt. Hij heeft besloten om de auto daarom weer te verkopen.

Samenvatting

Verkoper - Nordin
Verkoper type - Particulier
Locatie - Utrecht
Kenteken - SL-778-B
Chassisnummer - WBSUR91000VS62705
Bouwjaar - 2011
Kilometerstand - 68.500 km
Aantoonbaar – Ja o.a. Carpass, NAP en boekjes
Garantie – Nee
BTW/Marge-auto - Marge
Carrosserie - Coupé
Motor – 3.0 zes-cilinder met turbo, 400-500pk
Aandrijving – Achterwielaandrijving met sper
Bak - Handgeschakelde 6-bak
Exterieur - Black Sapphire Metallic 
Interieur – Zwart
Bekleding – Leder
Rokersauto – Nee
Eigenaren – 4 vorige eigenaren
Banden – Michelin Supersport, 245-35-19, >5mm, DOT 2021 en 265-35-19, >4mm

De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.

Ook je Collectable volledig ontzorgd (laten) verkopen aan een nieuwe liefhebber? Neem contact met ons op.