De V8 S is de Continental GT die het beste van twee werelden combineert: ultieme luxe en sportiviteit. Dit stijlvolle exemplaar is Nederlands geleverd en heeft nog geen 90.000 km op de teller staan.
De eerste generatie Bentley Continental GT was een schot in de roos. Deze Britse GT viel buitengewoon goed in de smaak. We kunnen wel stellen dat deze auto de redding van het merk is geweest.
Bij zo’n succesnummer wil je als merk niet teveel aanpassen, dus de tweede generatie Continental GT is een doorontwikkeling van de eerste. Op het eerste gezicht lijken de auto’s ook veel op elkaar, maar als je ze naast elkaar zet zie je toch duidelijk verbetering. De tweede generatie is eleganter en sportiever geworden, zonder de stijlvolle uitstraling te verliezen.
Met de tweede generatie kwam er ook meer keuze qua motoren. Naast de W12 was er nu ook een V8. Later volgde ook de snellere V8 S en dat is eigenlijk de sweet spot in de Continental line-up. En tevens de Bentley waar we het nu over hebben.
Waar de reguliere V8 507 pk en 660 Nm heeft, doet de V8 S daar nog een schepje bovenop. Deze beschikt over een imposante 528 pk en 680 Nm aan koppel. Hij is een stuk lichter in de neus, maar net zo snel als de W12 met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden. En dat terwijl je een stuk minder kwijt bent bij de pomp. Niet alleen om de V8 kleiner is, maar ook omdat dit blok over innovatieve cilinderuitschakeling beschikt.
Nog een reden om voor de V8 te kiezen is het geluid. Als je rustig rijdt is de motor stil, maar als je dat wilt produceert de achtcilinder ook een heerlijke brul. Dat is meteen typerend voor het karakter van deze auto: je kunt er heerlijk ontspannen mee cruisen, maar je kunt de V8 S óók rijden als een sportauto.
De V8 S is ook sportiever afgesteld dan de reguliere V8. Het onderstel is bijvoorbeeld met 10 mm verlaagd, de veren zijn stijver en de bakverhoudingen van de 8-traps automaat zijn korter. De V8 S is dus niet alleen sneller, maar ligt ook strakker in de bochten.
Dit exemplaar betreft een Continental GT van na de facelift. Dat betekent dat het design is opgefrist, met onder andere een compleet nieuwe voorbumper en een subtiele ducktail geïntegreerd in de kofferklep. Een fraai nieuw detail zijn de ventilatierooster op de voorschermen in de vorm van een ‘B’.
De facelift heeft ook een licht gewijzigd interieur, maar daar hoefde Bentley weinig aan te veranderen. Het interieur van een Continental GT is simpelweg een van de fraaiste auto-interieurs.
De eerste eigenaar van deze Bentley heeft het chique en ingetogen gehouden bij het samenstellen van deze auto. Het exterieur is uitgevoerd in Anthracite Metallic, terwijl het interieur is uitgevoerd in Burnt Oak met contrasterend stiksel in de kleur Linen. Daarnaast is er gebruik gemaakt van Dark Stained Burr Walnut & Aluminium Fascia Panels in het interieur. Het is een Nederlands geleverde auto van de derde eigenaar, met een bescheiden kilometerstand van 89.750 km.
Onze mening
De ingenieurs van het VW concern en Bentley haalden destijds alles uit de kast om het beste van het beste te bouwen. Eerst voor de VW Phaeton, daarna voor de Conti GT. Het werd een enorm succes en betekende voor Bentley de redding. Dit was (en is nog steeds) gewoon een uitstekende auto. Wel waren er voor de geoefende autospotter wellicht iets teveel overeenkomsten met andere auto's uit het VW concern.
Dat werd met deze facelift versie opgelost. En hoe. Het is een uiterst stijlvolle maar ook krachtige verschijning en hoewel een twaalfcilinder meer prestige heeft, kiest de echte Bentley Boy voor de V8 S. Dit is dan ook nog eens een Nederlands exemplaar met de complete historie erbij en net voorzien van nieuwe zomerbanden.
Je rijdt 'm in alle comfort als dagelijkse auto, maar stampt ook in een keer door naar Gstaad of Monaco. Waar je nog steeds overal pal voor de deur mag parkeren.
Uitrusting
Deze Bentley is af-fabriek uitgerust met onder meer:
3ME Vloerbekleding van getuft velours
QJ4 Aluminium-pakket
7X8 Parkeerhulp voor en achter plus achteruitrijcamera
3H9 Ontgrendeling rugleuning voor voorstoelen met Easy Entry-functie
7P1 Lendensteun, elektrisch verstelbaar in rugleuning van voorstoelen
1MV Lederen stuurwiel
2C4 Stuurkolom, axiaal en verticaal verstelbaar met geheugen
7HB Lederuitvoering 1
8Q3 Dynamische lichtbundelhoogteverstelling
F62 Lichtmetalen velgen 9,5J x 21
7F4 Versnellingspookknop sport
8SP LED achterlicht
N5M Stoelbekleding, leder
3L5 Stoelverstelling, elektrisch, voor beide voorstoelen
4A3 Stoelverwarming voor stoel gescheiden regelbaar
2X1 Tiptronic-bediening op stuurwiel
QH7 Spraakbediening
8N3 Ruitenwisserintervalschakeling met regensensor
2W3 Afstandsontgrendeling tankklep
4F2 Centrale vergrendeling Keyless-Entry
4AD Portier- en zijbekleding, leder
UP0 Analoge klok
Modificaties
Geen, deze auto is nog in originele staat.
Opmerkingen
Er zijn wat gebruikssporen, vastgelegd op de foto's:
Lichte beschadiging van de velgen
Lichte krasjes op de voorbumper links
Voor het Finnik-rapport van deze Collectable, klik hier.
Recente onderhoudshistorie
Het onderhoud is altijd uitgevoerd bij de Bentley-dealer in Leusden. De belangrijkste punten uit de recente onderhoudshistorie zijn:
12 augustus 2021 - 86.444 km - Kroymans: beurt volgens schema (o.a. airco beurt, stekkerverbinding koelwaterpomp repareren)
24 september 2019 - 63.656 km - Bentley Pon Leusden: beurt volgens schema (o.a. vloeistoffen + filters & nieuwe ruitenwissers)
20 juli 2018 - 54.723 km - Bentley Pon Leusden: beurt volgens schema (o.a. airco beurt, bougies, vloeistoffen + filters)
17 juni 2017 - 28.207 km - Bentley Pon Leusden: beurt volgens schema (o.a. vloeistoffen + filters)
6 juni 2016 - 13.087 km - Bentley Pon Leusden: beurt volgens schema (o.a. motorolie + filters)
Zie de foto's voor een kopie van de facturen.
Inbegrepen bij verkoop
Twee sleutels
Facturen
Over de verkoper
De eigenaar is een autoliefhebber die zich niet beperkt tot auto's van één merk. Wel heeft hij een voorliefde voor Porsches, want hij heeft er diverse gehad, waaronder een 911 2.2 T uit '72 en een 993. Hij heeft voor de Bentley ook een Maserati Quattroporte gehad, maar dat was helaas geen probleemloze auto. Toen de liefde voor de Maserati even in een dipje zat, zag hij bij Kroymans deze Continental GT. Het was liefde op het eerste gezicht en na een testrit van 1 minuut was hij overstag. Met de zomer in aantocht heeft hij zijn zinnen gezet op een cabriolet. Voor dagelijkse ritten gebruikt hij een Range Rover, daarom mag de Bentley nu de garage verlaten.
Samenvatting
Verkoper - Chrit Verkoper type - Particulier Locatie - Noord-Holland Chassisnummer - SCBFE63W0GC054344 Kenteken - HF-035-L Bouwjaar/-datum - 29 september 2015 (modeljaar 2016) Eerste registratie - 26 november 2015 Kilometerstand - 89.750 km Aantoonbaar - Ja, a.d.h.v. documentatie & NAP Garantie - Nee BTW/marge-auto - Marge Carrosserie - Coupé Motor - 4,0 liter Twin Turbo V8 met 528 pk Aandrijving - Vierwielaandrijving Bak - 8-traps automaat Exterieur - Anthracite Metallic (K7Z) Interieur - Burnt Oak met contrasterend stiksel in de kleur Linen Bekleding - Leder Rokersauto - Nee Eigenaren - 3 (inclusief huidige) In bezit sinds - November 2020 Banden - Pirelli P Zero (nieuw - mei 2022)
De beschrijving van deze Collectable is met uiterste zorg tot stand gebracht, gebaseerd op de informatie van en gevalideerd door de verkoper. The Collectables voert op basis van de verstrekte informatie een (voor)selectie uit en raadpleegt openbare bronnen op eventuele onregelmatigheden. Bieders dienen zich echter zelf te vergewissen van de juistheid van de beschrijving en kunnen desgewenst persoonlijk onderzoek (laten) doen. Alle Collectables op ons platform kunnen vooraf door kopers, uiteraard in overleg met de verkoper, worden onderworpen aan iedere mogelijke keuring, onderzoek of taxatie. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer details.
Vragen (0)
Stel in het forum je relevante vragen over deze Collectable